رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

بسته‌‌شدن حساب‌های ایرانیان در صرافی بای‌بیت صحت ندارد / صرفاً محدودیت‌های بیشتری برای حساب‌های احراز هویت‌‌ نشده اعمال شده است

زهرا قربانی/ صرافی ارز دیجیتال بای‌بیت با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که از ۲۰ دسامبر یا ۲۹ آذر محدودیت‌های مربوط به‌ حساب کاربران احراز هویت‌ نشده خود را بیشتر خواهد کرد.

۱۸ آذر ۱۴۰۱ شایعه‌ای از طریق چند کانال تلگرامی منتشر و دست‌به‌دست شد با این مضمون که صرافی ارز دیجیتال بای‌بیت (ByBit) احراز هویت را برای همه کاربران اجباری کرده، پس قبل از اینکه حساب‌تان مسدود شود، سرمایه خود را خارج کنید.

پیش‌تر حساب تعدادی از کاربران ایرانی صرافی ارز دیجیتال بایننس به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مسدود شده بود و این مسدود‌سازی‌ها همچنان ادامه دارد. بایننس طی یک به‌روزرسانی در بخش شرایط استفاده از خدمات خود به‌ صراحت نوشته که کاربران ساکن در کشورهای تحت‌ تحریم نمی‌توانند از خدمات این صرافی استفاده کنند و در صورت مشکوک‌‌شدن نسبت به فعالیت‌های یک کاربر، این صرافی مجاز است سرمایه‌‌های او را بلوکه کند.

بایننس بارها اعلام کرده که در مورد تحریم‌ها و تراکنش‌ها پایبند قوانین بین‌المللی است. اکنون ممکن است بار دیگر این نگرانی به وجود بیاید که آیا بای‌بیت هم همانند بایننس احراز هویت را اجباری خواهد کرد و در نتیجه آن حساب کاربران ایرانی فریز می‌شود؟


امکان اعمال محدودیت‌های بیشتر در آینده


اصل قضیه مطابق با اطلاعیه بای‌بیت، اعمال یک‌سری محدودیت در برداشت و خرید مستقیم با کارت‌ بانکی روی حساب‌هایی است که احراز هویت نشده‌اند.

بر اساس اطلاعیه بای‌بیت، از ۲۹ آذر ۱۴۰۱ خرید ارز دیجیتال با پرداخت ارزهای فیات به‌‌صورت مستقیم، دریافت پاداش از بخش ریواردز هاب و همین‌طور واریز، برداشت یا معامله ان‌اف‌تی‌ها مستلزم انجام فرایند احراز هویت این صرافی خواهد بود.

بر همین اساس، سقف برداشت برای حساب‌های احراز هویت‌ نشده نیز به ۲۰ هزار دلار در روز و ۱۰۰ هزار دلار در ماه کاهش خواهد یافت. همچنین بای‌بیت گفته که ممکن است در آینده محدودیت‌های بیشتری برای حساب‌های احراز هویت‌ نشده خود در نظر بگیرد.


نبود محدودیت در برداشت ماهانه در صورت احراز هویت


افرادی که در صرافی بای‌بیت احراز هویت می‌شوند، در دو سطح تقسیم‌بندی می‌شوند و طبق آن محدودیت‌هایی دارند.
در سطح اول افراد روزانه یک میلیون دلار می‌توانند برداشت کنند و محدودیتی در برداشت ماهانه نخواهند داشت.
در سطح دوم برداشت روزانه افراد به دو میلیون دلار ارتقا یافته و همچنین محدودیتی در برداشت ماهانه نخواهند داشت.

انتخاب صرافی ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات‌ متحده علیه آنها کار دشواری است؛ در نتیجه سرمایه‌گذاران و تریدرهای ایرانی قادر به احراز هویت در بسیاری از صرافی‌های معتبر نیستند و نمی‌توانند به‌‌راحتی از خدمات آنها استفاده کنند. همین باعث روی‌آوردن به صرافی‌های بدون نیاز به احراز هویت در میان ایرانیان شده است.

صرافی بای‌بیت به‌‌عنوان یکی از صرافی‌های معتبر بدون نیاز به KYC یا احراز هویت، برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال و معاملات فیوچرز محبوبیت زیادی بین ایرانیان دارد.

بن ژو (Ben Zhou) بعد از پی‌بردن به پتانسیل بالای معاملات ارزهای دیجیتال، در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) بای‌بیت را پایه‌گذاری کرد. بن ژو قبل از فعالیت به‌عنوان مدیرعامل این صرافی، در سمت مدیر کل شعبه چین شرکت «بروکر فارکس ایکس‌ام» مشغول به کار بود. او برای طراحی این پلتفرم، گروهی درجه‌یک از متخصصان تأمین سرمایه‌گذاری و فین‌تک با سابقه فعالیت در شرکت‌های علی بابا، تنسنت، مورگان استنلی و سایر برندهای معتبر تشکیل داد.

صرافی بای‌بیت تحت نظارت قانونی نیست و همین باعث محبوبیت آن میان ایرانی‌ها و سایر کاربران آسیایی شده است. البته مثل سایر صرافی‌های ارز دیجیتال، احتمال اعمال نظارت روی آن در آینده وجود دارد. این صرافی در جزایر ویرجین بریتانیا ثبت‌ شده، اما دفتر مرکزی آن در سنگاپور مستقر است.

بر اساس بیش از ۳۸۱ نقد و بررسی در پایگاه تراست‌پایلوت (Trustpilot)، این صرافی در سطح متوسط قرار دارد. نیمی از بررسی‌کنندگان این صرافی را بد توصیف کرده‌اند. اما نمره ۳.۲ این پلتفرم در پایگاه تراست‌پایلوت بر مبنای تعداد محدودی اظهار نظر است و با توجه به اینکه این صرافی نزدیک به ۱.۶ میلیون کاربر دارد، نمی‌تواند بازتاب خوبی از عملکرد واقعی آن باشد. با این حال بای‌بیت در میان ۱۰ صرافی برتر لیست کوین‌مارکت‌ کپ قرار دارد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/gk1r
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.