تحلیل به جای توییت!/گفت‌وگو با محمد شهپری، مدیر مارکتینگ اوکی‌اکسچنج

محمد شهپری درباره کمپین این صرافی در حوزه محتوای مناسب برای رمزارزها می‌گوید

حدود پنج سال از فعالیت صرافی اوکی‌اکسچنج می‌گذرد. این صرافی در ابتدا در حوزه فروش محصولات دیجیتالی مانند کوین‌‌های بازی‌های آنلاین فعالیت داشت که به‌دلیل تحریم‌هایی که در آن حوزه وجود داشت، به سمت رمزارزها حرکت کرد. اولین رمزارزهایی که اوکی‌اکسچنج شروع به فعالیت با آنها کرد نیز تتر، بیت‌کوین و وب‌مانی بودند که وب‌مانی به‌مرور حذف شد.

در حال حاضر اوکی‌اکسچنج در مرحله scale up یا همان مقیاس‌پذیری است و از یک استارتاپ و کسب‌وکار کوچک به یک کسب‌وکار در حال رشد تبدیل شده است. همچنین صرافی اوکی‌اکسچنج آذرماه ۱۴۰۰ به مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور پیوسته است. در گفت‌وگویی با محمد شهپری، مدیر واحد مارکتینگ اوکی‌اکسچنج به فعالیت‌های این کسب‌وکار و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارد، پرداخته‌ایم ازجمله به کمپین‌های این کسب‌وکار در راستای توسعه فرهنگ و ادبیات این حوزه.

توسعه دانش بلاکچین و رمزارزها چه پیش‌نیازهایی دارد و کمپین‌های فرهنگ‌سازی چقدر می‌توانند در این راستا کمک‌کننده باشند؟ اوکی‌اکسچنج در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد و در این زمینه چه برنامه‌هایی دارد؟

اوکی‌اکسچنج در حال حاضر حدود ۷۰ الی ۸۰ نیروی مستقر در شرکت دارد که دو شیفت پشتیبانی، تیم توسعه، تیم مارکتینگ و تیم آموزش دارد. همزمان با رشد کسب‌وکار، نیروها هم در حال افزایش هستند. به‌مرور داریم کمبودهایی را احساس می‌کنیم، اما در حال برطرف‌کردن آنها هستیم.

در این صرافی ما برنامه‌های متنوعی برای آینده طراحی کرده‌ایم اما یکی از برنامه‌‌های ما توسعه دانش بلاکچین و رمزارزها و جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری در ‌این حوزه است. چون همان‌طور که می‌دانید کلاهبرداری در این حوزه بسیار زیاد است و مردم دانش کافی در این حوزه ندارند. هدف ما ‌این است که اتفاقات ‌این‌چنینی نیفتد. چون وقتی بازار ناامن شود، برای کل اکوسیستم خوب نیست. داریم تلاش می‌کنیم که با برگزاری کمپین‌‌های مختلف، مردم را با ‌این حوزه آشنا کنیم.

گویا در همین زمینه هم کمپین تولید محتوای رمزارزی را انجام‌ داده‌اید. این کمپین دقیقا چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

داستان ‌این است که با توجه به کمبود محتوا در حوزه رمزارز، ما تصمیم گرفتیم از متخصصان‌ این حوزه دعوت کنیم تا در پلتفرمی‌ مثل ویرگول تولید محتوا کنند. اکثر کسانی که در حوزه رمزارزها فعال هستند، در توییتر فعالیت می‌کنند. دسترسی به توییتر برای عموم افراد سخت است. به علت ‌اینکه تولید محتوا و آگاهی‌بخشی در حوزه رمزارزها کم است، کمپین تولید محتوا راه‌اندازی کردیم.

