نجات فقرا با بیت‌کوین

مبلغان ارزهای دیجیتال می‌گویند می‌توان با بیت‌کوین وضعیت زندگی مردم فقیر را در سراسر جهان بهبود بخشید

از السالوادور گرفته تا آفریقای جنوبی، مبلغان ارزهای دیجیتال در تلاش هستند تا فقرای جهان را به استفاده از بیت‌کوین متقاعد کنند. اما همه مردم باور نمی‌کنند که این افراد می‌خواهند به آنها کمک کنند. مبلغان در هر کشوری سعی می‌کنند مردم را به استفاده از توکن‌های دیجیتال تشویق کنند. به باور آنها بیت‌کوین می‌تواند وضعیت معیشت میلیون‌ها فقیر را بهبود بخشد. برخی منتقدان نگران هستند که ضرر این توکن‌ها از فایده آنها بیشتر باشد.


ال‌زونته؛ بهشت ساحلی کریپتو


السالوادور اولین کشوری بود که بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی اعلام کرد، اما دو سال قبل از این ماجرا یک پروژه کوچک در شهری در امتداد خط ساحلی این کشور، ال‌زونته، پیشگام استفاده از این ارز دیجیتال بود. این پروژه با تلاش «ایکل پترسون»، تاجر 47ساله از کالیفرنیا و گروهی از داوطلبان محلی ال‌زونته راه‌اندازی شد.

البته پترسون مبلغ قابل ‌توجهی بیت‌کوین از یک اهداکننده ناشناس در سال 2019 دریافت کرده بود که به راه‌اندازی این پروژه کمک شایانی کرد. پترسون به کمک مردم محلی، ال‌زونته را به مبدأ و معبد مبلغان بیت‌کوین تبدیل کرد. این پروژه بعداً ساحل بیت‌کوین نام گرفت.

امروزه، مردم محلی ال‌زونته می‌توانند برای همه کارهای خود؛ از خرید مواد غذایی گرفته تا پرداخت اجاره از بیت‌کوین استفاده کنند. اینفلوئنسرها و علاقه‌مندان به بیت‌کوین از سراسر جهان به بهشت ساحلی کریپتو هجوم آورده‌اند و حتی برخی شروع به کپی‌برداری از آزمایش پترسون و اجرای آن در جاهای دیگر کرده‌اند. با اینکه بیت‌کوین هنوز یک ارز بی‌ثبات است و بیش از نیمی از ارزش خود را در سال جاری از دست ‌داده، اما مدافعان آن استدلال می‌کنند که می‌تواند به بهبود فرایند بانکی، پس‌انداز و غلبه بر تورم کمک کند.

مبلغان بیت‌کوین تصمیم گرفته‌اند تا فقرای جهان را متقاعد کنند که از بیت‌کوین به‌عنوان ارز استفاده کنند. در ادامه برخی از جدیدترین آزمایش‌های جهانی ارزهای دیجیتال را از گواتمالا تا آفریقای جنوبی مرور می‌کنیم.


استخراج بیت‌کوین با کمک فضولات


در اواخر سال 2021، «پاتریک ملدر»، یک جراح سابق 54ساله از آتلانتا، پروژه‌ای را برای آوردن بیت‌کوین به شهری کنار دریاچه پاناجاچل در گواتمالا راه‌اندازی کرد. ملدر یک مسیحی معتقد است و می‌گوید پروژه دریاچه بیت‌کوین در دریاچه پاناجاچل فرصت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند و می‌تواند الگویی برای مبلغان مسیحی باشد که در مناطق فقیر کار می‌کنند.

او مانند پترسون و پروژه ساحل کریپتو از مشاغل محلی می‌خواهد که بیت‌کوین را در پرداخت‌ها بپذیرند. ملدر کلاس‌های هفتگی درباره بیت‌کوین برای نوجوانان برگزار می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد «بذر» باور بیت‌کوین را بکارد تا وقتی بچه‌ها بزرگ شدند، آماده استفاده از این ارز دیجیتال باشند، اما دریچه بیت‌کوین با ساحل بیت‌کوین یک وجه تمایز دارد و آن هم استخراج بیت‌کوین است.

