رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی درباره آینده رمزارز / کنفرانس دوروزه لندن، شناخته‌شده‌ترین چهره‌های رمزارزی را گرد هم آورد

پشت درهای بسته دنیای کریپتو اتفاقات متفاوتی در حال رخ‌دادن است. پشت یک در ممکن است یک هکر کمین کرده باشد. شاید هم پشت یک در تنظیم‌گران در حال تنظیم و تصویب قوانین ریزودرشت برای دنیای کریپتو باشند. اما پشت برخی درها اتفاقات جذاب‌تری می‌افتد. پشت این درها کنفرانس‌هایی برگزار می‌شوند که عموم مردم از سراسر جهان می‌توانند در آنها حضور یابند و از دیدگاه و نقطه‌نظرات فعالان و پیشکسوتان این فضا بهره ببرند.

از چند شماره قبل در هفته‌نامه رمزارز برای شما از این کنفرانس‌ها گفتیم. یکی از کنفرانس‌هایی که در شماره‌های قبل معرفی کردیم، رویداد دوروزه «دس» (DAS) لندن بود. این رویداد در روزهای ۱۷ و ۱۸ اکتبر در شهر لندن و در هتل رویال لنکستر این شهر برگزار شد. در این رویداد سازمانی که بر مدیریت دارایی دیجیتال برای شرکت‌ها و سازمان‌ها تأکید داشت، مدیران ارشد شرکت‌ها و صندوق‌های مالی شناخته‌شده دنیا دیدگاه‌های خود را در مورد بازار سرمایه‌گذاری رمزارز به اشتراک گذاشتند. حضور مردم و استقبال آنها از این کنفرانس باورکردنی نبود. بر خلاف وضعیت بازار کریپتو، این کنفرانس بسیار پررنگ و چشم‌گیر برگزار شد.


کریپتو فعلاً جای دلار را نمی‌گیرد


تمام نشانه‌هایی که امروزه شاهد آن هستیم، نشان می‌دهند که ما در مسیر درستی به سمت آینده حرکت می‌کنیم؛ مسیری که ما را به سمت دنیای جدید و جذابی از مسائل مالی خواهد برد. در واقع در دنیای امروزی کار کردن در بانک‌های سنتی دیگر جذابیت ندارد و سال‌هاست که این کیک در حال کوچک‌شدن است و مردم برای تکه‌ای از آن با هم می‌جنگند. بر خلاف کیک اقتصاد سنتی، کیک اقتصاد کریپتو ثانیه به ثانیه بیشتر پف می‌کند و همین موضوع باعث جذب بسیاری از مردم شده است. نکته قابل توجه این است که کیک کریپتو ماحصل دست‌پخت خودمان است، اما سخنرانان و فعالان دنیای کریپتو در کنفرانس دس لندن در مورد کیکی که پخته‌اند، چه می‌گویند؟

«آدام بک»، مدیرعامل بلاک استریم و از افراد مشهور حوزه بیت‌کوین در پاسخ به سؤال یکی از حضار در مورد اینکه چقدر بیت‌کوین بخرد، می‌گوید: زیاد، خیلی زیاد! بک پیش‌بینی می‌کند که با خرید زیاد بیت‌کوین دولت‌ها کنترل خود را از دست می‌دهند و شروع به چاپ اسکناس می‌کنند. چاپ پول نامحدود نیز باعث می‌شود که خرده‌سرمایه‌گذاران به سمت بیت‌کوین کشیده شوند.

او هنوز به طلای دیجیتال و هاوینگ آن باور دارد، ولی معتقد است کریپتو در کوتاه‌مدت جای دلار را نمی‌گیرد. او به این واقعیت اشاره می‌کند که با نگاه به سیر تاریخی، ارزها نمی‌توانند بیش از 150 یا 200 سال موقعیت خود را حفظ کنند؛ بنابراین چیزی تا سلطه بیت‌کوین باقی نمانده است.


بیت‌کوین یعنی چیزی که می‌خواهید!


علاوه بر بک، سرمایه‌گذاران بزرگ دیگری نیز در این کنفرانس حضور داشتند. «نوئل آچسون»، رئیس بخش بینش بازار شرکت جنسیس گلوبال تریدینگ می‌پرسد بیت‌کوین چیست؟ و پاسخ می‌دهد: بیت‌کوین آن چیزی است که شما می‌خواهید. هیچ تعریف دقیقی از بیت‌کوین وجود ندارد.

آچسون نیز نگرانی‌هایی مشابه بک دارد و می‌گوید: «ما متعصبان اقتصادی را از دور خارج می‌کنیم. وقتی این اتفاق بیفتد، فضای بیشتری برای ایده‌های جدید باز می‌شود، اما بر خلاف بک، آچسون فکر نمی‌کند بیت‌کوین برای برنده‌شدن نیازی ندارد که به‌عنوان ارز ذخیره‌ای شناخته شود.» او ادامه می‌دهد: «بیت‌کوین قرار نیست جایگزین دلار شود و با اینکه به مردم حق انتخاب می‌دهد، اما مجبور به انجام همین کار هم نیست.»

