دوران ماینینگ خانگی به سر آمده است؟ / گرانی تجهیزات ماینینگ و برق به ‌اضافه فعالیت شرکت‌های بزرگ سودآوری را برای ماینرهای خانگی به حداقل رسانده است

با تزلزل قیمت بیت‌کوین و سخت‌تر شدن ماینینگ، شرایط ماینرهای خانگی از قبل هم دشوارتر شده است. با توجه به قیمت برق و گران‌شدن تجهیزات ماینینگ، دیگر افراد کمی به سرمایه‌گذاری در ماینینگ علاقه نشان می‌دهند. «لورن لین»، مدیر عملیات در استخر ماینینگ لاکسور می‌گوید: «تقاضا در ماه ژوئن به‌شدت کاهش‌یافته بود، اما از اوایل ماه آگوست تقاضا رو به افزایش است.»

دلیل این مسئله هم افزایش قیمت بیت‌کوین نسبت به ماه قبل و سایت‌های میزبان آنلاین است. سایت میزبان به مراکز داده‌ای گفته می‌شود که ماینرها می‌توانند در ازای پرداخت هزینه، تجهیزات خود را در آن نگهداری کنند و عملیات خود را به انجام برسانند. برای انجام ماینینگ در خانه نه‌تنها به سرمایه جهت خرید ای‌سیک (ASIC) نیاز دارید، بلکه باید راه‌های مقابله با گرما و سروصدای آن را نیز بدانید.

لین می‌گوید: «سودآوری اولین اولویت و دغدغه اصلی ماینرها محسوب می‌شود که در حال حاضر به کاری بس دشوار تبدیل ‌شده است. بسیاری از ماینرها در ابتدای کار خود دستگاه ماینینگ مدل S9 را خریداری کردند. این مدل قدیمی اصلاً به‌صرفه نیست و به اندازه برقی که مصرف می‌کند، بیت‌کوین استخراج نمی‌کند. با توجه به نرخ برق خانگی، S9 به شما سود نمی‌دهد، اما در کسب تجربه به شما کمک خواهد کرد.»

امروزه شرکت‌ها هم به ماینینگ علاقه‌مند شده‌اند. «سم داکتر» و «دیوید بلمن»، محققان ماینینگ در شرکت تحلیلی بیت‌اودا، در یادداشت اخیر خود نوشتند: «کله‌گنده‌ها» سخت بازی می‌کنند و از استراتژی‌های متعددی برای کسب سود بهره می‌برند.

منظور از کله‌گنده‌ها شرکت‌های بزرگی هستند که در سال‌های اخیر وارد فضای ماینینگ شده‌اند. این شرکت‌ها خوب می‌دانند که در هر شرایطی چه استراتژی برای بازی به کار ببرند تا در هر شرایطی از بازار به سود برسند. شرکت ماینینگ استرانگ‌هولد که در فهرست نزدک قرار دارد، برای کاهش بدهی‌هایش تصمیم به فروش دستگاه‌های ماینینگ گرفت. برخی شرکت‌های دیگر هم کلاً دنده عوض کرده‌اند. برای مثال ماینرهای بیت‌کوین در روچستر، نیویورک یک نیروگاه برق بازنشسته را برای استخراج ارزهای دیجیتال به بهره‌برداری رساندند.

مثال دیگر تغییر استراتژی را می‌توان در نیروگاه گرینج جنریشن دید. شرکت سهامی خاص اطلس هلدینگ در سال 2014 این نیروگاه و سوخت آن را از زغال‌سنگی به گاز طبیعی تغییر داد. نیروگاه‌های برقی که از گاز طبیعی برای تولید برق استفاده می‌کنند، دارای مازاد انرژی هستند و این مازاد انرژی قابلیت ارسال به شبکه توزیع برق را ندارد. این موضوع باعث هدررفت گاز طبیعی می‌شود، اما از سال 2021 این نیروگاه مازاد انرژی خود را برای استخراج ارزهای دیجیتالی صرف می‌کند.

لین می‌افزاید: «در جغرافیای ماینینگ نیز تغییراتی رخ ‌داده است. در پی ممنوعیت‌هایی که چین بر ماینینگ ارزهای دیجیتال اعمال کرد، ماینینگ در اروپا و آمریکای جنوبی افزایش یافت.» او ادامه می‌دهد: «از پایان سال گذشته، شاهد افزایش روزافزون ماینرها در آمریکای جنوبی هستیم. در زمان ممنوعیت ماینینگ در چین، ماینرها نسل‌های قدیمی ای‌سیک را می‌خریدند، اما الان از نسل‌های جدیدتر استفاده می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.