رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

‌تقویت حاکمیت فردی در فناوری‌های غیرمتمرکز / تلاش سلستیا برای معرفی بلاکچین‌های شخصی‌سازی‌شده

شبکه سلستیا اعلام کرده که قصد دارد بلاکچینی را معرفی کند که به‌ سادگی استقرار قراردادهای هوشمند است. پروژه جدید کریپتو به‌نوعی تلاش برای ارائه حاکمیت به کامیونیتی‌های آنلاین است تا بلاکچین خودشان را با قوانین خود برپا کنند. «اسماعیل خوفی»، هم‌بنیان‌گذار سلستیا عنوان کرده که توسعه‌دهندگان و کامیونیتی این شبکه به‌زودی قادر خواهند بود حاکمیت و بلاکچین سفارشی خود را داشته باشند. خوفی که هفته قبل به مناسبت هفته بلاکچین 2022 با کوین‌تلگراف مصاحبه می‌کرد، این‌طور گفته که هدف پروژه فوق جداسازی لایه‌های اجرای برنامه به‌منظور باز کردن امکانات جدید برای برنامه‌سازان غیرمتمرکز است.

سلستیا یک شبکه بلاکچین مینیمال لایه 1 است که به کاربران ساختاری ارائه می‌دهد تا بلاکچین مورد نظر خود را داشته باشند. هم‌بنیان‌گذار سلستیا همچنین عنوان کرده که یکی از اهداف سلستیا ساده‌کردن شخصی‌سازی بلاکچین است. او پروژه فوق را به سرویس وب‌آمازون تشبیه کرده که افراد می‌توانند کد خود را بنویسند و کلیک کنند؛ به همین سادگی کار نهایی شده و امکان استفاده افراد دیگر فراهم می‌شود.

سلستیا در اقدامی مشابه با اتریوم که دو لایه را از هم جدا کرده، قصد دارد همین کار را با ویژگی‌های قابل تنظیم انجام دهد تا امکان انتخاب محیط مطلوب را به کاربران ارائه بدهد. او گفته است: «در سلستیا نمی‌توان این کار را روی لایه اصلی انجام داد. به همین خاطر روی دو لایه، برون‌سپاری می‌شود. می‌توان یک لایه توافق (Settlement Layer) داشت، اما به شکل یک لایه مشخص در بالای شبکه.»

هم‌بنیان‌گذار سلستیا اضافه کرده که کاربران می‌توانند لایه مورد نظر خود را انتخاب یا رول‌آپ کرده و لایه توافق خود را ایجاد کنند. او به این نکته هم اشاره کرده که اساس کار این شبکه بر مبنای تمایل کاربران به داشتن حاکمیت فردی است و سلستیا هم از این مسئله استقبال می‌کند که کاربران بتوانند بدون نیاز به حاکمیت اتریوم، انتخاب خودشان را داشته باشند.

خوفی عنوان کرده که سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) تمایل دارد بلاکچین و قوانین خود را به افراد تحمیل کند، اما در عین حال از امنیت و زیرساخت سلستیا هم سود خواهد برد. او گفته است: «کار با شبکه ما ارزان‌تر است و این آزادی را خواهید داشت که کار مورد نظرتان را با زنجیره خودتان انجام دهید.»

شبکه آزمایشی سلستیا در ماه می 2022 کار خود را آغاز کرده و قصد دارد در سال 2023، فعالیت اصلی خود را راه بیندازد. البته خوفی امیدوار است برخی موارد لازم برای اصلاح تا قبل از راه‌اندازی نهایی شبکه، انجام شود. با اینکه این شبکه هنوز توکنی عرضه نکرده، اما در همین مدت به اندازه کافی هیاهو به پا کرده و توجهات را به خود جلب کرده است.

حاکمیت ساختاری است که هر کاربر یا مشارکت‌کننده با پیروی از آن موافق است. هر چیزی که استفاده می‌کنیم، تحت نوعی از حاکمیت قرار دارد. هدف اصلی آن رفع نیاز مشارکت‌کنندگان با منابع در دسترس به بهترین نحو ممکن و رسیدن به پایداری بلند‌مدت در آن ساختار است. چنین تعریفی هم در دنیای مجازی و هم در دنیای حقیقی صدق می‌کند.

در نتیجه، برای هر سازمان، مؤسسه یا سرویسی، به‌ویژه وقتی در حال رشد است، حاکمیت اجتناب‌ناپذیر است. استایل حاکمیت باید با نیازهای کنونی مرتبط باشد، اما در عمل رسیدن به چنین نقطه‌ای دشوار است. در ابتدا، هدف از بلاکچین عدم وجود حاکمیت است، اما با افزایش اندازه و پیچیدگی، مدیریت بهتر در گرو حاکمیت صحیح است.

درک عملکرد حکمرانی در سیستم‌های نامتمرکز، پیچیدگی‌های خود را دارد. بلاکچین‌های شخصی‌سازی‌شده تلاش دارند مسئله قدرت‌گرفتن یک گروه در بلاکچین‌ها را حل کنند. موضوعی پیچیده که فعلاً در ابتدای راه است و باید منتظر ماند و دید نتیجه آنها چیست و چقدر با استقبال کامیونیتی‌های مختلف روبه‌رو می‌شوند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/c99d
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.