ملدر و گروهش می‌گویند ماشینی ساخته‌اند که فضولات انسانی را به برق تبدیل می‌کند و او قصد دارد از این برق برای استخراج بیت‌کوین استفاده کند. همچنین قصد دارد این بیت‌کوین‌های استخراج‌شده را به شهر اهدا کند. ملدر قصد دارد از زباله، متان اضافی و روغن پخت‌وپز هم برای استخراج بیت‌کوین استفاده کند. او می‌گوید: «ما می‌توانیم به مردم در ازای مدفوع‌شان پول بدهیم.»

کمتر از یک سال از عمر پروژه دریاچه کریپتو می‌گذرد و ملدر می‌گوید که توانسته بیش از یکصد کسب‌وکار را به پذیرش بیت‌کوین راضی کند. ملدر از حمایت شهردار نیز بهره‌مند ‌است.


موتیو؛ یک شبکه بیت‌کوینی در پرو


در سال ۲۰۲۰ «ریچ سویشر» و «والنتین پوپسکو» پروژه‌ای را آغاز کردند که هدف آن متقاعد کردن مردم فقیر کشور پرو به استفاده از بیت‌کوین بود. این پروژه که موتیو (Motiv) نام دارد، از شبکه‌ای متشکل از رهبران جامعه پرو، از جمله صاحبان مشاغل و مربیان استفاده می‌کند.

این رهبران به‌عنوان مرکز پروژه بیت‌کوین محلی عمل و این کوین را برای همسایگان خود تبلیغ می‌کنند. موتیو می‌گوید تاکنون 15 مرکز در سراسر کشور افتتاح کرده و بیش از 60 کسب‌وکار این ارز دیجیتال را می‌پذیرند. «اولگر آلارکون» ۴۷ساله، یکی از اعضای شبکه است که در لیما، پایتخت پرو زندگی می‌کند.

آلارکون صاحب یک تولیدی کفش بود که پس از شیوع ویروس کرونا، در پرو تعطیل شد. ماه‌ها بعد موتیو به احیای کسب‌وکار آلارکون کمک و آن را عضوی از شبکه کرد. اکنون آلارکون حقوق کارمندان خود را با بیت‌کوین پرداخت، از برخی مشتریان بیت‌کوین دریافت و برای خرید برخی مواد اولیه نیز از بیت‌کوین استفاده می‌کند.

موتیو می‌گوید کسب‌وکارهای مرتبط را نیز متقاعد کرده که از آلارکون بیت‌کوین بپذیرند. سویشر درباره افرادی که موتیو به آنها کمک می‌کند، می‌گوید: «این کسب‌وکارها در آستانه نابودی هستند و هیچ‌چیز نمی‌توانست به آنها کمک کند. موتیو تلاش می‌کند با بیت‌کوین زندگی آنها را نجات دهد.»


تبدیل یک محله فقیرنشین در آفریقای جنوبی به پناهگاه کریپتویی


در آگوست 2021، «هرمان ویویر»، موج‌سوار 36ساله در آفریقای جنوبی، ابتکاری را برای آوردن بیت‌کوین به محله کوچکی در خلیج موسل، شهری در سواحل آفریقای جنوبی آغاز کرد. او یکی از طرفداران پروژه ساحل بیت‌کوین بود و سعی کرد این الگو را در شهر اکاسی پیاده کند. ویویر قبلاً در این شهر سازمانی را برای آموزش موج‌سواری به کودکان راه‌اندازی کرده بود و اخیراً این سازمان را بازسازی کرده است.

اکنون، مربیان موج‌سواری سازمان و فروشگاه‌های اطراف، پرداخت با بیت‌کوین را قبول می‌کنند. ویویر اخیراً یک برنامه آموزشی در مورد بیت‌کوین برای کودکان راه‌اندازی کرده است. بر خلاف ساحل بیت‌کوین یا دریاچه بیت‌کوین که در مناطق توریستی قرار دارند، پروژه ویویر در یک شهر کوچک واقع ‌شده است. خلیج موسل محله‌ای فقیر است که اکثر مردم آن سیاه‌پوست هستند؛ بنابراین ویویر فکر نمی‌کند گردشگران به این زودی از بیت‌کوین در اکاسی استفاده کنند.

اما او مانند پترسون، ملدر و سویشر معتقد است که با کمک بیت‌کوین ساکنان اکاسی می‌توانند وضعیت مالی بهتری داشته باشند. ویویر می‌گوید بیت‌کوین فقط برای سفته‌بازان یا سرمایه‌گذاران ساخته نشده، بلکه برای بهبود زندگی اکثریت مردم این سیاره اختراع ‌شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.