رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

درباره کاربران ایرانی FTX / چه بر سر اف‌تی‌ایکس آمد و حالا کاربران ایرانی که در این صرافی بین‌المللی فعال بوده‌اند، دست‌شان به کجا بند است؟

هشتم نوامبر روز خونین بازار ارزهای دیجیتال بود. بیت‌کوین حمایت چند ماه اخیرش را از دست داد و با ۱۶ درصد سقوط کمترین قیمت یک سال گذشته را به خود دید. این اتفاق از استعفای مدیرعامل شرکت آلمدا ریسرچ شروع شد. آلمدا ریسرچ قبلاً با صرافی اف‌تی‌ایکس همکاری می‌کرده و از آنها وام دریافت کرده بود. مشکلات در ترازنامه مالی صرافی اف‌تی‌ایکس هم نشان از کسری بودجه شش میلیارد دلاری داشت.

طبق تحلیل‌های آنچین، موجودی استیبل‌کوین‌های صرافی اف‌تی‌ایکس طی دو هفته اخیر حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است. مدیرعامل صرافی بایننس هم در توییتر اعلام کرد که قصد دارد توکن‌های اف‌تی‌تی خود را به میزان نیم میلیارد دلار نقد کند. او در یک توییت دیگر تصویری از یک تراکنش را منتشر کرد که نشان می‌داد ۲۳ میلیون توکن اف‌تی‌تی تقریباً به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار از یک کیف پول ناشناس به صرافی بایننس منتقل شده است.

پس از بروز این شایعات کاربران برای برداشت دارایی‌هایشان به صرافی اف‌تی‌ایکس هجوم بردند. به طوری که در روز هفتم نوامبر گزارشی از نانسن منتشر شد که نشان می‌داد استیبل‌کوین‌هایی که در یک هفته اخیر از صرافی اف‌تی‌ایکس خارج شده، ارزشی بالغ بر ۴۵۱ میلیون دلار داشته است.

با افزایش فشارها به صرافی اف‌تی‌ایکس، سم بنکمن فرید، مدیرعامل این صرافی از ژائو درخواست کمک کرد. خبرهایی هم از موافقت ژائو برای خرید منتشر شد، اما بعد مدیرعامل بایننس در توییتی اعلام کرد که این معامله اتفاق نخواهد افتاد.

در نتیجه اف‌تی‌تی با سقوط بیشتری مواجه شد و صرافی اف‌تی‌ایکس هم برداشت‌ها از این صرافی را موقتاً متوقف کرد. این اتفاق بسیاری از کاربران را به یاد فاجعه لونا انداخت. عدم توازن در ترازنامه لونا و استخر نقدینگی طی چند ساعت، قیمت این ارز را تقریباً به صفر رساند. تصور تکرار این فاجعه کاربران را به این واداشت تا دارایی‌های خود را نقد کنند و همین امر باعث شد فشار فروش در بازار به‌شدت افزایش یابد. بسیاری از کارشناسان اما این اتفاق را با بلایی که بر سر لونا آمد، مشابه نمی‌بینند.

در این میان ردپایی هم از ایلان ماسک دیده می‌شود. در کش‌وقوس خرید توییتر توسط ایلان ماسک، مدیرعامل بایننس مبلغی حدود نیم میلیارد دلار به ماسک پرداخت کرد تا در این سرمایه‌گذاری شریک شود. در واقع این درخواست ماسک از سی‌زی بود که نهایتاً با جواب مثبت روبه‌رو شد. اما مدیرعامل اف‌تی‌ایکس در پاسخ به درخواست مشابه از طرف ماسک جواب رد داده بود.

پس از آن بود که شایعات ورشکستگی اف‌تی‌ایکس مطرح شد و این همزمانی سقوط اف‌تی‌تی و مبلغ نقدشده توسط مدیرعامل بایننس از توکن‌های اف‌تی‌تی این گمانه‌زنی را بین کاربران ایجاد کرده که ماسک و سی‌زی در همدستی با هم اف‌تی‌ایکس را زمین زده‌اند. در جدید‌ترین خبرها «جاستین ‌سان»، بنیان‌گذار ترون، سیگنال‌هایی برای نجات اف‌تی‌ایکس ارسال کرده است.

سان در یک اظهارنظر گفته: «برنامه‌ای دارد که می‌تواند شرایط را به حالت عادی برگرداند.» کارشناسان و فعالان حوزه کریپتوکارنسی همواره بر این نکته تأکید دارند که بازار ارزهای دیجیتال به سبب عمر کوتاه خود هنوز بسیار نابالغ است. قانون‌گذاری و رگولاتوری هنوز به‌صورت فراگیر در این بازار شکل نگرفته و در قیاس با بازارهای مالی دیگر از حجم کمتری برخوردار است.

علاوه بر آن نوسانات بسیار و سهولت در ساخت دارایی‌های بدون پشتوانه و پروژه‌های اسکم، ریسک این بازار را نسبت به بازارهای دیگر بسیار بالاتر می‌برد. البته برای کاربر ایرانی که همواره تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفته، این ریسک چندبرابر خواهد شد. بسیاری از کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی مشغول معامله هستند؛ صرافی‌هایی که عموماً برای کاربران ایرانی ممنوع است. از آنجایی که ممکن است بسیاری از کاربران ایرانی در صرافی اف‌تی‌ایکس هم دارایی‌هایی داشته باشند و آن صرافی را برای معاملات خود انتخاب کرده باشند، به سراغ چند صرافی داخلی رفتیم و از کارشناسان آنها در مورد مشکلاتی که به وجود آمده، چاره‌جویی کردیم.


