آخرین تحولات رگولاتوری رمزارزها

۲۱ آبان‌ماه شاپرک اعلام کرد از ۲۴ آبان‌ماه، پایانه‌های اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد.

رمزارزها از حوزه‌هایی هستند که در چارچوب قانونی فعالیت می‌کنند و شامل ردیف مالیاتی هم هستند، اما هنوز به‌صورت رسمی رگوله نشده‌اند و به همین علت امکان دریافت اینماد را ندارند.

رگوله‌نشدن این صنف به معنای غیرقانونی‌بودن فعالیت آنها نیست و مشکل صرافی‌های رمزارزی که امین سرمایه‌های میلیون‌ها ایرانی هستند، تنها نبود قوانین برای دریافت اینماد است. در حال حاضر به نظر می‌رسد در تصمیمی جدید بانک مرکزی و شاپرک قصد دارند فعلاً تا زمان رگوله‌شدن حوزه رمزارز، ترمینال‌های صنف زنجیره بلوک با کد ۷۸۰۰۰ شناسایی شوند.

هدف از این اقدام، ایجاد شفافیت و اعمال کنترل‌های نظارتی بر فعالیت پذیرندگان حوزه بلاکچین است و در همین راستا به پرداخت‌یارها پیشنهاد شده کد پذیرندگی صنف بلاکچین را در سامانه جامع پذیرندگان شاپرک به‌روزرسانی کرده و به کد ۷۸۰۰۰ تغییر دهند.

این کد نشان می‌دهد که تراکنش مربوط به رمزارز است و شنیده‌‌ها حاکی از آن است پایانه‌هایی جز با کد ۷۸۰۰۰ مشمول قوانین اینماد شده و از سمت شاپرک مسدود می‌شوند.

شنیده‌های دیگری هم درباره کاهش سقف تراکنش‌های صرافی‌های رمزارزی وجود دارد. بر اساس این شنیده‌ها، احتمال دارد سقف تراکنش‌ها که در حال حاضر در هر صرافی ۵۰ میلیون تومان است، به ۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا کند، اما هنوز اقدام عملی‌ در این باره انجام نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.