احتمالاً بعد از این کمپین، کمپینی در مورد خواندن ‌این محتوا داشته باشیم؛ یعنی در واقع دو کمپین داریم. در مورد کمپین اول نکات خاصی وجود دارد. برای مثال محتوایی که در ‌این کمپین تولید می‌شود باید به‌صورت دانشی باشد و تجربه‌محور نباشد. در واقع ‌این محتوا باید آموزشی برای دیگران باشد.‌

این کمپین شبیه به مسابقه است و با در نظر گرفتن جوایزی برای آن، تلاش کردیم افراد را به تولید محتوا تشویق کنیم. قرار بود تاریخ شروع کمپین سوم بهمن باشد، اما با توجه به ریزش بیت‌کوین تصمیم گرفتیم کمپین را به تعویق بیندازیم، ولی می‌خواهیم تا قبل از عید آن را شروع کنیم.

کمپین‌‌های UGC به تشویق نیاز دارند و با توجه به ‌اینکه محتواها توسط مردم تولید می‌شوند، ممکن است از لحاظ نگارشی بی‌نقص نباشند اما وقتی محتوا توسط مردم و با زبان ساده تولید می‌شود، خواندن آن نیز برای عموم مردم راحت‌تر است. فکر می‌کنم موضوعات منتخب ما تمامی‌ حوزه‌‌های مبتدی تا متوسط رمزارزها را پوشش می‌دهد.

همان‌طور که گفتم بسیاری از افراد در ‌این زمینه‌‌ها تولید محتوا می‌کنند، اما در فضاهای‌‌ نامناسبی مانند توییتر. چون توییتر برای خواندن محتواهای طولانی مناسب نیست. هدف ما‌ این بود که افراد را به فضای مناسب‌تر یعنی پلتفرم ویرگول بیاوریم و کاری کنیم که مخاطبان راحت‌تر به‌ این محتوا دست پیدا کنند.

در این کمپین سود یک‌طرفه نیست و هم اوکی‌اکسچنج و هم مخاطبان منتفع می‌شوند. این تبلیغات برای کل اکوسیستم است.

نتایج چنین کمپین‌هایی چطور می‌تواند در اکوسیستم رمزارزی کشور موثر واقع شوند؟

همان‌طور که گفتم کمپین ما با هدف اطلاع‌رسانی در مورد رمزارزها برگزار می‌شود؛ اما نتیجه‌ آن طولانی‌مدت است. شاید الان فقط کسانی که تبلیغ ما یا کمپین را ببینند، از‌ این مسئله مطلع شوند؛ اما در بلندمدت، پلتفرم ویرگول به‌صورت خودکار به سؤالات کاربران در ‌این زمینه پاسخ می‌دهد.

واقعیت این است که تابه‌حال در حوزه‌ رمزارز در کشور چنین کمپینی برگزار نشده است.‌ اکثراً کمپین‌ها مستقیم و به‌نوعی تبلیغاتی هستند که به آنها outbound marketing می‌گویند؛ اما کمپین ما غیرتبلیغاتی و غیرمستقیم است که به‌عنوان inbound marketing هم شناخته می‌شود؛ یعنی ما در کنار مقاله‌ای که در ویرگول منتشر می‌شود، دیده می‌شویم. در واقع در این کمپین سود یک‌طرفه نیست و هم اوکی‌اکسچنج و هم مخاطبان منتفع می‌شوند. این تبلیغات برای کل اکوسیستم است.

 فکر می‌کنم در سطح بین‌المللی فقط بایننس چنین کمپینی داشته است. آن هم در حد کمپین‌های سوشال است. من در مورد رمزارزها کمپینی ندیده‌ام که برگزار شود و مردم را به تولید محتوا تشویق کند. این کمپین در حوزه تولید محتوا در مورد رمزارزها در ایران و دنیا اولین است.

کمپین‌های UGC روالی جهانی دارد؛ اما در حوزه رمزارز کمپینی با هدف تولید محتوای خوب برای عموم مردم، برگزار نشده است. در همین راستا، اوکی‌اکسچنج با هدف افزایش دانش، مسابقه‌ای با همکاری برند ویرگول راه‌اندازی کرد و در این کمپین، افراد را تشویق به شرکت در این مسابقه خواهیم کرد و به‌نوعی یک دانشنامه رمزارزی در ویرگول ایجاد خواهد شد.

