رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

سامان‌دهی زیست‌بوم رمزارزش‌ها احتمالاً تا پایان شهریورماه!

محسن رضایی صدرآبادی خبر داد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت اولتیماتوم داده که اگر لایحه سامان‌دهی رمزارزش‌ها را به مجلس تحویل ندهد، خود مجلس دست‌به‌کار تصویب یک طرح در این مورد خواهد شد، اما محسن رضایی صدرآبادی در گفت‌وگو با راه پرداخت می‌گوید، تنظیم و تدوین طرح دولت نهایی است و تا پایان شهریور لایحه به مجلس فرستاده خواهد شد. او اظهارنظرات اخیر برخی نمایندگان مجلس در خصوص بحث طرح سامان‌دهی رمزارزش‌ها را ناشی از عدم وجود یک فرماندهی واحد در مجلس در زمینه رمزارزش‌ها می‌داند.

بحث رمزارزها از زمانی که وارد ایران شده تاکنون، با چالش‌ها و موانع زیادی از سوی رگولاتور همراه بوده و بسیاری از فعالان این حوزه همواره از عدم شناخت کافی رگولاتور نسبت به این فضا گلایه داشتند. از سوی دیگر با فراگیرشدن رمزارزها ضرورت تنظیم‌گری در این حوزه برای نظام تصمیم‌گیری کشور نیز احساس شد. در همین راستا طی ماه‌های اخیر اخباری مبنی بر تنظیم و تدوین اسنادی در خصوص سامان‌دهی رمزارزها مطرح شد، اما هنوز هیچ‌کدام از این اسناد نهایی نشده است.


اگر لایحه نیاورید، خودمان می‌نویسیم


یکی از این طرح‌ها که به ‌نظر می‌رسد از سایر طرح‌ها جدی‌تر بوده و مورد وفاق جمعی بین فعالان حوزه رمزارز هم قرار گرفته، سند سامان‌دهی رمزارزش‌های ستاد تحول دولت است؛ «احکام سامان‌دهی زیست‌بوم رمزارزش‌های» ستاد تحول که منطبق بر سند تحول دولت مردمی با نگاه تحولی نوشته شده است.

در بهمن‌ماه سال گذشته محسن رضایی صدرآبادی، در صفحه شخصی توییتر خود از تکمیل نسخه جدید «احکام سامان‌دهی زیست‌بوم رمزارزش‌ها» خبر داد، اما اکنون با گذشت حدود هفت ماه از این خبر هنوز خبری از تأیید نهایی و عملیاتی‌شدن سند تنظیم‌گری رمزارزها نیست.

همین موضوع هم مورد گلایه برخی نمایندگان مجلس واقع شده؛ تا جایی که اعلام شده اگر دولت لایحه مربوط به سامان‌دهی رمزارزها را به مجلس نفرستد، مجلس خود دست‌به‌کار خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح سامان‌دهی بازار رمزارزها گفته: «ما کمیته‌ای را تحت عنوان اقتصاد دیجیتال در کمیسیون برای بررسی طرح رمزارزها تشکیل دادیم که این کمیته کار خودش را آغاز کرد، ولی دولت در این میان متنی به ما ارائه داد و می‌خواست کارش را نهایی کرده و در قالب لایحه به مجلس بدهد. وقتی دیدیم دولت کار جامع و خوبی انجام می‌دهد، گفتیم منتظر می‌مانیم که دولت لایحه‌ای را در این زمینه به مجلس ارائه دهد، ولی تاکنون متنی که تحت عنوان لایحه باشد، به مجلس ارائه نشده است.»


موازی‌کاری مجلس در زمینه رمزارزها؟


محسن رضایی صدرآبادی، از چهره‌هایی که در ماه‌های اخیر در این‌خصوص رایزنی‌هایی را انجام داده، درباره مراحل انجام لایحه دولت در خصوص سامان‌دهی رمزارزها و واکنش مجلس نسبت به آن توضیح داد:«واقعیت امر این است که اظهارنظرات اخیر برخی نمایندگان مجلس در خصوص بحث طرح سامان‌دهی رمزارزش‌ها ناشی از عدم وجود یک فرماندهی واحد در مجلس در زمینه رمزارزش‌هاست و تا جایی که بنده اطلاع دارم، در سه کمیسیون مجلس در این زمینه کارهای موازی انجام شده است.»

او ادامه داد: «بنابراین در جلسه قبل کمیسیون اصل 90 که بابت سامان‌دهی رمزارزها برگزار شده بود، مطرح کردیم همان‌گونه‌ که در دولت سیزدهم با محوریت سند تحول دولت مردمی و تشکیل ستاد ملی رمزارزش‌ها، یک فرماندهی واحد در حوزه تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری رمزارزش‌ها در بدنه دولت صورت گرفته است، پیشنهاد می‌شود در مجلس هم، جهت هماهنگی بین کمیسیون‌ها و ایجاد یک فرماندهی واحد، کمیسیون اصل 90 به‌علت ماهیت و مأموریت، محور قرار گیرد و کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های دولتی و نماینده کمیسیون‌های مربوطه ایجاد شود.»

به گفته صدرآبادی در این راستا مقرر شده که با تشکیل کمیته مشترک، لایحه پیشنهادی دولت در مورد دارایی‌های دیجیتال مخصوصاً دارایی دیجیتال رمزنگاری‌شده (رمزارزش‌ها) تا پایان شهریور تقدیم به مجلس شود.

او درباره آخرین وضعیت طرح دولت در خصوص سامان‌دهی رمزارزش‌ها توضیح داد: «طرحی که در ستاد تحول دولت در خصوص سامان‌دهی رمزارزش‌ها در جریان بوده و با فرماندهی معاونت محترم اقتصادی ریاست‌جمهوری تهیه شده، در حیطه اختیارات هیئت وزیران بوده و نهایی شده و طی هفته‌های آینده در هیئت وزیران تصویب خواهد شد. به تعبیر دیگر تنظیم و تدوین طرح نهایی است و منتظر هستیم که در هیئت وزیران به تصویب برسد.

تاکنون هم تصویب کلی آن در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انجام شده و از آنجا که مصوبات هیئت وزیران یک مرتبه هم باید در کمیسیون اقتصادی دولت مورد بررسی قرار بگیرد، به ‌نظر می‌رسد این پروسه یک ماه طول خواهد کشید. البته برای موضوع استخراج این پروسه زودتر انجام شده و ان‌شاءالله در هفته جاری در هیئت وزیران تصویب خواهد شد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/nqmh
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.