اهمیت محتوا و رسانه‌تخصصی / گفت‌وگو با محمد آذرنیوار، سردبیر سایت ارز دیجیتال

محمد آذرنیوار می‌گوید به علت مشکلات اقتصادی و مسائل معیشتی در ایران اکثر کاربران برای معامله و سرمایه‌گذاری به این حوزه وارد می‌شوند

آموزش در حوزه ارزهای دیجیتال یکی از بخش‌های مهم و ضروری این اکوسیستم است. افرادی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند، قبل از هر اقدامی باید سطح دانش و آگاهی خود را در این حوزه بالا ببرند. این روزها منابع متعددی تلاش دارند آموزش‌های عمومی و تخصصی در زمینه رمزارزها به کاربران ارائه دهند. وب‌سایت‌های آموزشی یکی از این منابع هستند که در ایران نیز چند سالی است شروع به فعالیت کرده‌اند. وب‌سایت ارز دیجیتال یکی از این وب‌سایت‌هاست.

محمد آذرنیوار، سردبیر مجموعه ارز دیجیتال است که ۱۵ روز پس از راه‌اندازی به این مجموعه پیوست. در واقع آذرنیوار بعد از بنیان‌گذار مجموعه، اولین نفری بود که به تیم ارز دیجیتال اضافه شد. آذرنیوار کارشناسی ارشد مدیریت رسانه است و پیش از پیوستن به ارز دیجیتال کار خود را به‌عنوان مترجم و کارشناس محتوایی این حوزه آغاز کرده بود. در این شماره به گفت‌وگو با سردبیر مجموعه ارز دیجیتال نشسته‌ایم و با او در مورد اهمیت آموزش و تولید محتوا در حوزه رمزارزها صحبت کرده‌ایم. این گفت‌وگو را می‌توانید در این صفحه بخوانید.

در مورد ارز دیجیتال و ماموریتی که برای آن درنظر گرفته‌اید بگویید.

در شرح ارز دیجیتال باید به دو قسمت اشاره کنم. قسمت اول یک رسانه تخصصی در حوزه ارز دیجیتال است. در واقع ارز دیجیتال فعالیت خود را به‌عنوان یک رسانه آموزشی، تحلیل و خبری آغاز کرد و ارائه‌دهنده اطلاعات مربوط به بازار است. در قسمت بعدی به سمتی رفتیم که بتوانیم یکسری سرویس‌های اختصاصی در حوزه تحلیل داده، تحلیل بازار و فعالیت حرفه‌ای‌تر کاربران طراحی کنیم.

در واقع قصد داریم محصولات ویژه و خاصی برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار تهیه کنیم. در ابتدا فقط یک رسانه بود، اما الان دو قسمت دارد و کم‌کم در حال حرکت به سمت محصول‌محورتر شدن هستیم.
قسمت رسانه ارز دیجیتال در دو بخش اصلی خبر و آموزش فعال است، مخصوصاً آموزش‌های مربوط به کاربران تازه‌کار. هر دو بخش هم‌ روی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین متمرکز هستند.

راجع به محصولاتی که اشاره کردید، بیشتر توضیح می‌دهید؟

مخاطب هدف این محصولات عام است و هر کسی که بخواهد در این حوزه شروع به کار کند، حتماً به سایت ما سر می‌زند، چون ما نقطه شروع بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این حوزه هستیم. افراد از صفر تا صد می‌توانند در مورد سرمایه‌گذاری در این حوزه یاد بگیرند و اخبار را دنبال کنند. ما بخشی به اسم خبر فوری داریم که در آن اخبار این حوزه را به‌صورت فوری ترجمه و منتشر می‌کنیم. این بخش در خصوص تحلیل سرمایه‌گذاری، کمک زیادی به سرمایه‌گذاران می‌کند. این بخش رسانه ماست.