متاورس و ان‌اف‌تی؛ ‌روندهای سال آینده حوزه رمزارز هستند چقدر فکر می‌کنید چنین روندهایی در ایران هم دنبال و محقق شوند؟

بله مهم‌ترین روندهای حوزه رمزارز در سال آینده، متاورس و ان‌اف‌تی هستند و من فکر می‌کنم قانون‌گذاری‌‌های بیشتری در حوزه ان‌اف‌تی انجام شود. به‌خصوص برای مبارزه با پول‌شویی، پلتفرم‌‌های ان‌اف‌تی قوانین احراز هویت را اعمال می‌کنند که هر فردی بخواهد خریدوفروش انجام دهد، باید احراز کند.

به‌علاوه، فکر می‌کنم برندهای بزرگ دیگری هم وارد دنیای ان‌اف‌تی و متاورس شوند. برای مثال قرار است مک‌دونالد منوی خود را به‌صورت متاورس در رستوران ‌ایجاد کند. یا سامسونگ مدل جدید گوشی و تبلت جدیدش را در فضای متاورس معرفی کرد. فکر می‌کنم متاورس خیلی بیشتر از الان پیشرفت کند. می‌توانم بگویم در حال حاضر متاورس در مراحل ابتدایی است.

مهم‌ترین برنامه‌ها و دستاوردهای صرافی اوکی‌اکسچنج در سال ۱۴۰۰ را چه می‌دانید و فکر می‌کنید چقدر در این بازار موفق عمل کرده‌اید؟

در سالی که در حال رسیدن به آخرین روزهای خود است، با بررسی نیازهای کاربران و پرسش و پاسخ‌ها و نظرسنجی‌هایی که داشتیم، به جهت اعتمادسازی و افزایش اطمینان خاطر کاربران اوکی‌اکسچنج، توانستیم صندوق پشتیبان دارایی مشتریان راه‌اندازی کنیم. هدف این صندوق این است که بخشی از دارایی کاربران را حفظ می‌کند تا در صورت به وجود آمدن هرگونه شرایط اضطراری، دارایی کاربران، محفوظ بماند.

اوکی‌اکسچنج با توجه به زیرساخت‌ها و فناوری پیاده‌سازی‌شده در پلتفرم معاملات توانست در سال ۱۴۰۰ با کسب عنوان دانش‌بنیان، به فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان رمزارزها بپیوندد و فعالیت قانونمند و در راستای قوانین کشوری داشته باشد.

امنیت کاربران صرافی همواره یکی از موارد مهم و ارزشمند برای مدیران اوکی‌اکسچنج بوده و به همین جهت، پس از کسب عنوان دانش‌بنیان، با اجرای زیرساخت امنیتی توانستیم مجوز امنیتی افتای ریاست‌جمهوری را هم دریافت کنیم.

این مجوز اطمینان حاصل می‌دهد تمامی بخش‌های اوکی‌اکسچنج از لحاظ امنیتی، کاملاً ایمن و مطمئن هستند و دارایی کاربران محفوظ خواهد ماند. در همین راستا اجرای قانون ورود دومرحله‌ای برای کاربران، به کمک اپلیکیشن یا پیامک پویای ورود، پیاده‌سازی شد.

همچنین در یکی از به‌روزرسانی‌های بزرگ اوکی‌اکسچنج، توانستیم تمامی مراحل خریدوفروش بیش از ۴۰۰ ارز دیجیتال را به‌طور آنی انجام دهیم و کاربران پس از پرداخت، می‌توانند سریعاً کوین یا توکن خود را در کیف پول اکانت خود مشاهده کنند و در صورت نیاز رمزارزهای خریداری‌شده را به‌آسانی به کیف پول‌های دیگر و در تمامی شبکه‌ها ارسال کنند.

