اگر بازار آزاد را دستکاری کنید بازار سیاه نصیب‌تان می‌شود

نقدهای بایرون گیلیام یکی از دبیران بلاک‌ورکز درباره رویکردهای نهاد تنظیم‌گر آمریکا

وینستون چرچیل معتقد است: «اگر یک بازار آزاد را خراب کنید، بازار سیاه به ‌وجود آورده‌اید. اگر 10 هزار قانون ایجاد کنید، احترام به همه قوانین را از بین خواهید برد.» یکی از جالب‌ترین تجربه‌های فعالیت 20ساله فروش برای من، وقتی بود که آزمون حسابرسی سالانه را دستکاری کردم.

این اتفاق در زمان‌های قدیم‌تر می‌افتاد که اتصال اینترنت و آزمون‌های این‌چنینی هنوز برای بخش فروش تازگی داشت. برای همین دستکاری این آزمون موضوع پیچیده‌ای نبود. متوجه شدم اگر پرسش‌های آزمون را داخل یک فایل ورد کپی و بعد پیست کنم، پاسخ‌ها برایم نمایش داده می‌شود.

هیچ پشیمانی نداشتم چون امتحاناتی بود که از نظرم مستحق تقلب بود. محتواهای مربوط به آن هم برایمان بی‌ربط بود؛ چراکه تنها هدفش این بود که وقتی کسی کار احمقانه‌ای می‌کند، مدیریت بتواند بگوید «می‌دانم به هم ریختید و حالا ببینید چقدر تلاش خواهیم کرد». انگار که بگویند «ما آنها را مجبور می‌کنیم ساعت‌ها آموزش بی‌معنا انجام دهند».

وقتی مردم را مجبور می‌‌کنید به قوانین دلخواه‌تان پایبند باشند، احترام‌شان به آن قوانین را از دست خواهید داد و این‌طور می‌شود که قدرتی از سوی شما به آنها تحمیل می‌شود. البته این مسئله عواقبی در بازار معاملات ندارد، اما مسئله زمان، در تنظیم این قوانین و مقررات اهمیت دارد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) تمام تلاش خود را می‌کند تا کل احترام صنعت کریپتو را از دست بدهد و این در نوع خود شگفت‌انگیز است.

شورای بورس آمریکا در تلاش است تا کریپتو را با فشاری که وارد می‌کند، قانونمند کند. این کار به نظر خودسرانه می‌رسد. شاید بتوان به جای نوشتن مجموعه‌ای از قوانین جدید، تمام شکایت‌های ثبت‌شده را تجزیه‌وتحلیل کرد تا دریافت که تست هاوی (Howey Test) – آزمایشی که توسط دیوان عالی کشور آمریکا برای تعیین صلاحیت معاملات خاص ایجاد شده- با قدمت 76 سال، چطور اعمال می‌شود.

خبر خوب اطلاعات جدیدی است که به دست آمده است. در شکایت هفته گذشته که علیه سه کارمند کوین‌بیس برای معاملات داخلی ثبت شده، شورای بورس آنها را زیر سؤال برده که چرا هر 9 توکن رمزگذاری‌شده که از سوی این کارمندان معامله شده، مربوط به توکن‌های امنیتی تست هاوی است.

خبر دیگر اینکه استدلال آنها آن‌قدر گسترده است که هر چیزی می‌تواند شبیه توکن اوراق بهادار تلقی شود. البته شاید درست باشد و هر دارایی دیجیتالی خارج از بیت‌کوین و اتریوم را بتوان توکن اوراق بهادار دانست. باید دید از شکایت اخیر شورای بورس چه درسی می‌گیریم.

«نیکیل واهی» و «آیشان» دو نفر از آنهایی هستند که شورای بورس علیه‌شان شکایت کرده است. در همین رابطه در 20 اکتبر 2021 نیکیل پیامی با ایموجی دلار به آیشان فرستاده است. باید مراقب باشید که از همین ایموجی‌ها علیه شما در دادگاه استفاده می‌شود. در شکایت مربوط به شورای بورس، هر 9 شرکت از افراد دعوت کرده‌اند با این شرط سرمایه‌گذاری کنند که تلاش‌های بیشتری برای رشد ارزش سرمایه‌شان انجام دهند.

در همین میان، خریداران توکن‌های فلکسا و امپ، در یک شرکت مشترک سرمایه‌گذاری کردند. فلکسا در این رابطه عنوان کرده که شرکت‌کنندگان باعث ایجاد امنیت در شبکه این توکن‌ها می‌شوند. سرمایه‌گذاران امپ هم، با تیم مدیریتی فلکسا منافع مشترکی دارند. فلکسا در این رابطه گفته که 20 درصد کل فلکس‌کوین برای تیم مؤسس رزرو شده است.

این نکته هم قید شده که این گروه مسئولیت خود را در قبال جامعه فلکسا بسیار جدی می‌گیرد. این گروه در یک ویدئوی یوتیوب هم گفته است: «ما این شبکه را از پایه بنا کرده و یک شبکه باز ایجاد کردیم.» کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هم کلمه «ما» را که در پلتفرم‌های یوتیوب، مدیوم و توییتر بیان شده، مورد بررسی قرار خواهد داد.

«دریوا دکس» هم ادعا کرده که توکن دی‌دی‌ایکس یک توکن «حاکمیتی» خواهد بود. دریوا دکس یک فایل صوتی ضبط‌شده منتشر کرده که در آن مدیرعامل و سرپرست محصول در مورد برنامه‌های توسعه صحبت کرده‌اند که هیچ جدول زمانی مشخصی ندارد. تمام برنامه‌های توسعه‌ای که دریوا دکس شرح داده، به‌طور کامل به تلاش‌های تیم مدیریت و نهادهای وابسته بستگی دارد. شورای بورس آمریکا در اینجا برخی اشکالات قانونی را وارد می‌داند.

برخی چیزها واقعاً با هر تعریف معقولی، اوراق بهادار هستند. با این حال، به‌کارگیری یک رویه قضایی 76ساله، آن هم برای برخی توکن‌ها راه درستی برای تنظیم‌گری دارایی‌های جدید نیست. شاید بتوان قبل از اینکه بازار آزاد ارزهای دیجیتال با نظارت به یک بازار سیاه غیرقابل تنظیم تبدیل شود، عملکرد بهتری داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.