رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

دفاع از کلیت بازار / شرکت بلک‌راک ۲۴ میلیون دلار با فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس از دست داده اما لری فینک، مدیرعامل آن هنوز از رمزارزها دفاع می‌کند

لری فینک، مدیرعامل بانک بلک‌راک برخلاف تمام اتفاقاتی که برای صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس افتاد، هنوز به آینده دنیای رمزارزها امیدوار است. این مدیرعامل میلیاردر در روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر در نشست دیل بوک نیویورک‌تایمز با اشاره به حوادث اخیر گفت: «به باور من اکثر شرکت‌های کریپتویی در مسیر درست قرار نگرفته‌اند.»

بلک‌راک از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه و مشاوره در جهان است که بر بیش از هشت تریلیون دلار نظارت می‌کند. این شرکت ۲۴ میلیون دلار در صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس سرمایه‌گذاری کرده بود. به گفته فینک احتمال دارد سم بنکمن فرید، مدیرعامل اف‌تی‌ایکس سرمایه‌گذاران را گمراه کرده باشد. او می‌افزاید: «باید منتظر بمانیم ببینیم چه می‌شود. می‌توان الان قضاوت کرد و خیلی حرف‌ها زد، اما رفتارهای نادرست در این شرایط عواقب بدی خواهند داشت.»

قابل توجه است که ارزش صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس در ابتدای سال جاری به ۳۲ میلیارد دلار رسید. این صرافی از سال ۲۰۱۸ موفق به جمع‌آوری هفت دور سرمایه شد. به طوری که در اکتبر سال گذشته توانست ۴۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. اما تمام این تلاش‌ها یک‌شبه فروریخت.

در اوایل ماه این صرافی به علت بحران نقدینگی و سوءمدیریت دچار ورشکستگی شش میلیارد دلاری شد. طبق آمارها اف‌تی‌ایکس 1/3 میلیارد دلار به ۵۰ طلبکار عمده و تقریباً سه میلیارد دلار دیگر به سایر کاربران که حدود یک‌ میلیون نفر هستند، بدهکار است.

بنکمن فرید اظهار داشته که او قصد کلاهبرداری نداشته است. او با اشاره به ترازنامه‌ای که دو هفته گذشته فاش شد، می‌گوید: «واقعاً از اینکه لوگوی آلامدا به این اندازه در توکن اف‌تی‌ایکس پررنگ است، تعجب می‌کنم.» در ادامه فینک استدلال کرد انتشار توکن اختصاصی بدون توجه به پشتوانه کافی در نهایت به فروپاشی اف‌تی‌ایکس منجر شده است.

البته رسوایی اف‌تی‌ایکس دامن شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر بزرگی چون سکویا و تماسک را نیز گرفت. سکویا یکی از طرفداران بزرگ بنکمن فرید بود و مقاله‌ای در مورد او در وبلاگ خود منتشر کرده بود. سکویا در این گزارش می‌گوید: «مغز بنکمن فرید ترسناک اما خارق‌العاده است.»

بعد از فروپاشی اف‌تی‌ایکس، این مقاله و گفته‌ها با تمسخر و انتقاد شدیدی روبه‌رو شد و در نتیجه سکویا این مقاله را از وبلاگ خود حذف کرد. با وجود تمام مشکلاتی که اف‌تی‌ایکس به وجود آورده،‌ فینک اهمیت تقویت این فناوری را یادآور شد و به شعار «بلاکچین نه بیت‌کوین» که قبلاً در وال‌استریت به گوش می‌خورد، اشاره کرد.

او همچنین افزود: «من معتقدم که نسل بعدی بازار و اوراق بهادار، اوراق بهادار توکنایزشده هستند.» در واقع اخیراً تحولات جدید و مهمی در این زمینه رخ داده است و مؤسسات بزرگ فعالیت خود را در حوزه تجارت اوراق بهادار و اوراق بهادار توکنایز‌شده در بلاکچین‌های عمومی و غیرمتمرکز آغاز کرده‌اند.

صرافی‌های غیرمتمرکز درون‌زنجیره‌ای بسیار موفق هستند، اما ممکن است هنوز راه‌حلی برای بازارهای سنتی مبتنی بر بلاکچین وجود نداشته باشد. در همین راستا بورس اوراق بهادار استرالیا در اوایل این ماه توانست پس از سه سال تلاش پروژه 170 میلیون دلاری خود را برای تبدیل لایه تسویه‌حساب به یک سیستم مبتنی بر بلاکچین به انجام برساند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/i9zg
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.