رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

فهرست 10‌تایی فوربس از 10 صرافی برتر دنیا / موفق‌ترین‌ صرافی فعال در دنیا

نزدیک به 600 صرافی ارز دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد که از سرمایه‌گذاران برای تجارت بیت‌کوین، اتریوم و سایر دارایی‌های دیجیتال دعوت می‌کنند تا از خدمات آنها استفاده کنند. یک رقابت سخت در صنعتی نوپا با نام‌های متعدد شکل گرفته که روزبه‌روز هم به آنها اضافه می‌شود.

اما هزینه‌های مربوط به تراکنش‌ها، کیفیت و ایمنی و بسیاری متغیرهای دیگر باعث شده تا میان این نام‌ها تفاوت‌های اساسی وجود داشته باشد. سایت معتبر فوربس با در نظر گرفتن چند متغیر کلیدی و استفاده از روش‌های علمی رتبه‌بندی تلاش کرده فهرستی از 60 صرافی رمزارز برتر دنیا فراهم آورد. ما در هفته‌نامه «رمزارز» تلاش می‌کنیم هر هفته 10 منتخب این فهرست را به شما معرفی کنیم.

اما قبل از آن شاید بد نباشد بدانید که ما هم همانند فوربس اعتقاد داریم تعداد صرافی‌های رمزارزی دنیا بیشتر از 600 تاست. یکی از دلایل وجود بیش از 600 صرافی رمزنگاری به‌دلیل موانع کم ورود به این صنعت است. شرکت‌های فناوری زیادی وجود دارند که وایت‌پیپر، نرم‌افزار و حتی دیتای مورد نیاز راه‌اندازی یک صرافی دیجیتال را در کمتر از یک هفته برای شما فراهم می‌کنند.

شرکت‌هایی چون B2Broker مستقر در قبرس، Alphapoint در نیویورک و GCEX که نرم‌افزار و داده‌های مورد نیاز برای شروع یک صرافی ارز دیجیتال را به افراد مشتاق ارائه می‌دهند. اما این فهرست 600 تایی آنهایی است که سایت کوین‌جکو آنها را به‌طور مستقل تأیید کرده و فعالیت آنها را به رسمیت شناخته است. وگرنه چه کسی است که نداند بالا آوردن یک پوسته و گرفتن یک API و دست و پا کردن یک لوگو کار چندان سختی نیست!

اما جذب کاربر واقعی و گردش مالی کار هر کسی نیست. بر اساس داده‌های گروه تحقیقی سیمیلاروب و بررسی آنها توسط فوربس، کمتر از 600 صرافی مورد بحث 1.7 میلیارد بازدید و بیش از 100 میلیارد دلار گردش مالی روزانه دارند.
برای سرمایه‌گذاران ناآگاه حوزه رمزارزها، تشخیص ارائه‌دهندگان باکیفیت خدمات صرافی از ارائه‌دهندگانی که به‌دلیل داشتن یک وب‌سایت شیک یا روابط عمومی قوی معروف به نظر می‌رسند، تقریباً غیرممکن است.

حتی صرافی‌هایی با حجم معاملات سنگین در یک ارز دیجیتال خاص یا جفت‌ارز رمزنگاری‌شده، هم نمی‌توانند لزوماً صرافی معتبری در نظر گرفته شوند؛ زیرا در محیطی مملو از پروژه‌ها و کسب‌وکارهای غیرقانونی، گزارش‌دادن اعداد جعلی برای صرافی‌ها نسبتاً آسان است. موضوعی که در ایران هم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. اما بپردازیم به فهرست فوربس.

کوین‌بیس بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده است. کسب‌وکاری که از طریق یک فهرست مستقیم بورسی 86 میلیارد دلاری در بازار سهام نزدک عرضه شد که بزرگ‌ترین عرضه در تاریخ نزدک محسوب می‌شود. این صرافی توسط DFS نیویورک با مجوز ارز مجازی نظارت می‌شود، به 44 ایالت آمریکا خدمات ارائه می‌دهد و دارای منشور بانکی ایالت نیویورک است. این شرکت بیشترین تعداد ارز و توکن دیجیتال را دارد و در حال راه‌اندازی یک بازار ان‌اف‌تی و خدمات مشتقات هم هست.

کراکن مستقر در ایالات متحده که در آمریکا، بریتانیا و حوزه‌های قضایی منتخب آسیای اقیانوس آرام تحت نظارت قانونی است، به معامله‌گران ارزهای دیجیتال متوسط و پیشرفته خدمات ارائه می‌دهد. این شرکت که به کاربران تمام ایالت‌های آمریکا به‌جز ایالت نیویورک و واشنگتن اجازه فعالیت می‌دهد و دارای مجوز بانکی از ایالت وایومینگ است، اخیراً مدرکی مبنی بر ذخایر 19 میلیارد دلاری دارایی مشتریان خود ارائه داده است. این شرکت دارای 13 مجوز مختلف در سطح جهانی است و برنامه‌هایی را برای عرضه اولیه سهام در سال جاری اعلام کرده است. هزینه‌های تراکنش‌های کراکن برای کاربران آن در 16 نقطه پایه کمتر از سایر صرافی‌های بزرگ است.

