راهکارهایی برای شناسایی پروژه‌های اسکم رمزارز / یک خطر مهم که می‌تواند جیب هر کاربری را خالی کند!

صرافی والکساسکم (Scam) به معنای کلاهبرداری است که به وسیله آن، اطلاعات و دارایی‌های افراد به سرقت می‌رود. برخی پروژه‌های ارز دیجیتال، بدون هیچ هدف خاصی، با توسعه‌دهندگان ناشناس راه‌اندازی می‌شوند و معمولاً پس از مدتی شروع به کلاهبرداری از کاربران‌شان می‌کنند.

این پروژه‌ها توکن‌های تقلبی و بی‌ارزشی هم دارند که به توکن‌های اسکم معروف هستند. البته روش‌هایی برای افزایش امنیت دارایی‌های دیجیتال شما نیز وجود دارد. به کمک آنها می‌توانید امنیت دارایی‌های خود را حفظ کنید. به‌طور کلی اسکم در معنای لغوی به معنای کلاهبرداری یا دزدی اطلاعات شخصی و دارایی‌های افراد است.

برخی از این پروژه‌های اسکم در ابتدای مسیر به‌صورت قانونی و معتبر فعالیت می‌کنند، ولی بعدها به دلیل ورشکستگی وارد مسیر کلاهبرداری می‌شوند. حال در میان این پروژه‌های کلاهبرداری، نقش توکن اسکم چیست؟ این توکن‌ها نوعی دارایی تقلبی هستند که به قصد دزدی اطلاعات شما در پروژه قرار دارند. از آنجا که برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و از طرفی دولت هیچ‌گونه حمایتی از این بازار نمی‌کند، تعداد این نوع کلاهبرداری‌ها نیز بیشتر می‌شود.


راه‌های شناسایی پروژه‌ها و توکن‌های اسکم


ما هر روز شاهد کلاهبرداری‌های زیادی در زمینه ارزهای دیجیتال هستیم. به همین دلیل، میزان آگاهی و دانش افراد در بازار و شناسایی انواع مفاهیم مانند میم‌کوین (Memecoin)، شت‌کوین (Shitcoin)، آلت‌کوین (Altcoin) و… اهمیت بالایی دارد تا بتوانند انواع روش‌های کلاهبرداری را شناسایی کرده و از آنها دوری کنند. راه‌های نحوه تشخیص توکن اسکم عبارت‌اند از:

بررسی سایت پروژه‌ها

گاهی پروژه‌های اسکم سایت خود را دقیقاً مشابه با یک سایت معتبر ارز دیجیتال طراحی می‌کنند. بنابراین شما تنها نباید ظاهر سایت را ببینید، بلکه باید تاریخ ایجاد، تاریخ انقضای دامنه و… را بررسی کنید.

مطالعه سپیدنامه پروژه‌ها

همان‌طور که می‌دانید، سپیدنامه‌ها به‌نوعی نقشه راه هر پروژه ارز دیجیتال است. پس قبل از سرمایه‌گذاری در یک پروژه، به دقت سپیدنامه آن را بررسی کرده و با پروژه‌های معتبری مانند بیت‌کوین مقایسه کنید. این راه برای شناسایی پروژه‌های اسکم بسیار مهم و کاربردی است.

میزان دارایی هولدرهای بزرگ پروژه‌ها

هرچه درصد دارایی توکن مورد نظر در دست هولدرهای بزرگ پروژه کمتر باشد، نشانه بهتری است. به عنوان مثال، در پروژه شیبا اینو، ۸۰ درصد توکن‌های این پروژه در دست هولدرهای بزرگ آن است. این موضوع به معنای سقوط ارزش شیبا اینو پس از فروش توکن‌ها به دست هولدرهای بزرگ است. این مسئله لزوماً به معنای اسکم‌بودن توکن یا پروژه نیست، ولی احتمال سقوط یک پروژه را به شما نشان می‌دهد.

عدم توجه به تبلیغات

یکی از راه‌های موفقیت پروژه‌های ارز دیجیتال، تبلیغ آنها توسط افراد مشهور یا اینفلوئنسرهاست. بسیاری از پروژه‌های اسکم نیز از این روش استفاده می‌کنند تا افراد را به سرمایه‌گذاری تشویق کنند. پس تنها به این تبلیغات توجه نکنید.

بررسی توسعه‌دهندگان پروژه‌ها

پروژه‌های بزرگ و معتبر ارز دیجیتال توسعه‌دهندگان مشخصی دارند. با یک سرچ ساده می‌توانید تمام زندگی‌نامه این افراد را بخوانید، ولی در طرف دیگر، برخی پروژه‌ها توسعه‌دهندگان ناشناسی دارند یا صاحبان این پروژه‌ها از هویت جعلی استفاده می‌کنند تا پروژه اسکم‌شان را به نتیجه برسانند.


سایت‌هایی برای شناسایی توکن‌های اسکم


راه‌های شناسایی توکن اسکم چیست؟ یکی از راه‌های شناسایی، کمک‌گرفتن از سایت‌های مخصوص برای دریافت اطلاعات انواع توکن‌هاست. در ادامه به معرفی سایت‌هایی می‌پردازیم که به شما در شناسایی توکن‌های کلاهبرداری و اسکم کمک می‌کند.

Dextools: این سایت توکن‌های بلاکچین اتریوم و بایننس اسمارت‌چین را مورد بررسی قرار می‌دهد.

Token Sniffer: این سایت توکن‌های بلاکچین اتریوم و بایننس را بررسی می‌کند.

Block Explorer: این سایت یک جست‌و‌جوگر بلاکچین است که تمام اطلاعات پروژه مورد نظر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

BSC Check: این سایت توکن‌های بایننس اسمارت‌چین با استاندارد «BEP-20» را مورد بررسی قرار می‌دهد و اطلاعات پروژه مورد نظر را در اختیار شما می‌گذارد.

Unicrypt: این سایت میزان نقدینگی یک پروژه را نشان می‌دهد. اگر نقدینگی پروژه برای مدت‌زمان طولانی قفل شده باشد، نشان از اعتبار پروژه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.