احراز هویت و استانداردهایش

کتاب استاندارد 2.0 OAuth با حمایت سنباد منتشر شد

در سال ۲۰۰۸، گروه مهندسی اینترنت (IETF) کارگروهی تشکیل داد تا پروتکل OAuth را استانداردسازی و به استانداردهای خود اضافه کند. این کارگروه سرانجام در سال ۲۰۱۰ پروتکل OAuth 1.0 را در جایگاه استانداردی رسمی با کد RFC5849 ارائه داد و از آن پس، تمام برنامه‌های کاربردی شخص ثالث توییتر ملزم به استفاده از آن شدند. این چهارچوب استاندارد‌شده در سال ۲۰۱۲ با در نظر گرفتن الزامات توسعه‌پذیری و طبق آرای بخش گسترده‌‌ای از اعضای IETF با عنوان RFC6749 منتشر و اکنون برگردان فارسی آن با عنوان «استاندارد OAuth 2.0» با حمایت سنباد و به همت انتشارات راه‌ پرداخت منتشر شده است.

احمد میردامادی، مدیرعامل سابق سنباد، در بخش‌هایی از یادداشت خود نوشته است: «اگر در حوزه بانکداری دیجیتال و در دوره روش‌های مدرن پرداخت الکترونیک نوآوری نداشته باشیم یا اگر از رویکردهای نوآورانه در این حوزه گریزان باشیم، به مخمصه خواهیم افتاد. هرگاه فناوری نوینی پا به عرصه می‌گذارد، با مقاومت بخش‌های متکی به ابزارهای پیشین و فرایندهای کهنه روبه‌رو می‌شود. همچنین، گاهی بدفهمی سبب می‌شود با نوآوری‌ها به‌شدت برخورد شود. کتاب حاضر تلاشی است برای بهره‌برداری از ابزارهای بسیار مؤثر در هم‌افزایی مجموعه‌هایی که به نحوی به احراز هویت کاربر نیاز دارند و به‌دنبال روشی استاندارد و مؤثر در این زمینه‌اند.»

کتاب «استاندارد OAuth 2.0» با ترجمه‌ کسری دولت‌خواهی و مینا رستم‌پور با حمایت سنباد و در ۱۶۸ صفحه منتشر و با قیمت ۸۴ هزار تومان راهی بازار کتاب شده است. هم‌اکنون علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از فروشگاه اینترنتی راه پرداخت تهیه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.