علاوه ‌بر این، پشتیبانی همواره یکی از نقاط کلیدی ارتباط با مشتری بوده و می‌توانیم پشتیبانی اوکی‌اکسچنج را به‌عنوان پلی بین مشتریان و صرافی معرفی کنیم. با افزایش تعداد مشتریان اوکی‌اکسچنج همواره تعداد پشتیبانان حرفه‌ای مجموعه بیشتر شد و افتخار خدمت‌رسانی و ارائه خدمات پشتیبانی حرفه‌ای به بیش از نیم میلیون کاربر را داشته‌ایم.

بخش تریدر اوکی‌اکسچنج که تحت عنوان بازار شناخته می‌شود، بیش از ۲۰ کوین و توکن دارد و کاربران امکان معامله لحظه‌ای و سریع این رمزارزها را دارند. اوکی‌اکسچنج توانست با فهرست‌کردن رمزارزهای محبوب، نظیر رمزارز شیبا اینو، امکان معامله و خریدوفروش این رمزارزها را برای کاربران خود ایجاد کند.

اهمیت اضافه کردن کوین‌های متنوع به صرافی‌های داخلی از چه جهتی است؟

شبکه کوین یا توکن، یکی از اصلی‌ترین مباحثی است که برای رضایت کاربران یک صرافی اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین جهت در سال ۱۴۰۰، تمامی شبکه‌های موجود در بازار رمزارز، به پلتفرم کیف پول‌های اوکی‌اکسچنج افزوده شد تا کاربران بتوانند با رضایت بیشتری، به خریدوفروش و معامله بپردازند.

چشم‌انداز صرافی اوکی‌اکسچنج در سال پیش‌رو چیست و چقدر روی برنامه‌های فرهنگ‌سازی باز هم متمرکز خواهید شد؟

در تلاشیم فرهنگ‌سازی مثبتی در مورد بلاکچین انجام دهیم تا مردم و علاقه‌مندان بتوانند با دنیای رمزارزها و فرصت‌های پیش رو بیشتر آشنا شوند و اوکی‌اکسچنج نیز در این مسیر قابل ‌اعتمادتر واقع شود. این راهی است که همه ما در اکوسیستم رمزارزی کشور باید باهم طی کنیم.

به عبارتی باید بخشی از تلاش جمعی‌مان را روی فرهنگ‌سازی بگذاریم و انگاره‌ها و کلیشه‌های غلط و نادرست این فضا را هم اصلاح کنیم. در این مسیر باید از توان و قدرت رسانه‌های تخصصی بهره ببریم و نگذاریم که برخی تولیدکنندگان محتوا که شناخت درستی از این حوزه ندارند گزاره‌های نادرستی را میان مردم و حتی حاکمیت درباره صرافی‌ها و رمزارزها جا بیندازند.

فکر می‌کنید چالش‌های حوزه رگولاتوری رمزارزها چقدر در ماه‌های آینده مرتفع شود و چقدر می‌توان امیدوار بود این حوزه ناظرها و سیاست‌گذارهای آگاه به ادبیات بازار را در کنار خود داشته باشد تا فرصت‌های این صنعت از دست نرود؟

واقعیت این است که چالش رگولاتوری حوزه تبادل رمزارزها در کشور یک چالش جدی است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود. امیدوارم قانون‌گذاری در این زمینه به‌خوبی انجام شود تا بتوانیم از فرصت‌های پیش رو در این راه استفاده کنیم. البته ما به‌صورت دقیق عملیات سلف رگولاتوری را اجرا می‌کنیم و تاکنون مشکلی درباره‌ چالش‌های نگران‌کننده قانون‌گذاران نداشتیم و حداکثر همکاری را با نهادهای قانونی داشته‌ایم. امیدواریم قانون‌گذاری باعث از بین رفتن فرصت‌های این حوزه نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.