دیجیتالی‌کردن بازار سرمایه بر بستر بلاکچین

صرافی مزدکس و کارگزاری مبین سرمایه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

روز چهارشنبه نهم شهریورماه صرافی ارز دیجیتال مزدکس و کارگزاری مبین سرمایه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه در راستای دیجیتال‌کردن دارایی‌های بازار سرمایه در بستر بلاکچین صورت ‌گرفته و این امکان را برای سرمایه‌گذاران این بازار فراهم می‌کند که به‌صورت ۲۴ساعته و در هر روزی از هفته کلاس‌های متفاوتی از دارایی‌های توکنایز‌شده را از طریق بستر بلاکچین در بازار بورس معامله کنند.

با استفاده از این امکان سرمایه‌گذاران خارجی بدون نیاز به دردسرهای شبکه بانکداری سنتی می‌توانند در بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند مستقیماً و بدون نیاز به تبدیل دارایی خود به ریال در بازار بورس کشور سرمایه‌گذاری کنند.


بلاکچین؛ به کمک بازارهای سرمایه می‌آید


محمد قاسمی، مؤسس و مدیرعامل شرکت توسعه فناوری مزدک که با نام تجاری مزدکس شناخته می‌شود، با اشاره به اینکه در حال حاضر روند اصلی در بازارهای مالی جهان به سمت توکنایزکردن دارایی‌ها می‌رود، در خصوص امضای این تفاهم‌نامه توضیح داد: «بازارهای مالی جهان به این سمت می‌روند که از بستر بلاکچین برای ارتباط گسترده‌تر و بدون زمان و مکان جهت جذب سرمایه‌گذاران استفاده کنند و تبادلات خود را به‌صورت ۷×۲۴ انجام دهند.»

به گفته او استقبال بازارهای سرمایه از توکن‌های اوراق بهادار (Security Token) و توکن‌های دارای پشتوانه
(Asset-backed Tokens) و همچنین استقبال بانک‌های مرکزی دنیا از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نشان‌دهنده این است که بلاکچین در حال تبدیل‌شدن به روند اصلی بازارهای پولی و سرمایه دنیاست و در آینده بسیار تأثیرگذار خواهد بود.


جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه با استفاده از بلاکچین


قاسمی در ادامه با اشاره به نبود ارتباط مؤثر میان بازار سرمایه کشور و بازارهای مالی دنیا توضیح داد: «در حالت عادی عملاً امکان استفاده از سرمایه خارجی در بازار سرمایه کشور وجود ندارد و در شرایط فعلی استفاده از بلاکچین و توکنایز‌کردن دارایی‌ها برای جذب سرمایه خارجی بسیار مورد نیاز است.»

او در ادامه گفت: «با بررسی‌هایی که طی دو سال گذشته در شرکت مزدکس انجام دادیم، توانستیم در ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز این تفاهم‌نامه را در پلتفرم مزدکس فراهم آوریم و همچنین نظر مثبت رگولاتور را در خصوص توکنایز‌کردن دارایی‌های بازار سرمایه جلب کنیم.» او در ادامه نسبت به همکاری رگولاتور برای اجرای این تفاهم‌نامه ابراز امیدواری کرد و گفت: «در صورت استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی را بدون دردسر ارتباط با شبکه پولی سنتی، به بازار سرمایه ایران جذب کنیم.» به گفته قاسمی، مزدکس جلسات زیادی در این حوزه با سازمان بورس برگزار کرده و بدنه کارشناسی، مدیریتی و خود اعضای هیئت‌مدیره سازمان با دید باز در این زمینه همراهی کرده و با فعالیت در این حوزه موافق بوده‌اند.

او همچنین بیان کرد: «ما در حال حاضر در سندباکس بازار سرمایه حضور داریم و به ‌محض دریافت مجوز اولین برنامه‌های خود را برای ورود به بازار سرمایه اجرایی می‌کنیم. در حال حاضر روی پلتفرم مزدکس مجموعه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را قرار داده‌ایم و در واقع از هر کلاس دارایی یک نمونه را به‌عنوان پایلوت برای معامله کاربران طراحی کرده‌ایم.»

قاسمی با توضیح اینکه مزدکس قرار است بعد از این تفاهم‌نامه در دو حوزه گوناگون با کارگزاری مبین سرمایه همکاری کند، ادامه داد: «در ابتدا در موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی کار با بلاکچین در بازار سرمایه، محتوایی را برای کاربران مبین سرمایه طراحی کردیم. در گام دوم نیز امکان معاملات ۷×۲۴ را برای کاربران مبین سرمایه فراهم آوردیم تا بتوانند از این ابزار نوین برای تنوع‌بخشی به سبد دارایی خود و تسریع در تبدیل کلاس‌های مختلف دارایی به یکدیگر استفاده کنند.»


انقلاب بعدی معاملات اوراق بهادار در بازارهای سرمایه بر بستر توکن است


در ادامه محمدعلی محمدی، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارگزاری مبین سرمایه، در خصوص تفاهم‌نامه همکاری با مزدکس توضیح داد: «تفاهم‌نامه امروز در زمینه انجام معاملات بازار بورس از بستر توکن و بلاکچین است. استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه در دنیا در حال تبدیل‌شدن به یک روند اصلی است و معاملات بر بستر توکن رواج بیشتری می‌یابد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

به گفته او رگولاتور هم چراغ سبز نشان داده و با این تفاسیر خواهیم دید که انقلاب بعدی معاملات اوراق بهادار در بازارهای سرمایه بر بستر توکن است. محمدی با بیان اینکه مبین سرمایه به‌عنوان کارگزار این حوزه قصد دارد به‌صورت جدی با روند جدید استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه همراه شود، توضیح داد: «ETFهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، این امکان را خواهند داشت که به‌صورت توکن معامله شوند. این بازار کمی آزادتر است و وسعت بیشتری دارد و منحصر به ایران نمی‌شود و هر سرمایه‌گذار از هر جای دنیا می‌تواند معامله کند و این نوعی ورود سرمایه است.»

به گفته مدیرعامل مبین سرمایه امضای تفاهم‌نامه همکاری در این حوزه این امکان را برای افرادی که پیش‌تر از بازار سرمایه خارج و وارد حوزه کریپتوکارنسی شدند، فراهم می‌کند که بدون نیاز به دریافت وجه خود از بازار کریپتوکارنسی مستقیماً وارد بازار سرمایه شوند. او در خاتمه توضیح داد: «همچنین این امکان را برای مشتریان مبین سرمایه فراهم می‌کنیم که با استفاده از بستر بلاکچین توکن‌های صندوق‌ها و توکن‌هایی را که مبتنی بر اوراق بهادار هستند، در سامانه اسمارت‌مبین سرمایه معامله کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.