اولین قانون؟

وزیر اقتصاد می‌گوید ارکان مختلف دولت را قانع کرده‌اند که رمزارز چیز بدی نیست، اما باید قانونمند شود، از جمله در پرداخت مالیات. او از فردی گفته که فعال رمزارزی بوده و هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته، ولی یک ریال مالیات نداده است…

کسی نمی‌داند قانونی که وزارت اقتصاد در خصوص رمزارزها از آن صحبت می‌کند، چقدر منویات و مخالفت‌های بانک مرکزی در آن لحاظ شده است. همچنین کسی نمی‌داند که این قانون با تأکیدی که در صحبت‌های وزیر آمده، صرفاً برای استفاده رمزارزها در تجارت خارجی است و کماکان موضوع تبادل و پرداخت در آن مبهم است یا نه! هرچه باشد در هفته گذشته یکی از مهم‌ترین خبرهای رمزارزی کشور صحبت‌های وزیر اقتصاد بوده که گفته اولین قانون برای حوزه رمزارزها در حال نهایی‌شدن است.

اگر همان‌طور که احسان خاندوزی گفته، همه‌چیز پیش برود، می‌شود گفت بعد از دو، سه سال پرخبر و فعال‌شدن نهادهای مختلف دولتی و قانون‌گذاری در نهایت این وزارت اقتصاد است که اولین سنگ بنای مقررات‌گذاری این بازار را خواهد گذاشت.

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «منحصربه‌فرد» رادیو جوان، از مصوبه‌ای در راستای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال خبر داد که به‌زودی تصویب خواهد شد. به گفته خاندوزی با تصویب این قانون؛ برای اولین‌بار قاعده‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال صورت خواهد گرفت.

خاندوزی درباره اقدامات دولت در حوزه مالیات گفت: «سعی ما بر این است که فشار جدیدی بر کسانی که به‌درستی مالیات پرداخت می‌کنند، وارد نشود. در نظام‌های جدید روی شبکه گردش مالی تمرکز می‌کنند. حتی آمریکا وقتی می‌خواهد ایران را تحریم کند، تمرکز خودش را روی گردش مالی می‌گذارد. گردش حساب یک ابزار مناسب برای رصد است.»

وزیر اقتصاد در رابطه‌ با پرداخت مالیات از سوی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال گفت: «از مجموع اطلاعاتی که بانک مرکزی از جریان‌های مالی داشت، استفاده کردیم؛ فردی در یک سال ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول به حسابش آمده بود، اما یک ریال مالیات نداده بود. بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از این بود که این فرد در حوزه رمزارز فعال است. یک‌صدم این درآمد را کارآفرینان و تولیدکنندگان با کلی زحمت به دست می‌آورند، اما این افراد به‌راحتی این درآمدها را بدون پرداخت مالیات به دست می‌آورند.»

خاندوزی یکی از موانع شکل‌گیری جمهوری اقتصادی را تعارض منافع عنوان کرد و گفت: «دولت باید بتواند نقش تسهیلگر را ایفا کند. تعارض منافع بخش مهمی از کارها بود که انجام شد. سعی کردیم با تسهیل صدور مجوزها جاده را برای مردم هموار کنیم. بازرسی برای این کار گذاشتیم و همکارانم در حوزه مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار با مدیران همه دستگاه‌ها جلسه می‌گذاشتند و تلاش شد با تسهیل مقررات و ضوابط صدور مجوز هم تسهیل شود. برداشت ما این است که با این سیاست‌ها اجزای یک مجموعه را تکمیل می‌کنیم.»

او تأکید کرد: «تلاش این بوده که فضای جدیدی ایجاد کنیم. همین رمزارز فضای بدی نیست و اتفاقاً موقعیت مناسبی است و باید سازوکاری برای کسب‌وکارهای جدید فراهم کنیم.» وزیر اقتصاد گفت: «یک مرحله مهم را امسال پشت سر گذاشتم و آن این بوده که توانستیم نهادهایی را که تا پیش‌ از این کاملاً مخالف رمزارز بودند، قانع کنیم؛ مبنی بر اینکه اینها را باید هدایت و بر آنها نظارت کرد. اگر رمزارزها در خدمت تجارت خارجی قرار گرفت و نیازی به ارز نبود، باید دست آن فعال اقتصادی را ببوسیم.»

احسان خاندوزی در انتها افزود: «مصوبه‌ای در ستاد اقتصادی دولت داشته‌ایم که تا چند روز آینده در هیئت دولت تصویب خواهد شد و قاعده‌گذاری برای اولین‌بار در حوزه رمزارز انجام خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.