در مورد محصولاتی که اشاره کردم، باید بگویم یکی از محصولاتی که در حال حاضر راه‌اندازی کرده‌ایم، ارز ویژن نام دارد. ارز ویژن چند بخش دارد، یک بخش مخصوص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است و کاربران می‌توانند اشتراک آن را تهیه کنند. بخش دیگر مربوط به داده‌های آنچین است که داده‌های بلاکچین‌های شفاف مثل بیت‌کوین و اتریوم را به کاربران ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با کمک این داده‌ها می‌توانند تحلیل آنچین انجام دهند. بخش دیگر هم محتوای اختصاصی و پریمیوم برای سرمایه‌گذاران کارکشته است. تیم تحلیل ما به‌صورت تمام‌وقت در این بخش فعال هستند و برای کسانی که اشتراک دارند، محتوای اختصاصی تهیه می‌کنند.

در مورد بخش‌های در حال راه‌اندازی نمی‌توانم صحبت کنم، اما در کل در حال راه‌اندازی یکسری بخش‌های آموزشی هستیم.

در حال حاضر ارز دیجیتال چند کاربر دارد؟

در سال گذشته حدود ۱۶ میلیون کاربر از سایت ما استفاده کرده‌اند. بدون اغراق می‌توانم بگویم که وب‌سایت ارز دیجیتال پربازدیدترین وب‌سایت تخصصی حوزه ارز دیجیتال در ایران است. اپلیکیشن ارز دیجیتال نیز توسط یک ‌میلیون و 700 هزار نفر نصب‌ شده است. اپلیکیشن مانند وب‌سایت است، اما یکسری امکانات خاص مانند پرتفو دارد. کاربران می‌توانند با این امکان پرتفوی خود را مدیریت کنند. برای مثال می‌توانند سود و زیان خود را درلحظه ببینند.

مسئله آموزش و تولید محتوا در حوزه رمزارزها به‌شدت اهمیت دارد و کمبود آن نیز به‌شدت حس می‌شود. سرعت رشد این حوزه و ایجاد فناوری‌های جدید، خیلی زیاد است. چهار یا پنج سال پیش، این حوزه بسیار محدود و درک آن راحت بود، اما اکنون تقریباً هر شش ماه، مفاهیم جدیدی وارد بازار می‌شوند که برای درک آن‌ها باید ساعت‌ها مطالعه کرد.

تابه‌حال جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر، بر اساس اطلاع من تابه‌حال جذب سرمایه نداشته‌ایم و با سرمایه شخصی پیش رفته‌ایم.

شما به‌عنوان یک وب‌سایت تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال فکر می‌کنید تولید محتوا و آموزش در حوزه رمزارزها چقدر اهمیت دارد؟ چرا مهم است که ادبیات تخصصی این حوزه از طریق تولید محتوای کارشناسی و درست، بسط داده شود؟

این مسئله به‌شدت اهمیت دارد و کمبود آن نیز به‌شدت حس می‌شود. سرعت رشد این حوزه و ایجاد فناوری‌های جدید، خیلی زیاد است. چهار یا پنج سال پیش، وقتی کار خود را در وب‌سایت ارز دیجیتال شروع کردیم، ارزهای دیجیتال به بیت‌کوین، اتریوم و یکسری رمزارز دیگر مانند لایت‌کوین و بیت‌کوین‌کش محدود می‌شدند.

در آن زمان این حوزه بسیار محدود و درک آن راحت بود، اما اکنون تقریباً هر شش ماه، مفاهیم جدیدی وارد بازار می‌شوند که برای درک آنها باید ساعت‌ها مطالعه کرد. مفاهیمی مثل دائو، ان‌اف‌تی، دیفای و کلی مفروض دیگر وارد این حوزه شده‌اند که جای ساعت‌ها بحث و کار دارند. به نظر من تولید محتوا در این حوزه خیلی جای کار دارد. به‌علاوه بازار خوبی داشته و جای رشد زیادی دارد. افراد بسیاری با مفاهیم اولیه آشنایی ندارند و در این حوزه کار زیادی می‌توان انجام داد.

