نخست‌وزیر جدید بریتانیا از طرفداران رمزارز است / رویکرد ریشی سوناک به حوزه رمزارز باعث شده کارآفرینان و فعالان حوزه کریپتوکارنسی به رونق این صنعت امیدوار شوند

سوناک به‌عنوان وزیر دارایی، مدافع سرسخت فناوری رمزنگاری و بلاکچین بود و با توجه به سوابقش ارائه شفافیت نظارتی از جمله درخواست‌های اصلی شرکت‌های رمزنگاری و سرمایه‌گذاران از بریتانیا و نخست‌وزیر جدید است.

شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی بریتانیا امیدوارند نخست‌وزیر جدید بتواند جانی دوباره به آرزوهای رو‌به‌زوال بریتانیا در حوزه رمزنگاری ببخشد. رهبر جدید بریتانیا که در دولت نخست‌وزیر اسبق، بوریس جانسون وزیر دارایی بود، با فهرست کارهای دلهره‌آوری مواجه است که یکی از آنها بازسازی ویرانی اقتصادی لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیاست. کریپتو دقیقاً در فهرست اولویت‌های او قرار ندارد، اما صاحبان این صنعت در بریتانیا معتقدند می‌توان به عملکرد آینده او در حوزه کریپتوکارنسی خوش‌بین بود.


دوران خوش بریتانیایی‌ها فرا می‌رسد؟


کریستین فائس، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ وام‌های دیجیتال LendInvest در این خصوص گفته است: «بعد از ناآرامی‌های ایجادشده توسط نخست‌وزیر و وزیر دارایی سابق فعلاً جو آرامی بر کارآفرینان در بریتانیا حاکم شده است.» فائس که همچنین ریاست شبکه Fintech Founders را بر عهده دارد، افزود: «ریشی فرصت‌ها و ظرفیت‌های حوزه کریپتوکارنسی را درک می‌کند و می‌خواهد بریتانیا در آن پیشرو باشد.»

سوناک، تحلیلگر سابق گلدمن ساکس، در موارد متعدد نگرش مثبتی نسبت به ارزهای دیجیتال ابراز کرده است. او به‌عنوان وزیر دارایی بریتانیا، در ماه آوریل یک طرح بزرگ برای تبدیل این کشور به یک مرکز جهانی رمزنگاری ارائه داد.
در رویدادی که توسط شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر Index Ventures در ماه ژوئن برگزار شد، سوناک گفت که «مصمم است» بریتانیا را «حوزه انتخابی برای فناوری‌های رمزنگاری و بلاکچین» قرار دهد.


حال بد کریپتوکارنسی در بریتانیا


قبل از انتصاب سوناک به‌عنوان نخست‌وزیر، اعتماد به موقعیت بریتانیا در بازار جهانی کریپتو کاهش یافته بود. اداره رفتار مالی به‌دلیل کندی در تأیید مجوز برای شرکت‌های رمزنگاری مورد انتقاد قرار گرفته؛ موضوعی که باعث شده چندین شرکت تعطیل شوند و کسب‌وکار خود را در سایر نقاط اروپا راه‌اندازی کنند.

با وجود سختی‌های فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی در بریتانیا بازار نسبتاً فعالی در این حوزه وجود دارد. طبق داده‌های چین‌آنالیز از جولای ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۲ چیزی حدود ۲۳۳ میلیارد دلار دارایی دیجیتال در بریتانیا دست‌به‌دست شده است. با این حال بریتانیا، به اندازه آلمان رشد نکرد؛ جایی که فعالیت زنجیره‌ای ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. به گفته صاحبان صنعت، از آنجا که لندن پس از برگزیت با مراکز مالی اتحادیه اروپا رقابت می‌کند، ارزهای دیجیتال می‌تواند راهی برای بهبود شانس این منطقه باشد.


انتظارات از سوناک


در گام اول سوناک می‌تواند به‌دنبال همسوکردن تلاش‌های تنظیم‌کننده‌های مختلف بریتانیا در حوزه رمزنگاری باشد. راه دیگری که سوناک می‌تواند کریپتوکارنسی را در بریتانیا تقویت کند، پیشبرد کار بانک مرکزی انگلیس در طراحی و راه‌اندازی پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی است.

در آوریل ۲۰۲۱، بخش مالی سوناک یک کارگروه مشترک با بانک مرکزی راه‌اندازی کرد تا امکان طراحی توکنی به نام Britcoin را که معادل پوند بریتانیا شناخته می‌شود، بررسی کند. فدرال‌رزرو، بانک مرکزی اروپا و سایر بانک‌های مرکزی در حال کار روی پروژه ارزهای دیجیتال خود هستند؛ اما چین در این رقابت پیشتاز است و نسخه دیجیتالی یوان در حال حاضر به‌طور فعال در استان‌های متعدد آزمایش شده است.

بیش از هر چیز، فعالان حوزه کریپتو در بریتانیا خواستار ایجاد شفافیت بیشتر هستند. در ایالات متحده، دولت چهارچوب مشخصی برای رمزارزها دارد و اتحادیه اروپا مجموعه گسترده‌ای از قوانین حاکم بر این بخش را تصویب کرده است. بریتانیا لایحه خدمات و بازارهای مالی خود را دارد که هدف آن رقابتی‌ترکردن بخش مالی این کشور پس از برگزیت است. این طرح در پارلمان به رأی‌گیری گذاشته شده و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال در بریتانیا امیدوارند پس از تصویب، دارایی‌های کریپتو را به‌عنوان محصولات تحت نظارت به رسمیت بشناسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.