«مایکل نیکولتوس»، مشاور دیفای هم که در این کنفرانس حضور داشت، خاطرنشان کرد که بیت‌کوین به عنوان یک دارایی ذخیره‌ای، آینده خوبی نخواهد داشت، زیرا دولت‌ها به عرضه قابل ‌افزایش پول نیاز دارند. تا زمانی که دولت‌ها به وظایف خود عمل کنند، «بیت‌کوین به عملکرد خوب خود ادامه خواهد داد».


دسترسی به بازارهای نهادی و کارگزاری‌های ویژه


«تیم گرانت»، یکی دیگر از حاضرین اصلی این کنفرانس پیشنهاد می‌کند کارگزاری‌های ویژه کریپتو کلید اصلی جریان دیفای است. «جرج زاریا» از کارگزاری بیکوانت می‌گوید کارگزاری‌های ویژه در آینده غیرمتمرکز و در بستر دیفای خواهند بود. زاریا ادامه می‌دهد: «کارگزاری‌های ویژه یک راه‌حل فناورانه هستند.»

«ماجا ووجینوویچ» از اوگروپ نیز با زاریا موافق است و می‌گوید: «شب‌ها قبل از خواب فکر می‌کنم بانک‌ها در نهایت به‌عنوان یک پلتفرم خدماتی به نرم‌افزار تبدیل می‌شوند.» او شرط می‌بندد که دیفای فضای کارگزاری‌های ویژه را تسخیر می‌کند.
«اد کارلتون» از فلو تریدرز برداشت متفاوتی از این مسائل دارد.

او با گفته‌های دیگران مبنی بر اینکه دیفای فناوری بهتری است موافق است، اما فکر می‌کند نیاز به ترازنامه بانکی از بین نخواهد رفت و مدل سنتی کارگزاری‌های ویژه فعلاً کفایت می‌کند. واردکردن پول‌های سازمانی به ارزهای دیجیتال مسیر کم‌چالشی است؛ زیرا خیلی راحت مورد قبول مردم قرار می‌گیرند.

کارلتون معتقد است صرافی‌های ارزهای دیجیتال هم می‌توانند یک چرخش سنتی داشته باشند. بدین ‌صورت که مؤسسات می‌خواهند کریپتو را در بازارهای فرابورسی بین‌بانکی معامله کنند. او خاطرنشان می‌کند که صرافی‌های کریپتو هم‌اکنون با پیش‌بینی تقاضای سازمان‌ها و نهادها، پشت میزهای فرابورسی خود نشسته و پیشنهادهای خود را آماده کرده‌اند.

امیدزاده از ماتریکسپورت نیز با گفته‌های سایرین موافق است و می‌گوید جریان نهادی تریدفای به اجرای فرابورس کمک می‌کند و صرافی متمرکز روی ‌هم ‌رفته برای خرده‌فروشی مناسب‌تر است. او مانند کارلتون نقش بانک‌ها را در کارگزاری ارزهای دیجیتال پرایم می‌بیند: «مشتریان پول واقعی و بانک‌هایی با ترازنامه‌های قوی می‌خواهند که با صرافی‌ها ارتباط داشته باشند.» او می‌افزاید کارگزاری ویژه کریپتو اجرای سیفای، دیفای و اوتی‌سی را با هم ادغام می‌کند.


بازارهای اعتباری دیفای


یک بازار نوظهور در اعتبار دیفای همان چیزی است که می‌تواند مؤسسات را وارد این بازی کند. «سیمون جونز» از شرکت ولتز معتقد است با اینکه وام‌دهندگان دیفای به خاطر نرخ‌های بالاتر در حال کوچ به تریدفای هستند، اما وام‌گیرندگان در حال طی‌کردن مسیر مخالفی هستند. در واقع وام‌گیرندگان به خاطر نرخ‌های پایین‌تر در دیفای، تریدفای را ترک می‌کنند.

«سید پاول» از مپل فایننس نیز به آینده دیفای خوش‌بین است و می‌گوید در آینده، دیفای زیرساخت دنیای مالی خواهد و در آن زمان از دیفای فقط یک فای باقی می‌ماند. «دارشان وایدیا» از کردورا می‌گوید: «وقتی نرخ وام‌های دیفای رو به افزایش برود، می‌توانیم از صحت مسیر خود مطمئن شویم. دلیل پایین‌بودن نرخ‌ها در حال حاضر تعداد کم وام‌گیرندگان است. با تصحیح این مسئله مشکل نرخ دیفای حل خواهد شد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/qo68
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.