رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

ماجرای آذرکوین / درباره یک دوره آموزشی سه هزار دلاری که وعده سود 50درصدی در هر ماه را داده است

کریپتوکارنسی را در جهان با غیرمتمرکز بودن، پویایی و خودآموزی می‌شناسند، اما در ایران همزمان با استقبال از کریپتو، بازار سیاه آموزش و برگزاری کلاس برای آن داغ است. پیش‌تر راه پرداخت از ادعاهای آموزشی و دریافت شهریه به‌صورت آنلاین و در لایوهای اینستاگرامی گزارش داده بود، اما حالا کسانی پیدا شده‌اند که به‌صورت حضوری علاقه‌مندان را در تهران، تبریز و ارومیه گرد هم می‌آورند و برای هر دوره آموزشی ۲۵۰۰ دلار شهریه اصلی و ۵۰۰ دلار شهریه جانبی دریافت می‌کنند.
این گزارش درباره چندوچون دوره‌های آموزشی آذرکوین است که تاکنون ۱۱ دوره آموزشی به همین منوال برگزار کرده است.


وعده سود ۵۰درصدی ماهیانه


برج تماس یا بازار موبایل دریاچه چیتگر این روزها سالن کنفرانس طبقه سوم خود را به برگزاری کلاس‌هایی اختصاص داده که گردانندگان آن نام «آکادمی ارز دیجیتال آذرکوین» رویش گذاشته‌اند. برج تماس در تبلیغ این دوره در صفحه اینستاگرامش نوشته: «آکادمی ارز دیجیتال آذرکوین در طبقه سوم همه نیازهای شما را در حوزه کریپتوکارنسی حل می‌کند.»

پیش از این هم در صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی تبلیغ و معرفی دوره‌های آموزش ارز دیجیتال دیده بودیم، اما برگزاری حضوری این کلاس‌ها نسبت به روند کار آنها کنجکاومان کرد. آذرکوین با برگزاری دو دوره کلاس با عناوین «فیوچرز» و «پرایس‌اکشن» ادعا کرده که تریدکردن را با ضمانت به علاقه‌مندان آموزش می‌دهد.

با شماره‌ای که برای هماهنگی این کلاس‌ها منتشر شده، به‌عنوان یک علاقه‌مند به حضور در این کلاس‌ها تماس گرفتم. فردی که تلفن را پاسخ داد، برگزاری حضوری این دوره‌های آموزشی را مهم‌ترین وجه تمایز خود با سایر کلاس‌های موجود در این زمینه معرفی کرد و آن را اثباتی بر حقانیت این آموزش‌ها دانست.

به گفته او این دوازدهمین دوره برگزاری این کلاس‌هاست و در شهرهای تهران، تبریز و ارومیه این کلاس‌ها برگزار می‌شود. طبق اطلاعاتی که آذرکوین می‌دهد، این دوره مشتمل بر ۱۵ جلسه آموزشی سه‌ساعته است که شش روز یا در واقع شش جلسه آن به مباحث روان‌شناسی اختصاص دارد تا «بچه‌ها از لحاظ ذهنی و روانی آماده ورود به بازار شوند».

او در مورد شهریه کلاس‌ها عنوان کرد: «هزینه شرکت در این دوره کلاس‌های ما 2500 دلار است و ۵۰۰ دلار هم افراد باید برای هزینه‌های جانبی پرداخت کنند. بعد از گذراندن دوره کلاس‌ها، افراد تا دو ماه با پشتیبان ترید می‌کنند و اگر با رعایت استراتژی ما پیش بروند و بالای ۵۰ درصد سود ماهانه کسب کنند، شهریه کلاس به آنها بازمی‌گردد، اما اگر نتوانند این مقدار سود را کسب کنند، ما هیچ تعهدی به آنها نداریم. ما احراز هویت در صرافی بایننس را هم برای دانش‌آموزان انجام می‌دهیم و در واقع ۵۰۰ دلار دریافتی هزینه‌های جانبی مربوط به همین احراز هویت است.» به گفته او کلاس‌ها بین ۳۵ تا ۵۰ نفره است و برای دوره جدید که ۲۸ مهر در تهران آغاز می‌شود، تاکنون ۴۵ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. کلاس‌های شهر تبریز و ارومیه نیز ۳۵نفره است.