کاربران مراقب قوانین تحریمی باشند


امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکسآنچه از اخبار فهمیده می‌شود به ماجرای ارتباط این صرافی و شرکت دیگری به نام آلامدا بازمی‌گردد که بخشی از رمزارزهای مرتبط با کاربران اف‌تی‌ایکس را به‌منظور سرمایه‌گذاری در یک صندوق هج (پوشش ریسک) استقراض کرده و حالا توان بازپس‌دادن آن را ندارد.

در پی این اتفاق، صرافی اف‌تی‌ایکس به مشکل نقدینگی برخورده و امکان تسویه با مشتریان خود را ندارد. این اتفاق از نظر میزان تأثیر روی بازار با لونا قابل مقایسه است، ولی از نظر ماهیت شباهتی با هم ندارند، بنابراین صحبت از تکرار دقیقاً همان اتفاق، بی‌معناست.

بایننس هم که اعلام کرد این معامله انجام نخواهد شد و در آخرین اطلاعیه از خرید آن منصرف شده است. توصیه‌ام به کاربران ایرانی این است که تا جای ممکن به هیچ‌وجه با صرافی‌های خارجی، به‌ویژه آنهایی که از قوانین تحریمی پیروی می‌کنند، کار نکنند. در صورت اجبار هم از صرافی‌هایی استفاده کنند که نام، نشان، سابقه و اعتبار مناسبی دارند ‌و توسط یک نهاد رگولاتور نظارت می‌شوند.

به‌طور کلی توصیه می‌شود سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود را خارج از صرافی، چه خارجی و چه داخلی نگهداری کنند.


توصیه‌هایی به کاربران ایرانی


امیرحسین مردانی، مدیرعامل صرافی بیت‌پین/ مشکل عدم توانایی پیگیری سرمایه قفل‌شده در صرافی خارجی، یکی از مشکلات صرافی‌های خارجی است. یکی دیگر از این مشکلات، احراز هویت یا KYC است. اکثر صرافی‌های خارجی به‌دلیل محدودیت‌های تحریم، کاربران ایرانی را احراز هویت نمی‌کنند. این امر باعث افزایش ریسک استفاده از صرافی‌های خارجی در بین کاربران ایرانی شده است.

چند توصیه به کاربران ایرانی صرافی‌های خارجی داریم. اگر از صرافی خارجی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌کنید، پس از خرید، سرمایه خود را بلافاصله به ولت امنی انتقال دهید. اگر هم از صرافی‌های خارجی برای ترید و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت استفاده می‌کنید، فقط سرمایه مورد نیاز خود را در آنجا نگهداری کنید و سایر سرمایه را خارج کنید. در صورت انتشار هر خبری مبنی بر مسدود کردن دارایی یا سایر مشکلات صرافی، بلافاصله سرمایه خود را از صرافی خارج کنید.


اهمیت ولت‌های امن


قائم‌مقام صرافی والکس، اهمیت ولت‌های امن/ دنیای بلاکچین و رمزارزها، دنیای پرتلاطم و پرریسکی است. در طول تاریخِ این حوزه که بسیار هم جدید است، اتفاقات مشابهی افتاده و یکسری از ارزها افت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. پاسخ این سؤال که حالا تصمیم درست چیست؟ به شخصیت شما برمی‌گردد.

اگر اهل ریسک هستید، بهتر است اخبار را به‌دقت و از چند منبع دنبال کنید، اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید و بنا بر اخبار تصمیم نهایی بگیرید، اما اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید و به کریپتوکارنسی به چشم یک سرمــــــایه‌گذاری بلندمدت نگاه می‌کنید، بهتر است دارایی‌های خود را از این صرافی خارج و به یک ولت مطمئن منتقل و در آینده از صرافی‌های مطمئن‌تری استفاده کنید.

بهتر است برای اینکه ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید از ولت‌های شخصی استفاده کنید و به نظر می‌رسد اگر صرافی اف‌تی‌ایکس امکان برداشت را آزاد کند، باید دارایی خود را به کیف پول‌های شخصی منتقل کنید.

اگر اکنون سرمایه‌ای در یک صرافی خارجی و غیرمطمئن دارید، همین امروز یک ولت امن بسازید و سرمایه‌ خود را منتقل کنید. در نظر داشته ‌باشید که دنیای رمزارزها دنیای پرتلاطمی است و در عین حال وضعیت کوین‌ها بر هم اثر می‌گذارد، پس صرف‌نظر از اینکه سبد سرمایه‌گذاری و ولت شما شامل چه کوینی است، اخبار این حوزه را دنبال و اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید؛ چراکه هر اتفاقی در این حوزه می‌تواند روی سرمایه‌ شما هم اثر بگذارد، البته این اتفاقات همیشه هم بد نیست و تاریخ این صنعت در کنار افت‌ها شاهد صعودهای تاریخی نیز بوده است، پس مهم است که خود را برای پذیرش ریسک و بازاری با تحرکات سریع آماده کنید و همچنین دارایی کمی در صرافی‌های خارجی نگه دارید؛ چراکه امکان دسترسی به آنها خیلی سخت و بعضاً غیرممکن است و در حال حاضر نهاد پاسخگویی در قبال صرافی‌های خارجی در ایران وجود ندارد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/cnke
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.