رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

رویترز زیر یک خم بایننس / خروج سرمایه دو میلیارد دلاری از بایننس اوضاع این صرافی را زیر ذره‌بین برده است ماجرا چیست و جنجال‌های اخیر از کجا نشئت می‌گیرد؟

انگار قرار نیست بازار ارزهای دیجیتال روی خوش به خود ببیند. بعد از سقوط قیمت بیت‌کوین و آغاز بازار خرسی اتفاقات زیادی باعث شده این روند کماکان پایدار بماند. از فروپاشی لونا که شوک بزرگی را به بازار وارد کرد و باعث تلف‌شدن سرمایه کاربران زیادی شد تا ناترازی مالی در اف‌تی‌ایکس و توییت سی‌زی با این محتوا که حجم زیادی از توکن‌های اف‌تی‌تی‌اش را نقد کرده که سرانجام به ورشکستگی صرافی‌ اف‌تی‌ایکس منجر شد. این اخبار بد در کنار ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو نفس بازار را برای شروع یک روند صعودی گرفته است. حالا هم که رویترز بلای جان بایننس شده و گزارش اخیرش موجب خروج سرمایه قابل توجهی از بایننس شده است.

اتفاقات رسانه‌ای و مشکلات فنی و گزارش‌های کاربران در روز‌های اخیر دامنه وسیعی از بحران‌ها را پیش روی بایننس ایجاد کرده که مهم‌ترین آن خروج سرمایه از این صرافی است. فقط طی ۲۴ ساعت حدود دو میلیارد دلار برداشت از این صرافی انجام شده است.

هرچند ژائو عنوان کرده که پشتوانه محکمی از ذخایر در بایننس موجود است، اما در یادداشتی به کارمندان خود گفته که جاده‌های ناهمواری پیش روی این صرافی قرار دارد. او در این یادداشت به لحظه تاریخی دنیای کریپتو اشاره کرده و گفته بایننس پشتوانه مالی قوی‌ای دارد و از این شرایط جان سالم به در می‌برد.

در این گزارش از چندوچون ادعاهای رویترز در تقابل با بایننس می‌گوییم و سعی داریم با تشریح آنچه تاکنون رخ داده، تحلیلی از اخبار و رسانه‌ها در فضای کنونی بازار به دست آوریم.


گزارش رویترز درباره بایننس چه ادعاهایی را مطرح می‌کند؟


در این گزارش عنوان شده که دادستانی سیاتل ماه‌هاست که تحقیقاتی را درباره بایننس شروع کرده است. رویترز در این گزارش می‌گوید این تحقیقات از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و دفتر دادستانی سیاتل مدارکی دارد که می‌تواند اتهاماتی با عنوان انتقال پول‌های بزرگ، مشکوک و غیرقانونی را متوجه بایننس کند.

در مقابل بایننس می‌گوید تمام اقداماتش قانونی است و همواره برای شفافیت و مبارزه با پول‌شویی تلاش کرده و این اتهامات را از اساس بی‌پایه می‌داند. این صرافی در یک بیانیه گفته این گزارش را حمله به بایننس می‌داند و مدعی شده یک تیم ۳۰۰ نفره در ساختار قانونی بایننس تلاش می‌کنند تا دسترسی بازیگران بد به امکانات این صرافی و بازار کریپتو را رصد و مسدود کنند.

از طرفی «تیگران گمباریان»، رئیس اطلاعات و تحقیقات جهانی بایننس گفته که بایننس در بخش امنیت و تطبیق قوانین بیش از ۵۰۰ درصد نیروی انسانی اضافه کرده و از ماه نوامبر ۲۰۲۲ تاکنون به بیش از ۴۷ هزار درخواست مجریان قانون پاسخ داده است.

در این میان تعداد دادستان‌هایی که معتقدند هنوز مدارک کافی برای تشکیل پرونده علیه بایننس وجود ندارد، کم نیست. عدم همراهی بسیاری از دادستان‌ها و نرسیدن به یک نقطه اشتراک حداکثری باعث شده تشکیل پرونده و صدور حکم تعقیب قضایی فعلاً به جریان نیفتد.


رویترز از جان بایننس چه می‌خواهد؟


این اولین بار نیست که خبرگزاری رویترز نسبت به صرافی بایننس موضع می‌گیرد. انتشار گزارش‌های متعدد علیه بایننس بسیاری را به این باور رسانده که مواضع رویترز در تقابل با بایننس جانب‌دارانه و مغرضانه است. رویترز در گزارشی که در اوایل سال جاری منتشر کرده بود، ادعا می‌کند که صرافی ارز دیجیتال بایننس میلیاردها دلار ارز دیجیتال کثیف از مجرمان و فراریان تحریم را پردازش کرده است.

این خبرگزاری در تیرماه سال جاری هم بایننس را به نقض تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران متهم کرد. رویترز در این گزارش مدعی شده بود که بایننس با وجود تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت انجام اقدامات مالی و معاملات تجاری با ایران، همچنان به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهد و معاملات این کاربران را پردازش می‌کند.

