خشت اول را کج نگذاریم

چرا فهم رگولاتور داخلی از تصویر تمام‌نمای یک آینده مهم است

کسب‌وکارهای رمزارزی اگرچه در ایران بیشتر در حوزه تبادل گل کرده‌اند، اما واقعیت ماجرا در دنیا نشان می‌دهد که این، همه بازی بزرگ آینده نیست. کسب‌وکارهای تبادل درست مانند شبکه‌های بلاکچینی می‌توانند در آینده نقش مهمی را به‌عنوان زیرساخت و تسهیل‌کننده تولد و رشد دیگر استارتاپ‌های این حوزه بازی کنند، اما خطاست اگر دنیای پیچیده و در حال رشد دارایی دیجیتال و فناوری‌هایی چون بلاکچین و دی‌ال‌تی و… را صرفاً به این کسب‌وکارها محدود کنیم.

این خطا زمانی بیشتر هزینه‌زا می‌شود که بدانیم این روزها رگولاتوری که می‌خواهد برای نوآوری تصمیم‌گیری کند، فهم و شناخت و دایره و وسعت نظرگاهش صرفاً به همین کسب‌وکارها محدود می‌شود. بلاکچین و کسب‌وکارهای مرتبط با آن، اگرچه در غیاب سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر مورد نیاز به‌کندی در کشور در حال توسعه‌اند، اما در نهایت و با جبر فناورانه تاریخی؛ موج تولد آنها شروع و اوج خواهد گرفت.

از این رو امروز و با دیدی بسته و تقابلی در برابر حوزه تبادل هر تصمیمی برای تنظیم‌‌گری این فضا گرفته شود، نه‌تنها ضربه وارد کردن به پیکره سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های انجام‌شده برای تبادل، بلکه در نطفه خفه‌کردن نوآوری‌ها و کسب‌وکارهای نوآور زیادی است که بسیاری از آنها ممکن است هم‌اکنون استعدادها و تیم‌هایی را در مراحل ابتدایی به خود مشغول کرده باشند.

از ان‌اف‌تی تا دیفای و دائو و زیست‌فناوری و دی‌ساینس (علم غیرمتمرکز)؛ بسیاری کسب‌وکار در دنیا با مدد بلاکچین و مفاهیم بالادستی و پایین‌دستی آن در حال شکل‌گیری‌اند. خیلی زود شاهد موج جدیدی از کسب‌وکارهای بلاکچینی، آن ‌هم به دور از بحث اکسچنج‌ها و معاملات روزانه رمزارزها و توکن‌ها خواهیم بود. گام اول خوشامدگویی به این دنیای جدید هم پذیرفتن یکی از قدرتمندترین ابزارهای آن یعنی رمزارزها و حوزه تبادل آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.