رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

چرا صالح‌آبادی با رمزارزها مخالف است؟

با وجود نشانه‌های مثبت از رویکرد دولت در حوزه واردات، رئیس‌کل بانک مرکزی مخالف جدی استفاده از رمزارزها در حوزه تبادل و سرمایه‌گذاری است

پالس مثبت دولت در استفاده از رمزارزها که با انتشار خبر اولین ثبت سفارش واردات با استفاده از این دارایی‌های دیجیتال منتشر شد، چندان دوام نداشت و پنح‌شنبه شب گذشته توسط اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی به حاشیه رفت. اظهارنظری که نشان می‌دهد با وجود تمایل بخش‌های مختلف اقتصادی دولت و همراهی بخش‌هایی از مجلس، هستند کسانی در دولت که چندان دل خوشی از همه‌گیر شدن رمزارزها در کشور ندارند.

به گفته علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی مبادله و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ممنوع است و از سوی بانک مرکزی پذیرفته‌شده نیست و طبق قانون افرادی که رمزارز استخراج کرده‌اند، صرفاً می‌توانند در حوزه واردات از آنها استفاده کنند.
صالح‌آبادی درباره سرمایه‌گذاری و مبادلات در بازار رمزارزها گفته: «موضوع رمزارزها چند سالی است که در دنیا مطرح شده، اما هنوز بسیاری از کشورها آن را به رسمیت نشناخته‌اند و حتی برخی کشورها مانند چین معاملات و مبادلات آن را به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری ممنوع کرده‌اند. در کشور ما نیز در سال ۱۳۹۹ دولت آیین‌نامه‌ای را برای کسانی که با مجوز قانونی وزارت صمت و وزارت نیرو رمز‌ارز استخراج کرده‌اند، تصویب کرد تا بتوانند دارایی خود را در سامانه‌ای تحت نظارت بانک مرکزی عرضه و از رمز‌ارز استخراج‌شده برای واردات استفاده کنند.»


سرمایه‌گذاری با رمزارز؛ خیر!


رئیس‌کل بانک مرکزی اما در مورد مهم‌ترین مسئله و استفاده این روزهای رمزارز در کشور موضع‌ سرسختانه‌ای گرفته و گفته است: «البته همان‌طور که بانک مرکزی بارها اعلام کرده، خریدوفروش رمزارز خارج از چهارچوب و برای مبادله و سرمایه‌گذاری ممنوع است و به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ بنابراین سیاست کلی فعلی در مورد رمز‌ارزها این است که مبادله آن به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری مورد قبول نیست، اما کسانی که استخراج رمز‌ارز انجام داده‌اند، در چهارچوب آیین‌نامه مصوب هیئت وزیران می‌توانند از آن برای واردات استفاده کنند.» با این اظهارنظر صالح‌آبادی عملاً همه کسانی که در صرافی‌های داخلی و خارجی مشغول فعالیت هستند در حال دور زدن یک ممنوعیت‌اند! اظهارنظری که دایره شمول جرم‌انگاری حوزه رمزارز را به‌شدت گسترش و امکان توسعه اکوسیستم رمزارزی و بلاکچین کشور را عملاً متوقف می‌سازد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داده است: «با همکاری وزارت صمت، برای کسانی که مجوز استخراج رمزارز دریافت کرده بودند، امکان واردات کالا فراهم شده و مقررات این کار نیز مشخص شده و به‌زودی طی هفته آینده اعلام عمومی خواهد شد.»
او با اشاره به نوسانات بالای قیمت رمزارزها نیز هشدار داد: «در این بین افراد زیادی در این بازار دچار ریسک سرمایه‌گذاری و زیان می‌شوند؛ چراکه نوسانات رمزارزها بسیار زیاد است. به‌عنوان مثال بیت‌کوین تا ۶۰ ، ۷۰ هزار دلار هم بالا رفت و قیمت آن هم‌اکنون به حدود ۲۳ هزار دلار رسیده؛ بنابراین این بازار نوسانات بالایی دارد که مردم باید مراقب باشند.»


کمتر از یک ماه تا آغاز رمزریال


رئیس‌کل بانک مرکزی درباره رمزریال نیز توضیح داد: «ریال دیجیتال یا رمزریال با رمزارزهای جهان‌روا کاملاً متفاوت است و افراد به جای اینکه اسکناس ریال را جابه‌جا کنند، می‌توانند از رمزریال یا ریال دیجیتال استفاده کنند، یعنی ریال دیجیتال جایگزین اسکناس ریال می‌شود. مقدمات آن هم انجام شده و طبق وعده‌ای که داده‌ایم، این کار ان‌شاءالله در شهریورماه به‌طور آزمایشی عملیاتی می‌شود.»

صالح‌آبادی ادامه داد: «کشورهایی در دنیا این کار را انجام داده‌اند؛ یکی از این کشورها چین است که هم‌اکنون ۲۵۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور از یوان دیجیتال استفاده می‌کنند. ما نیز در کشور زیرساخت‌های این کار را فراهم کرده‌ایم. در واقع ریال دیجیتال ریالی است که ناشر آن بانک مرکزی است، همانند اسکناس ریال که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود. البته در این زمینه نیازمند آموزش هستیم که ان‌شاءالله انجام خواهد شد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/uw4s
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.