رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

رمزارزهای مرحوم نصیب چه کسی می‌شود؟

موضوع ارث در رمزارزها و انتقال دارایی‌های دیجیتال پس از مرگ فرایند پیچیده‌ای است که به دغدغه‌ای برای صرافی‌های بزرگ تبدیل شده است

وقتی پسر ۱۸ساله «جیسون اوتول»، یک سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال، به‌طور غیرمنتظره‌ای بر اثر سرطان خون حاد درگذشت، پدر سوگوارش تصور نمی‌کرد که مصیبت دیگری هم در انتظارش باشد. اوتول با گواهی فوت پسرش توانست موجودی حساب بانکی پسرش را بازیابی کند، اما بعد از یک سال هنوز موفق به خارج‌کردن دارایی‌های دیجیتال پسرش از صرافی کوین‌بیس نشده است.
کوین‌بیس یا هر صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال، اجازه افشای اطلاعات حساب را به ذی‌نفعان نمی‌دهند. این امر خانواده‌های داغدار را مجبور می‌کند تا برای دریافت دارایی‌های فرد متوفی اسنادی را ارائه یا حتی از طریق دادگاه اقدام کنند.


سیستم مالی سنتی و قوانین مربوط به ذی‌نفعان


سرمایه‌گذاران در کارگزاری‌های سنتی مجازند و حتی در برخی موارد مجبورند یک ذی‌نفع را در حساب خود فهرست کنند. در صورت فوت آن سرمایه‌گذار، اگر ذی‌نفع هویت خود و فوت صاحب حساب را اثبات کند، می‌تواند آن دارایی‌ها را به ارث ببرد. داشتن ذی‌نفع یعنی سرمایه‌گذاران مایل هستند که دارایی‌های خود را برای کسی به ارث بگذارند، به‌خصوص اگر وصیت‌نامه نداشته باشند. سرمایه‌گذاران می‌توانند به ذی‌نفعان اجازه دهند که دارایی‌هایشان را بدون نیاز به گذراندن یک فرایند طولانی و پرهزینه دریافت کنند.

هر کدام از صرافی‌های رمزارز پروتکل‌هایی برای انتقال مالکیت دارایی‌های رمزنگاری‌شده پس از مرگ کاربر دارند که گاهی این پروتکل‌ها تفاوت‌های جزئی دارند. البته هیچ‌کدام به‌اندازه انتصاب ذی‌نفع کارآمد نیستند.

کراکن
در صرافی ارز دیجیتال کراکن، وراث باید درخواستی ارسال کنند و اسنادی را که صرافی تعیین می‌کند، ارائه دهند. کراکن از کاربران خود خواسته که شناسه حساب عمومی خود در کراکن را در وصیت‌نامه‌شان قید کنند تا این پروسه تسهیل شود.

بایننس
بایننس نیز در این مورد فرایند مشابهی را تعریف کرده که برای هر پرونده به‌صورت جداگانه اعمال می‌شود.

کوین‌بیس
کوین‌بیس مدارک مورد نیاز را در وب‌سایت خود فهرست کرده، اما برای انتقال دارایی‌ها به وصیت‌نامه یا اسناد مربوطه نیاز دارد. یکی از نمایندگان این صرافی اعلام کرده که کوین‌بیس برای انتقال مالکیت حساب، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.

اف‌تی‌ایکس
در صرافی اف‌تی‌ایکس، برای انتقال مالکیت حساب، به حکم دادگاه در مورد تعیین مالکیت قانونی حساب کاربر متوفی نیاز است.
«آلن لانگ»، مدیرعامل وراثت کریپتو گروه مالی Sequel Finance می‌گوید: «به‌عنوان یک کاربر، اگر بخواهم دارایی‌های رمزنگاری‌شده را از یک صرافی به ارث ببرم، اساساً باید از وکیلم بخواهم با تیم حقوقی آنها ارتباط برقرار کند که بعد از این مرحله همه‌چیز مبهم است. در واقع هیچ‌کدام از صرافی‌ها در این مورد روند مشخصی ندارند.»


صرافی‌ها در عمل چه کارهایی می‌توانند انجام دهند


برای افرادی مانند پسر جیسون اوتول که وصیت‌نامه‌ای نداشت، ارث کریپتویی او به صلاحدید دولت از طریق فرایند وثیقه انجام می‌شود که بر اساس این فرایند ارث معمولاً به همسر یا فرزندان فرد می‌رسد. اینکه چرا صرافی‌ها سیستم ذی‌نفع را تعریف نکرده‌اند، معلوم نیست.

«بریجت کرافورد»، استاد دانشکده حقوق «پیس» می‌گوید: «کریپتو قابلیت تطبیق با قانون و فرایند انتقال دارایی پس از مرگ را دارد و نمی‌توان مشخصه‌ای در آن یافت که با این روند در تضاد باشد. همان‌طور که برای حساب فیدلیتی خود، ذی‌نفع انتخاب می‌کنیم، می‌توانیم برای حساب کریپتویی خود نیز ذی‌نفع داشته باشیم. این امر ممکن است، فقط تابه‌حال کسی برای آن تمهیدی نیندیشیده‌ است.»

بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات پیو از افرادی که اغلب آنها کمتر از ۲۹ سال سن داشتند، توزیع دارایی‌ها پس از مرگ هنوز یک مفهوم در حال ‌توسعه برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. این صنعت کمتر از 15 سال قدمت دارد، اما با افزایش سن کریپتو و فعالان این حوزه بازار باید صرافی‌ها را برای افزودن سیستم ذی‌نفع تحت ‌فشار قرار دهد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/vq10
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.