به نظر شما آموزش در حوزه ارزهای دیجیتال چه تأثیری روی رگولاتوری این حوزه دارد؟ مدت‌هاست که رگولاتور دولتی تلاش دارد در این حوزه مقررات‌گذاری کند اما بعضا این تلاش‌ها ممکن است در جهت توسعه این فناوری و نوآوری‌های مرتبط با آن نباشد. چطدر می‌توان از طریق آموزش قانون‌گذارها، مسیر درستی برای این کار باز کرد؟

قطعاً تأثیر خواهد داشت. متأسفانه علت تصمیمات اشتباه بسیاری از مسئولان، عدم دانش کافی است. بسیاری از کاربران سایت ما مسئولانی هستند که در حوزه مقررات این حوزه فعال هستند. گاهی حتی این افراد از ما در مورد موضوعات این حوزه سؤال می‌پرسند. اگر شفافیت وجود داشته باشد و مسئولان با فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه آشنا شوند، می‌توانند بهتر قانون‌گذاری کنند. حتی قسمت پوشش اخبار رگولاتوری کشورهای خارجی هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

با توجه به اینکه پنج سال در یک وب‌سایت تخصصی این حوزه فعالیت داشته‌اید، از ضعف‌های دانشی کاربران اطلاع بیشتری دارید. دانش و آگاهی کاربران در چه حوزه‌های پایین‌تر است؟ مهم‌ترین خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند چیست؟

متأسفانه به علت مشکلات اقتصادی و مسائل معیشتی در ایران، اکثر کاربران برای معامله و سرمایه‌گذاری به این حوزه وارد می‌شوند. در تمام دنیا کاربران بیشتر برای این دو هدف وارد این حوزه می‌شوند، اما در ایران بیشتر شاهد این اتفاق هستیم. متأسفانه کاربران در کلاهبرداری‌ها متحمل ضررهای زیادی می‌شوند. طرح‌های پانزی و طرح‌های کلاهبرداری در ایران رشدی قارچ‌گونه دارند. پیگیری قضایی کلاهبرداری‌های حوزه ارزهای دیجیتال هم سخت‌ است. متأسفانه همیشه می‌بینم که کلاهبرداران خیلی راحت می‌توانند طی چند روز چندین هزار دلار به سرقت ببرند.

اگر کاربران امروز را با کاربران پنج سال گذشته مقایسه کنید، چه تغییری در آنها می‌بینید؟ آیا سطح آگاهی کاربران طی این سال‌ها بالاتر رفته است؟

قطعاً سطح آگاهی بالاتر رفته و فضا بهتر شده است. در مقایسه با قبل وضعیت بهتر شده، ولی با توجه به اینکه تعداد کاربران نسبت به چهار یا پنج سال پیش بیشتر شده، تعداد کلاهبرداری‌ها هم افزایش‌ یافته است، اما قاعدتاً وضعیت دانش افراد بسیار بهبود یافته است.
برای مثال چهار سال پیش پروژه‌های روش‌های کلاهبرداری ساده‌تر بود، اما اکنون کلاهبرداری سخت‌تر شده است.

وظیفه آموزش در حوزه رمزارزها فقط بر عهده رسانه‌هاست یا سایر بازیگران اکوسیستم نیز باید نقشی در این مهم داشته باشند؟

طبیعتاً سایر بازیگران مثل اینفلوئنسرها و فعالان نیز نقش دارند. کسانی که صفحه‌ای دارند، قطعاً باید در این حوزه آموزش دهند. از رسانه‌های ملی هم نمی‌توان توقعی داشت. حتی برخی رسانه‌های عمومی برای کلاهبرداران تبلیغ می‌کنند. البته منظور من اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نیست.