طرح دعوای رویترز در این گزارش، دسترسی کاربران ایرانی از طریق وی‌پی‌ان برای دور زدن آی‌پی بود و استناد آنها هم بر مقاله آموزش استفاده از وی‌پی‌ان بود که در بلاگ بایننس منتشر شده بود. در این گزارش همچنین به این نکته اشاره شده که چندین متخصص معتقدند ادامه فعالیت‌های معاملاتی در ایران ممکن است توجه قانون‌گذاران را به خود جلب کرده باشد.

ساختار این مدل تجاری از نظر نظارت‌های موشکافانه آمریکا تاکنون درست بوده، اما ممکن است در معرض تحریم‌های ثانویه قرار بگیرد. این موضوع بدان معناست که دسترسی این شرکت به سیستم مالی آمریکا ممکن است قطع شود. یکی دیگر از پایه‌های گزارش تیرماه رویترز استناد به صحبت‌های برخی کاربران ایرانی بود که با بایننس مشغول تجارت بوده‌اند.

عسل علیزاده که پیش‌تر هم در کارنگ در مورد اظهاراتش مطلبی به چاپ رسید، یکی از آنهاست. بر اساس همین اظهارنظرها رویترز چنین مطرح می‌کند که کاربران ایران می‌توانسته‌اند تا سپتامبر ۲۰۲۱ در بایننس فعالیت کنند و امکان این را داشته‌اند که روزانه تا دو بیت‌کوین برداشت انجام دهند.

هرچند در ابتدا بایننس در قبال این اتهام موضع سکوت در پیش گرفت، اما در روزهای بعد سی‌زی با انتشار یک توییت به این اتهامات پاسخ داد. او در این توییت نوشت: این خبر جعلی یا واقعی است؟ تیتر خبر این است: «بایننس با وجود تحریم‌ها به کاربران ایرانی خدمات ارائه داده است».

در خردادماه سال جاری تیتر درشتی نظر مخاطبان رویترز را به خود جلب کرد؛ «بایننس، فضایی برای هکرها، کلاهبرداران و خلافکاران». این عنوان تیتری بود که اتهام بزرگی برای بایننس به‌شمار می‌رفت. رویترز در این گزارش مدعی شده بود بایننس در ۲.۳۵ میلیارد دلار پول‌شویی نقش داشته است.

فارغ از صحت‌داشتن و جنجالی‌بودن این تیترها و گزارش‌ها، آنچه از تقابل مدام بین رویترز با بایننس برمی‌آید این است که رویترز در نبردی سرسختانه به‌دنبال به زیر کشیدن امپراتوری بایننس است. هرچند انحصار صرافی‌های متمرکز نظیر بایننس برای ذات فناوری‌های مالی غیرمتمرکز مضر است، اما نباید نقش آنها در توسعه این فضا را نادیده گرفت.

اما اینکه یک خبرگزاری معتبر مانند رویترز چنین شمشیر را از رو بسته، باید کمی در پذیرش ادعاهای آن درنگ کرد. البته در این میان ردپای سم بنکمن فرید، مدیرعامل صرافی اف‌تی‌ایکس هم دیده می‌‌شود. برخی منابع می‌گویند سم مدارکی را توسط یکی از مدیران صرافی اف‌تی‌ایکس در اختیار رویترز قرار داده و اقدامات جدید رویترز در انتشار گزارش‌ها علیه بایننس از اینجا آب می‌خورد.


آیا بایننس هک شده؟


در روز ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۰ آذر) کاربران گزارش‌های متعددی را در توییتر منتشر کردند که حاکی از آن بود که سفارش‌هایی در سوابق آنان وجود دارد که توسط آنها روی این پلتفرم ثبت نشده است. یک اتفاق مرموز در حال وقوع بود و کاربران زیادی هم نسبت به آن واکنش نشان دادند.

توکن AXS و چند توکن کمتر شناخته‌شده دیگر حجم معاملات قابل توجهی را به خود دیدند. برخی کاربران هم با دریافت سیگنال ورود از همین توکن‌ها اقدام به معامله کردند، اما ظرف کمتر از چند ساعت قیمت سقوط کرد و به روند روزهای قبلی خود برگشت.

این اتفاق موجب ضرر بسیاری از کاربران شد و شایعاتی را ایجاد کرد که مضمون آنها هک‌شدن پلتفرم معاملاتی بایننس بود. مدیرعامل بایننس ضمن تأیید این مشکل در توییتر خود نوشت که مشکل از سمت صرافی بایننس نیست و مربوط به نشت API معاملاتی است و هسته بایننس بدون نقص کار می‌کند.

حساب کاربری WuBlockchain اعلام کرد که این کلیدها توسط هکرها سرقت شده‌اند و مشکل فعلی، با ربات‌های معاملاتی Commas3 ارتباط دارد. Commas3 گزارش‌های کاربران را تأیید و اعلام کرد که یک حمله فیشینگ رخ داده و به همین خاطر تدابیر امنیتی خود را افزایش می‌دهد و کلید APIهایی که در سه ماه گذشته مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، باطل خواهد شد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/j4i5
1 نظر
  1. […] ساله و در تورنتو است و هنوز نمی‌داند چه کدی خواهد نوشت. بایننس هم وجود خارجی ندارد. کوین‌مارکت‌کپ همین‌طور. هیچ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.