رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

اگر به بلاکچین اعتماد نکنیم ارتباط ما با دنیا قطع می‌شود!

دستیار معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:

نشست مشترک انجمن بلاکچین و رمزارز ایران و انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی نهاد ریاست‌جمهوری؛ علی نقوی، رئیس بورس انرژی؛ یوسف داوودی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و محمد خدادادی بهلولی به‌عنوان مجری تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها در شرکت توانیر حضور داشتند و محمدرضا شرفی، نایب‌رئیس انجمن بلاکچین مدیریت جلسه را بر عهده داشت. محوریت این نشست، مصوبه جدید هیئت دولت در خصوص استخراج رمزارز بود و هر کدام از سخنرانان به توضیح جایگاه بازار رمزارز در ایران پرداختند.

علیرضا دلیری، دستیار معاون علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری با مروری بر اقدامات معاونت علمی در حوزه رمزارز توضیح داد: «شش سال پیش زمانی که بحث کریپتو در ایران برجسته شد، واکنش‌های تندی را به‌دنبال داشت. همان زمان بنده با جست‌وجویی در تجربه کشورهای جهان در این خصوص به آقای ستاری، معاون علمی ریاست‌جمهوری گفتم اگر ما در این مسیر با دنیا همراه نشویم و تعلل کنیم، از پیشرفت در فناوری بازمی‌مانیم. در همین راستا مکاتباتی را با رئیس‌جمهور داشتیم و بحث ماینینگ مطرح شد.»

او ادامه داد: «با گذشت این سال‌ها، کشور ما هنوز نتوانسته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. دلیل این امر بیشتر به این بازمی‌گردد که فضای فکری حاکم در کشور ما خیلی به‌روز نیست و در مقابل، سرعت فناوری بسیار بالاست. این وضعیت به ما هشدار می‌دهد اگر در مقام تصمیم‌گیری هستیم، باید همراه با فناوری عمل کنیم. واقعیت این است که اگر به این حوزه اعتماد نکنیم و نتوانیم بلاکچین را به رسمیت بشناسیم، ارتباط ما با دنیا قطع می‌شود.»

دلیری تأکید کرد که معاونت علمی آمادگی کامل برای حمایت از طرح‌ها و ایده‌های بخش خصوصی برای پیشرفت در حوزه فناوری؛ به‌خصوص حوزه بلاکچین را دارد و از فعالان این بخش دعوت به تعامل بیشتر با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری کرد.
در ادامه این نشست، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به همکاری‌های بورس انرژی و وزارت نیرو در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح کرد: «ما از دو سال پیش وارد مذاکره با وزارت نیرو شدیم و البته مذاکرات‌مان ادامه دارد. قصد ما این است که بتوانیم امکان انجام معاملات خریدوفروش برق در بورس انرژی را فراهم کنیم؛ چراکه با این اقدام معاملات شفاف‌تر خواهد شد و اثرات زیست‌محیطی هم کنترل می‌شود.»

او اضافه کرد: «طبق آیین‌نامه جهش تولید دانش‌بنیان، پنج درصد برق صنایع باید از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین شود. زیرساخت این کار را در بورس انرژی تأمین کردیم و به‌زودی برق سبز در بورس راه‌اندازی خواهد شد. تسویه معاملات بالغ بر ۹۰ درصد صادرات فرآورده‌های نفتی است و می‌توانیم برای تسویه از بستر رمزارز استفاده کنیم. همچنین اوراق مالی در بستر بلاکچین است و در صنایع نفتی که نیاز به تأمین مالی دارند، می‌توانیم با کمک وزارت نفت اوراق مالی در بستر بلاکچین را فعال کنیم.»

سخنران بعدی یوسف داوودی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صحبت کرد و گفت: «از زمانی که در نظام تصمیم‌گیری مقرر شد در تولید انرژی پاک و آسان قدم‌هایی برداشته شود، فراکسیون انرژی نو در مجلس شکل گرفت و بنده هم ریاست این فراکسیون را بر عهده گرفتم. طبق مطالعاتی که انجام شده، از حجم مورد استفاده روزانه گاز، ۲۶۰ آلاینده خطرناک متصاعد می‌شود و این زنگ خطر جدی برای کشور ماست. ضمن اینکه ما هرساله با کمبود جدی گاز در زمستان روبه‌رو هستیم و در آینده به‌سختی می‌توان فشار کمبود گاز را تحمل کرد؛ بنابراین ضرورت دارد به فکر صرفه‌جویی سوخت باشیم.»

در ادامه این نشست، سخنرانان دیگر نیز به تبادل نظر پرداختند و تقریباً همگی بر سر مزیت‌های مصوبه جدید هیئت دولت اتفاق نظر داشتند. مدتی بود به واحدهای استخراج رمزارز جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شد، اما حالا به موجب مصوبه اخیر هیئت دولت، وزارت صمت می‌تواند به شکل رسمی به واحدهای مربوطه جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری بدهد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/u5iq
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.