رابین‌هود یک کارگزاری مالی است که به‌صورت عمومی، مستقر در ایالات متحده و تحت نظارت SEC یا همان نهاد ناظر مالی آمریکاست که معاملات ارزهای دیجیتال و سهام را بدون کمیسیون ارائه می‌دهد. در مقایسه با اکثر صرافی‌های اختصاصی ارز دیجیتال، تعداد نسبتاً کمی از توکن‌ها و ارزها را در پلتفرم خود دارد. این شرکت بیش از دو میلیون مشتری در فهرست انتظار برای دریافت کیف پولی دارد که رمزارز را به آدرس‌های خارجی ارسال می‌کند. هزینه پایین ورود و کاربری ساده این صرافی را برای مبتدیان مناسب کرده است. دارایی‌های کریپتویی رابین‌هود حدود 22 میلیارد دلار ارزش دارند.

کریپتو دات‌کام یک صرافی مستقر در سنگاپور و تحت نظارت ایالات متحده آمریکاست که حاشیه‌های زیادی هم داشته است. از جمله پرداخت 700 میلیون دلار برای حقوق نام‌گذاری به یک سایت مشابه در لس‌آنجلس. این صرافی 169 رمزارز یا توکن را معامله می‌کند و امکان 349 جفت‌معامله مختلف را به کاربرانش ارائه می‌دهد. کریپتو دات‌کام با وجود کارمزد نسبتاً گران در برخی معاملات حجم بالاتری نسبت به کوین‌بیس دارد.

صرافی اف‌تی‌ایکس با رشد سریع و رسیدن به ارزش 32 میلیارد دلار، آن ‌هم به رهبری سم بنکمن-فرید، به‌سرعت به یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان از نظر حجم تبدیل شده است. اف‌تی‌ایکس عمدتاً با استفاده از بازار مشتقات کریپتو به چنین موفقیتی رسیده است؛ صرافی‌ای که یکی از اولین کسب‌وکارهای غیرمتمرکز از این نوع بوده است. این شرکت در حال حاضر دارای مجوز برخی نهادهای نظارتی در ایالات متحده و ژاپن است و در بیش از 100 کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان از نظر حجم گزارش شده و تعداد زیادی از جفت‌ارزهای رمزنگاری‌شده – بیش از 1600 – را در بازارهای نقطه‌ای، مشتقات و دیفای به مشتریان ارائه می‌دهد. بیشتر حجم معاملات بایننس مربوط به معاملات آتی دائمی بیت‌کوین و اتر است. بایننس توانسته مجوز خدمات دارایی‌های رمزنگاری‌شده بحرین را دریافت کند و در تلاش است از نظر تطبیق با مقررات کشورهای دیگر از جمله آمریکا گام‌هایی بردارد. گزارش شده که در سال 2021، این شرکت تحقیقات متعدد نظارتی را در مورد برنامه مبارزه با پول‌شویی خود تجربه کرد.

هوبی در سال 2013 در چین تأسیس شد و به معامله‌گران متوسط و پیشرفته خدمات ارائه می‌دهد. به غیر از ارائه بازارهای نقدی برای بیش از 200 دارایی، این شرکت همچنین مشتقات، خدمات حاشیه، میز فرابورس و کارگزاری اصلی را نیز در دل خود تعریف کرده است. هوبی با اتهامات تجارت‌های غیرقانونی از جمله پول‌شویی مواجه بود؛ چنانچه در سال 2021 مجبور شد تمام فعالیت خود در چین را تعطیل کند و اکنون دفاتر مرکزی‌اش در سنگاپور مستقر شده‌اند. در ژاپن، جبل‌الطارق و لوکزامبورگ نیز توانسته برخی مجوزهای قانونی را اخذ کند.

جمینای که توسط برادران وینکلووس در سال 2013 تأسیس شد، یک صرافی رمزارزی مستقر در ایالات متحده و تحت نظارت برخی نهادهای مالی این کشور است. از معدود صرافی‌هایی است که تمایل دارد تطبیق با مقررات مالی و نظارتی کشورها را مهم جلوه دهد. همچنین مالک پلتفرم ان‌اف‌تی Nifty Gateway است. این شرکت در نوامبر 2021 با ارزش‌گذاری 7.1 میلیارد دلاری موفق شد 400 میلیون دلار از Morgan Creek Digital جذب سرمایه کند. هزینه تراکنش‌های آن در حد متوسط است، اگرچه تعداد سکه‌ها و بازارهای جمینای کمی کمتر از حد متوسط است.

جی‌ام‌او کوین یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال ژاپن است. GMO Coin یکی از کمترین هزینه‌های تراکنش در این صنعت را برای کسانی که با ین ژاپن در 9 جفت‌ارز دیجیتال معامله می‌کنند، ارائه داده است. شرکت مادر این صرافی یعنی GMO Internet Group همچنین صاحب یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کارگزاری سهام در جهان است. حمایت این هلدینگ از جی‌ام‌او کوین یکی از دلایل موفقیت این صرافی عنوان می‌شود.

ای‌تورو یک صرافی تحت نظارت برخی سازمان‌های بین‌المللی مالی است که با ارزش 9.6 میلیارد دلار چندصد دارایی مختلف دیجیتال را به بیش از 1.5 میلیون مشتری و 19 میلیون کاربر ارائه می‌دهد. در اروپا، ایالات متحده و چند کشور دیگر تا حدی توسط ناظران مالی مشمول مقررات و تنظیم‌گری شده است. ای‌تورو در برخی معاملات و بازارهای خود هزینه تراکنش بالایی را از مشتریانش اخذ می‌کند، اما در مجموع توانسته با جذب تعداد قابل ‌توجهی کاربر خود را در فهرست 10‌تایی برتر فوربس جای دهد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/1zsr
1 نظر
  1. […] استفاده از ریلگان از صرافی‌های بایننس، اوکی‌ایکس و هوبی منتقل کرده است. ریلگان یک قرارداد هوشمند مبتنی بر […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.