پیام کریپتوسنتر دوبی برای رگولاتور ایرانی / چهار سال پیش در دوبی خبری از رمزارز و بلاکچین نبود امسال اما بخش مهمی از نمایشگاه جیتکس به کسب‌وکارهای بلاکچینی اختصاص یافته بود

آن کسانی که مانع رشد اقتصاد توکن در ایران شدند با چه هدفی این کار را کردند؟

Future Blockchain Summit 2022 رویدادی که امسال در دل رویداد جیتکس جهانی ۲۰۲۲ برگزار شده بود، نشان داد که کشور همسایه ما یعنی امارات به‌خوبی فرصت بلاکچین و رمزارزها را فهمیده است. نیازی به گفتن نیست که ما سال‌های گذشته چه فرصت‌هایی را از بین بردیم و با اینکه بسیاری از بچه‌های اکوسیستم رمزارزی ایران جلوتر از همسایگان ایران بودند و توانسته بودیم پابه‌پای جهان جلو برویم، امروز دچار استیصال شده‌اند.

مانع‌تراشی‌های بی‌پایان و دست‌دست‌کردن برای تنظیم‌گری در نهایت به این منجر شد که اکوسیستم رمزارز ایران نتواند از سقفی که به آن رسیده، بالاتر برود. این در حالی است که اگر طی چهار، پنج سال گذشته به رویداد جیتکس می‌رفتید، خبری از کسب‌وکارهای بلاکچینی نبود. امسال صرافی‌های رمزارز اف‌تی‌ایکس و بایننس غرفه‌های بزرگی گرفته بودند و دورتادور آنها کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ حوزه کریپتو جمع شده بودند. حتی شاهد این هستیم که نشریه‌هایی با عنوان کریپتو منتشر می‌شوند؛ نشریه‌هایی نوپا که حتی در برابر رمزارز و کارنگ خودمان هم نشریه‌هایی بسیار جدید محسوب می‌شوند.

اگر بخواهم همه بخش‌های بلاکچین و رمزارز رویداد جیتکس را بشمارم، باید یک کتاب بنویسم! ولی اگر بخواهم فقط به یک موضوع اشاره کنم، آن موضوع راه‌اندازی Crypto Center در DMCC یا همان منطقه آزاد تجاری دوبی است. ظاهراً این فقط مرکزی است مثل همه مراکز دیگر، ولی کافی است کاتالوگ ۱۶صفحه‌ای این مرکز را مرور کنیم که به‌تنهایی یک نقشه‌راه عملیاتی است که صدها بار از مطالب دهان‌پرکن کاربردی‌تر است.

دوبی دیرتر از بقیه جهان اهمیت کریپتو را درک کرد، ولی حالا تلاش می‌کند با تمام توان از این فرصت بهره‌برداری کند و قصد دارد یکی از بازیگران دنیای کریپتو و اکوسیستم بلاکچین باشد. آنها برای کسب‌وکارهای شناخته‌شده و بازیگران این عرصه فرش قرمز پهن کرده‌اند و جهان را دعوت می‌کنند که در کنار هم این عرصه را به جلو ببریم.

بسته‌ای که این مرکز پیشنهاد می‌دهد یک بسته کامل است. همین امروز بیش از ۴۵۰ کمپانی رمزارزی در این مرکز دور هم جمع‌ شده‌اند که خودشان یکی کامیونیتی قوی را تشکیل می‌دهند. اینجا جایی است که از مرکز کار اشتراکی و آموزش تا رویداد و مشاوره را دارد و همه آن چیزهایی را که یک کسب‌وکار به آنها نیاز دارد، در یک مکان گرد هم آورده است.

آخرین نکته و مهم‌ترین نکته درباره این مرکز مجموعه متنوعی از مجوزهاست که تعریف کرده‌اند؛ از مجوزهای مربوط به ماینینگ گرفته تا حوزه متاورس و ترید و دفترکل توزیع‌شده و ان‌اف‌تی. تا همین امروز شش مجوز تعریف شده که به‌مرور تعداد آنها در حال افزایش است. DMCC با همکاری VARA که نهاد تنظیم‌گر در حوزه دارایی‌های دیجیتال دوبی است، به‌دنبال تعریف مجوزهایی جدید برای حوزه‌هایی مانند صرافی دارایی دیجیتال، صدور توکن، خدمات کاستودی و معامله‌گری و حوزه‌های تأمین مالی و مشاوره هستند. برای شروع فعالیت در این مرکز نیز همه‌چیز به‌صورت دیجیتال انجام می‌شود و همه اینها با ۳۴ هزار درهم قابل دستیابی است.

و در پایان یک سؤال؛ به نظر شما آن کسانی که مانع رشد اقتصاد توکن در ایران شدند با چه هدفی این کار را کردند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.