تیک دوم برای ماینینگ!

هیئت دولت برای بار دوم قانونی‌بودن استخراج رمزارز و شرایط اعطای پروانه فعالیت ماینرها را تصویب کرد

هرچقدر که این روزها بحث تبادل رمزارزها یا مهم‌تر از آن استفاده به‌عنوان ابزار پرداخت در هاله‌ای از ابهامات و موازی‌کاری‌های رگولاتوری قرار دارد، موضوع استخراج یا همان ماینینگ روزهای خوشی را پشت سر می‌گذارد؛ تا آنجا که دولتی‌ها یکی بار دیگر مهر تأیید مشروعیت و قانونی‌بودن را پای موضوع استخراج زده و برای بار دوم تصویب کردند که منع قانونی ندارد!

اگرچه باید از این تأکید دوباره در یکی از بال‌های مهم بازار رمزارز خوشحال بود، اما بیراه نیست اگر گفته شود که توسعه این بازار صرفاً با ماینینگ محقق نخواهد شد و تا زمانی که مسئله تبادل بدون قانون باشد، همیشه خطر انسداد و فروپاشی آن پابرجاست، ولی ماجرای تصویب دوباره قانونی‌بودن استخراج چه بود؟


ماینرها پروانه‌دار می‌شوند!


موضوع از آنجا خبری شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب بهره‌برداری و استخراج رمزارزها گفت: «از این به بعد رمزارزها می‌توانند برای واردات استفاده شوند.» سیدرضا فاطمی امین، هفته گذشته در این‌باره خبر داد: «در جلسه یکشنبه هیئت دولت، استخراج رمزارزها به تصویب رسید.

این مصوبه سال‌های قبل هم وجود داشت و مدتی متوقف شده بود و به واحدهای استخراج رمزارز جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شد. با تحلیل موضوع رمزارز در دولت، بخشی از احکام آن به تصویب رسید و به ‌موجب آن به شکل رسمی می‌توانیم به واحدهای مربوطه جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری بدهیم.»

البته همان‌طور که وزیر گفته، این مصوبه در سال‌های گذشته هم وجود داشت، اما مدتی بود متوقف شده و به واحدهای استخراج رمزارز جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری داده نمی‌شد. حالا به موجب مصوبه اخیر هیئت دولت، وزارت صمت می‌تواند به شکل رسمی به واحدهای مربوطه جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری ارائه دهد.


جزئیات مصوبه دولت درباره آزادسازی واردات با رمزدارایی‌


سیدرضا فاطمی امین همچنین به تشریح جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره آزادسازی واردات با رمزدارایی‌ها پرداخت و گفت: «آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شد، بسیار کامل و دقیق است که همه موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها؛ از جمله نحوه تأمین سوخت و انرژی آنان و نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرده است. این مجوزها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد. قبلاً وزارت صمت به یکسری از واحدها جواز تأسیس داده بود تا بتوانند واحدهای استخراج رمزدارایی را احداث کنند که مشکلات حقوقی وقفه‌ای را در این موضوع ایجاد کرد، اما امروز در دولت آیین‌نامه کاملی مصوب شد و استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرد.»

فاطمی امین درباره واردات با رمزارز هم تأکید کرد: «این خبر مهمی است که مدت‌هاست فعالان این صنعت منتظرش بودند و این واردات می‌تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد. شما وقتی قصد واردات یک کالا را دارید، باید ارزی را پرداخت کنید که اکنون به‌ جای دلار و یورو، می‌توان از بیت‌کوین استفاده کرد. در همین زمینه، مراکز رسمی استخراج بیت‌کوین که زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی انجام شده، می‌توانند از بیت‌کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.»

این عضو کابینه دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان اعلام تعرفه‌های واردات خودرو گفت: «آیین‌نامه این کار مشخص شده است. ما دو هفته (تا ۱۸ شهریور) به واردکنندگان حائز شرایط زمان داده‌ایم، زیرا بر اساس قانون مجلس در بحث واردات خودرو باید انتقال فناوری انجام شود و این‌گونه نیست که هر کسی برای خودش بتواند خودرو وارد کند؛ در نتیجه ما دیروز فراخوانی را اعلام کردیم تا متقاضیان واردکننده خودرو مدارک خودشان را ارائه دهند.»

او افزود: «این شرکت‌ها باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشند و همچنین اعلام کنند که در ازای واردات خودرو چه فناوری‌ای را به کشور وارد می‌کنند. وزارت صمت بعد از بررسی به متقاضیانی که فناوری کیفی و بهتری ارائه دهند، مجوز خواهد داد تا خودرو وارد کنند.» موضوعی که نشان می‌دهد هر دارنده رمزارزی که آن را از استخراج به دست آورده، لزوماً نمی‌تواند واردکننده خودرو شود و این مسیر صرفاً برای ماینرهایی هموار خواهد بود که امکان فعالیت یا تولید در بازار خودرو را داشته یا خواهند داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.