همه اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را هم نمی‌توان محکوم کرد، اما ۸۰ درصد آنها به سمت خوبی نمی‌روند. به نظر من فضای توییتر بهتر است و ساختار توییتر به شکلی است که اجازه ساخت کلاهبردار را نمی‌دهد؛ بنابراین توصیه من این است که کاربران سعی کنند برای یادگیری بیشتر به سمت توییتر و یوتیوب بروند. قطعاً اینفلوئنسرهای خوبی هم در اینستاگرام فعال هستند، اما نسبت به توییتر تعداد آنها بسیار کمتر است. برخی پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام کلاهبردارساز هستند.

در مقایسه با قبل وضعیت بهتر شده، ولی با توجه به اینکه تعداد کاربران نسبت به چهار یا پنج سال پیش بیشتر شده، تعداد کلاهبرداری‌ها هم افزایش‌ یافته است، اما قاعدتا وضعیت دانش افراد بسیار بهبود یافته است.

شاخصه‌های دیگری برای تشخیص کلاهبردار از اینفلوئنسر واقعی وجود دارد؟

افرادی که رؤیافروش هستند، وعده پولدار شدن می‌دهند یا تبلیغات سنگین می‌کنند، هدف آموزشی ندارند. هدف این افراد فروش و پول‌درآوردن است. کسی که قصد آموزش دارد، وارد مسائل زرد نمی‌شود و سعی در رؤیافروشی ندارد. این افراد آموزش‌های درست و تخصصی ارائه نمی‌دهند. می‌توان صحبت‌های این افراد را از لحاظ فنی بررسی کرد، یعنی ببینیم چه پروژه‌هایی را دنبال می‌کنند؛ رؤیافروش از دور هم مشخص است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین بازیگر اکوسیستم رمزارزها صرافی‌ها هستند. به نظر شما نقش صرافی‌ها در آموزش چیست؟

قطعاً در این زمینه نقش مهمی دارند و می‌توانند کمک کنند. صرافی‌ها می‌توانند در کانال‌ها و صفحه‌های خود آموزش دهند و پروژه‌های اسکم و کلاهبردارانه را به مردم معرفی کنند. به‌علاوه می‌توانند پروژه‌های اسکم را فهرست نکنند، یعنی قبل از اضافه‌کردن توکن‌ها به صرافی، در مورد آنها تحقیق کنند. من احساس خیلی خوبی به صرافی‌های ایرانی دارم. به نظر من فضای خوبی است و نمی‌توان گفت صرافی‌ها مشکلی ایجاد کرده‌اند. با توجه به محدودیت‌ها، ریسک‌ها و فضای خاکستری، صرافی‌ها در ایران خوب کار می‌کنند.

کار تولید محتوا و رسانه‌ای در این حوزه با چه چالش‌هایی مواجه است؟

ما دو چالش اصلی در این حوزه داریم؛ یکی از این چالش‌ها نیروی کارآمد در خصوص تولید محتواست. این حوزه کریپتوکارنسی است و تولید محتوا در آن چندان راحت نیست. متأسفانه نیروی تولید محتوای خوب در این حوزه بسیار کم است.

تولید محتوا در این حوزه به فرد کمک می‌کند که به دانش مالی خوبی برسد و بتواند به شکل مناسبی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، اما متأسفانه نیروی کار خوب کم است و آن‌قدر سرعت رشد این حوزه زیاد است که ما فرصت به‌روزرسانی مطالب را نداریم. چالش دیگر مربوط به کلاهبرداران است. به‌سادگی نمی‌توان در ایران با کلاهبرداران مقابله کرد. برخی از کلاهبرداران تهدید و به سایت‌ها حمله می‌کنند

2 نظرات
  1. […] اخیراً «arzdigital.news» با سوءاستفاده از نام و نشان مجموعه «ارز دیجیتال» مشغول کلاهبرداری از کاربران […]

  2. […] حمایت کسب‌وکارهایی چون صرافی تترلند، صرافی بیتستان، سایت ارز دیجیتال، ایران بروکر، میهن سیگنال، سیگنال، توکن باز، میهن […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.