هترین راه آموزش در حوزه پدیده‌های جدید این دنیا مطالعه مستمر و دنبال‌کردن محتواهای موجود در یوتیوب و آپارات و توییتر است

جالب است که در سال 13۹۹ آذرکوین همین دوره کلاس را با شهریه پنج میلیون ‌تومانی برای تدریس خصوصی برگزار می‌کرده، اما حالا دو سال بعد به شهریه سه هزار دلاری برای کلاس‌های ۵۰ نفره رسیده است.


مهم‌ترین سابقه اجرایی مدیر آذرکوین؛ بازیکن تیم نوجوانان والیبال


نماینده آذرکوین در پاسخ به سؤال ما که آیا ثبت مجوز شرکتی داشته‌اید، می‌گوید: «بله معلوم است که مجوز داریم و شرکت‌مان را ثبت کرده‌ایم، وگرنه چطور کلاس‌های حضوری برگزار می‌کنیم.»

هرچند آذرکوین چنین ادعایی دارد، اما جست‌وجوی راه پرداخت در روزنامه آگهی‌های رسمی نشان می‌دهد هیچ شرکتی به نام آذرکوین ثبت رسمی نشده است، اما با نام مدیر آذرکوین به یک شرکت دیگر می‌‌رسیم.

مدیریت آذرکوین با فردی به نام یاشار طاعی‌حق است که خود آذرکوین او را به‌عنوان «دکتر طاعی‌حق، استاد آکادمی آذرکوین» معرفی می‌کند. طاعی‌حق در سال ۱۳۸۴ بازیکن تیم ملی والیبال نوجوانان بوده و آذرکوین در سایت خود در معرفی او نوشته است:«بازیکن اسبق تیم ملی والیبال، استاد ارز دیجیتال».

در جست‌وجوهای سوابق یاشار طاعی‌حق به هیچ سابقه تحصیلی و اجرایی نمی‌‌رسیم، جز اینکه طبق اطلاعات ثبت‌شده در روزنامه کثیرالانتشار آگهی‌های رسمی یک شرکت به نام او گزارش شده است. طاعی‌حق «شرکت توسعه مهام پردازش آذر ویرا» را در سال 13۹۹ در سمنان راه‌اندازی کرده و امسال آن را به ارومیه منتقل کرده است. ما اطلاعات دیگری در خصوص این شرکت از جمله مجوزها و سایت رسمی شرکت پیدا نکردیم.

به نظر می‌‌رسد هر چقدر علاقه و جذابیت در حوزه کریپتوکارنسی برای ایرانی‌ها بیشتر می‌شود، پای افراد بازار گرم‌کن هم بیشتر باز می‌شود و قدمی جلوتر می‌آیند. به همین دلیل هم هر روز شاهد شیوه‌های جدیدی تحت عنوان آموزش در این حوزه هستیم. اما توصیه کارشناسان و فعالان حوزه رمزارز این است که هر جا برای آموزش نام شهریه شنیدید، برای شما باید اولین سیگنال کلاهبرداری باشد.

در همین زمینه بهتر است به جای مرعوب تبلیغات و ژست‌های تخصص‌نمای افراد سودجو شدن، به سمت خودآموزی رفته که هم منابع آن رایگان موجود است و هم به وقت و هزینه کمتری نیاز دارد. بهترین راه آموزش در حوزه پدیده‌های جدید این دنیا مطالعه مستمر و دنبال‌کردن محتواهای موجود در یوتیوب و آپارات و توییتر است و اتفاقاً عمدتاً کسانی که این روزها با راه‌اندازی دوره‌های آموزشی به‌دنبال جذب دانش‌آموز هستند، منبع اطلاعات‌‌شان همین محتوای موجود در یوتیوب و توییتر است. پس به جای دورزدن و گرفتن اطلاعات از واسطه‌ها می‌توان به‌طور مستقیم و دست‌اول به منابع دسترسی داشت و شرایط ارتزاق سوداگران کاسب‌کار را نیز فراهم نکرد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/c3nv
2 نظرات
  1. ناصر می گوید

    این آقا یه کلاهبرداره واقعی هست و الان هم در قبرس مشغول به فعالیت و خالی کردن جیب مردم

  2. شراره می گوید

    این آقا و خانمش از شیادهای ارومیه هستن و معمولا دوره هارو توی وان هم برگزار کردن. افرادی مثل میرقلنج و علی مناجاتی که سابقه کلاهبرداری هم دارند در دار و دسته این شیاد فعالیت اصلی را برعهده دارند. من ۳۰۰۰ دلار پولی که برای آینده ی بچه‌م پسنداز کرده بودیم رو به این شیادین دادم و روزی نیست که خودمو نفرین نکنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.