از آپدیت اتریوم تا رمزریال در دومین همایش بلاک‌دیز / دورهمی بلاک‌دیز به میزبانی صرافی نوبیتکس

رمزارزها چه جایگاهی در اقتصاد و سرمایه‌گذاری دارند؟ فعالان بازار رمزارز برای دومین‌بار در سری دورهمی‌های بلاک‌دیز گرد هم آمدند تا پاسخی برای این سؤال داشته باشند. این دورهمی‌ها به‌صورت ماهانه به میزبانی نوبیتکس برگزار می‌شود و در این نوبت، موضوع جایگاه رمزارزها در اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


اهمیت نظم در معاملات


مهدی مرتضوی، تکنیکالیست و تحلیلگر ارشد بازار رمزارزها درباره انواع استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در این بازار صحبت کرد و گفت مهم‌ترین نکته‌ای که هر تریدر باید به آن توجه کند، رعایت نظم در معاملات است. یک تریدر باید به احساسات خود مسلط باشد و همیشه استراتژی خود را گوشه ذهنش نگه دارد. او باید به سبب موقعیت‌های مختلف، از ابزار مدیریت ریسک مثل حد ضرر یا استاپ‌لاس استفاده کند تا در صورت اشتباه در پیش‌بینی روند، دچار ضرر و زیان سنگین نشود.

در ادامه برنامه، یاشار راشدی، پژوهشگر بلاکچین و از فعالان بازار رمزارز توضیحاتی درباره اکوسیستم اتریوم داد. مباحثی از جمله قراردادهای هوشمند، دیفای و ان‌اف‌تی‌ها، کاربردهایی هستند که شبکه اتریوم در اختیار فعالان این حوزه گذاشته که از طریق آن می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی خود را بر بستر بلاکچین پیش ببرند.


از آپدیت اتریوم چه انتظاری داشته باشیم؟


راشدی با اشاره به اینکه سند خانه یا یک محتوای ویدئویی را می‌توان ‎ان‌اف‌تی کرد و در کل برای ثبت مالکیت هر چیزی می‌توان از ان‌اف‌تی استفاده کرد، گفت: «وب‌سایت اوپن‌سی یکی از مارکت‌پلیس‌هایی است که می‌توان در آن ان‌اف‌تی خرید یا فروخت.»

او درباره آپدیت جدید اتریوم گفت: «با تغییر فرایند تأیید تراکنش‌های اتریوم از PoW به PoS در آینده سرعت تراکنش‌ها افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد و این موضوع دست توسعه‌دهندگان اتریوم را بازتر می‌کند و حتی شاید روزی شاهد تشکیل شبکه اجتماعی بر بستر اتریوم باشیم.»


نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها


کاوه مشتاق، مدرس و فعال حوزه ارزهای دیجیتال نیز در دومین دورهمی بلاک‌دیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن صحبت کرد. او درباره صندوق‌های رمزارزی گفت: «این صندوق‌ها کمک می‌کنند تا افراد مبتدی با استفاده از فرصت صندوق‌ها بتوانند با خیال راحت‌تری در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند و از یک سبد منتخب که توسط یک تیم خبره مدیریت می‌شود، استفاده کنند.»


رمزریال و نسبتش با اقتصاد توکن‌محور


مهدی نوری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه تهران، ضمن بررسی چالش‌ها و مزایا و معایب احتمالی CBDCها یا ارز دیجیتال بانک مرکزی گفت: «رمزریال بر خلاف برخی مخالفان که آن را متضاد با آرمان‌های آزادی دنیای غیرمتمرکز و حریم خصوصی می‌دانند، لزوماً به ضرر اقتصاد توکن‌محور نخواهد بود و می‌تواند به‌عنوان دوران گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد غیرمتمرکز نقش مثبتی بر عهده داشته باشد.

به گفته نوری، گسترش سریع رمزارزها و پیشنهاد نهادهای بین‌المللی از جمله IMF به بانک‌های مرکزی، کشورهای مختلف را به فکر ایجاد رمزارز ملی انداخته و تاکنون بیش از ۸۰ درصد بانک‌های مرکزی کشورها در مسیر تعریف پروژه رمزارز ملی گام برداشته‌اند.

در این مسیر کشورهای چین، سوئد، باهاما، کانادا، ونزوئلا، عربستان سعودی، امارات، کره جنوبی، هند و تایلند جزء کشورهای پیشرو هستند. هرچند، به گفته نوری رمزارز ملی با توجه به برخی چالش‌های اقتصاد ایران، موانعی را در پیش دارد. رشد بالای نقدینگی در کشور، عدم انضباط مالی و کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها، عدم شفافیت در اقتصاد، مشکلات تأمین مالی جمعی و تحریم‌های اقتصادی از جمله این چالش‌ها هستند.»

نوری معتقد است رمزارز ملی می‌تواند فوایدی برای سیاست‌های پولی بانک مرکزی داشته باشد. بهبود عملکرد سیاست پولی، جلوگیری از خلق نقدینگی بی‌رویه توسط بانک‌ها و امکان ایجاد پول محلی برای استان‌ها از جمله فواید رمزارز ملی برای بانک مرکزی هستند. به گفته او رمزارز ملی می‌تواند باعث افزایش پایداری و امنیت نظام پرداخت کشور و تسهیل پرداخت‌های خرد شده و تأثیرات مثبتی در جهت توسعه مالی و شبکه پرداخت کشور داشته باشد.

به اعتقاد نوری، توسعه اقتصاد پلتفرمی، تسریع در گسترش فین‌تک و ایجاد بستری برای تأمین مالی جمعی از دیگر مزایای رمزارز ملی برای اقتصاد کشور خواهد بود؛ اما در ایران، پروژه رمزریال با چالش‌های بزرگی روبه‌روست.

نوری می‌گوید تمرکز صرف بر ابعاد فنی و توجه نداشتن به ابعاد غیرفنی، اقتصادی، بانکی، حقوقی و… از بزرگ‌ترین انتقادات به پروژه رمزریال است. منتشر نکردن جزئیات و اسناد مرتبط با پروژه رمزریال و استفاده‌نکردن از ظرفیت نخبگان، بخش خصوصی و رویکرد رسانه‌ای نادرست باعث شده پروژه رمزریال بانک مرکزی ایران در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد بلاکچین معتقد است عدم هماهنگی با سایر راهکارهای بانک مرکزی در حوزه پرداخت، عدم امکان ممنوعیت و محدودیت جغرافیایی در پول دیجیتال بانک مرکزی، ابهام در زیرساخت فنی پول دیجیتال بانک مرکزی و اصرار بیش از حد بر رمزینه‌بودن عنوان پول دیجیتال از دیگر موارد قابل توجه در مورد پروژه رمزریال ملی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.