بنکمن ورشکسته به زندان می‌رود؟ / گزارش‌های وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد اقدامات صرافی اف‌تی‌ایکس برخلاف مقرراتش بود

به گفته سم بنکمن فراید، بنیان‌گذار و مدیرعامل اف‌تی‌ایکس، دلیل ورشکستگی این صرافی اختلال در روند کسب‌وکاری آن بوده است. او می‌گوید: «اف‌تی‌ایکس بدون وثیقه یا وثیقه‌های با اعتبار کم وام‌هایی صادر کرده بود و گاهی این وام‌ها را بیش‌ازحد تمدید می‌کرد.»

گزارشی که وال‌استریت ژورنال منتشر کرده هم تمام این فرضیه‌ها را تأیید می‌کند. بر اساس این گزارش، اف‌تی‌ایکس به شرکت مادر خود یعنی آلمدا ریسرچ ۱۰ میلیون دلار برای تأمین سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر وام داده است. لازم به ذکر است که دارایی‌های مشتریان نزد این صرافی ۱۶ میلیون دلار بوده است. در واقع اف‌تی‌ایکس از پولی که مشتریان به آن سپرده بودند، به آلمدا وام داده است. هر چند بنکمن فرید ادعا می‌کند اظهارات وال‌استریت ژورنال قضاوت‌هایی نابجا هستند.


شرایطی که اعلام شده بود


با این حال وقتی این اظهارات را با شرایط و خدمات قیدشده در صرافی اف‌تی‌ایکس تطابق می‌دهیم، درمی‌یابیم که این قضاوت چقدر نابجاست. در ادامه چند بند از این شرایط را با هم مرور می‌کنیم:

الف) عنوان دارایی‌های دیجیتال شما همیشه نزد شما باقی می‌ماند و به تجارت اف‌تی‌ایکس منتقل نمی‌شود.

ب) هیچ‌یک از دارایی‌های دیجیتال موجود در حساب شما متعلق به فعالیت‌های تجاری اف‌تی‌ایکس نیست و نباید از هیچ‌یک از دارایی‌های شما حتی به‌عنوان قرض در این دسته از فعالیت‌ها استفاده شود. دارایی‌های شما متعلق به فعالیت‌های تجاری اف‌تی‌ایکس نیست.

پ) کنترل دارایی‌های دیجیتال شما با خودتان است. هر زمان که بخواهید می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را با ارسال آنها به یک آدرس بلاکچین متفاوت که توسط شما یا شخص ثالث کنترل می‌شود، برداشت کنید.

با توجه به این قوانین اف‌تی‌ایکس نباید دارایی‌های مشتریان را به هیچ‌کس، چه برسد به یک صندوق خطرپذیر نزدیک به خود قرض می‌داد. توضیحاتی که بنکمن فرید ارائه می‌دهد و شرایطی که در مقررات صرافی ارائه می‌شوند، سؤالی را به ذهن مخاطبان متبادر می‌کند؛ آیا بنکمن به زندان می‌رود؟

به نظر نمی‌رسد این اتفاق رخ دهد، زیرا در این خصوص قوانین بانکداری حاکم است. با توجه به قوانین بانکداری و بحران‌های مشابه در بانک‌ها، هیچ رئیس بانکی در چنین شرایطی به زندان نمی‌رود. کاری که بنکمن فرید یا رؤسای بانک‌ها انجام می‌دهند احمقانه و غیراخلاقی است، اما غیرقانونی محسوب نمی‌شود. توضیحاتی که بنکمن در دفاع از خود ارائه می‌دهد هم می‌تواند در استدلال‌ها و دفاعیه وکیل در دادگاه مطرح شوند. پس احتمال به زندان افتادن بنکمن فرید بسیار کم است.


مقایسه اف‌تی‌ایکس با لمان‌ برادرز


کارشناسان مقایسه‌هایی را بین فروپاشی صرافی کریپتویی اف‌تی‌ایکس و سقوط بانک لمان برادرز در سال ۲۰۰۸ انجام داده‌اند. در سال‌های منتهی به بحران بزرگ مالی، لمان‌ ترازنامه خود را با مقادیر زیادی از بدهی‌های وام مسکن فرعی پر کرده بود. ارزش این اوراق بهادار با فروپاشی بازار مسکن به‌شدت کاهش یافت و یک اثر دومینویی را آغاز کرد که بر اقتصاد جهانی تأثیر بسیاری گذاشت و به بدترین بحران مالی پس از رکود بزرگ آمریکا در دهه ۲۰ میلادی انجامید. حالا سؤال این است که آیا وضعیت اف‌تی‌ایکس می‌تواند همان‌قدر بد باشد؟ بسیاری می‌گویند احتمالاً نه، اما اوضاع خیلی خراب است.

هنگامی که صنعت مسکن ایالات متحده فروپاشید و برخی از بزرگ‌ترین مؤسسات مالی دچار تزلزل شدند، فدرال رزرو با نجات شرکت بیر استرنز وارد عمل شد، اما معروف بود که لمان را رها کرد. در زمان سقوط در سپتامبر ۲۰۰۸، این بانک چهارمین بانک بزرگ در ایالات متحده بود و حدود ۶۵۰ میلیارد دلار دارایی داشت.

به نظر می‌رسید سقوط شرکتی به بزرگی لمان برادرز با قرار‌گرفتن در معرض یک بازار در حال ورشکستگی و ریسک شدید ناشی از مقادیر عظیمی از مشتقات پیچیده و معاوضه‌های پیش‌فرض اعتباری به‌شکل گسترده، عواقب عظیمی در پی داشته باشد و همین‌طور هم شد. بحران سال ۲۰۰۸ به نابودی گسترده ثروت و رکودی عمیق منجر شد که به موجب آن، میلیاردها دلار از ارزش اقتصاد جهانی کاسته شد. حالا بسیاری معتقدند که اگر در ماجرای اف‌تی‌ایکس تصمیمات درستی گرفته نشود، می‌تواند سرنوشتی مشابه در انتظار این صنعت نوپا باشد.

1 نظر
  1. […] سم بنکمن فرید، مدیرعامل سابق صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر در باهاما دستگیر شد. بنکمن که تا چند ماه قبل به‌عنوان ناجی کریپتو شناخته می‌شد، دقایقی پس از دستگیری توسط رگولاتورهای آمریکایی به کلاهبرداری متهم شد. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.