رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

ارواحی از گذشته کریپتو / سال ۲۰۲۲ تمام شد؛ نگاهی انداخته‌ایم به قیمت بیت‌کوین و اتریوم در آخرین روزهای ۱+۱۰ سال گذشته و البته اتفاقات مهم هر سال

بیت‌کوین و اتریوم دو غول بزرگ دنیای رمزارزها هستند. با اینکه سال ۲۰۲۲ سال خوبی برای رمزارزها نبود و بازار دارای نوسانات زیاد همراه با روند نزولی بود، اما این دو غول همچنان در صدر جدول هستند. در اواخر ماه دسامبر بیت‌کوین حدود ۱۷ هزار و اتریوم ۱۲۰۰ دلار معامله شدند و کل سرمایه بازار کریپتو به حدود ۸۵۰ میلیارد دلار رسید.

در واقع می‌توان گفت سال وحشتناکی را پشت سر گذاشتیم، اما تحولاتی که در این دهه رخ داد باورنکردنی است. در این گزارش می‌خواهیم شما را به سفری در زمان ببریم و با هم این دهه عجیب‌وغریب را مرور کنیم. با نگاهی به بالا و پایین قیمت بیت‌کوین و وقایع دیگر این دهه اخیر، به شگفتی دهه‌ای که گذراندیم، بیشتر ایمان می‌آوریم.



در اینجا ویتالیک بوترین هنوز ۱۸ ساله و در تورنتو است و هنوز نمی‌داند چه کدی خواهد نوشت. بایننس هم وجود خارجی ندارد. کوین‌مارکت‌کپ همین‌طور. هیچ قرارداد هوشمند، ان‌اف‌تی، دیفای یا استیبل‌کوینی به وجود نیامده است.



ویتالیک بوترین در مجله بیت‌کوین کار می‌کند. اشتون کوچر و بیل گیتس از بهترین دوستداران بیت‌کوین هستند. دوج‌کوین پا به عرصه وجود می‌گذارد.



اتریوم هنوز به دنیا نیامده است. ویتالیک هنوز مشغول است.
بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، ام‌تی. گاکس فروپاشیده و حدود ۶۵۰ هزار بیت‌کوین (تقریباً ۱۱ میلیارد دلار امروز و ۴۷۳ میلیون دلار در آن زمان) را بر باد داده، اما اتفاقات خوبی هم رخ داده مثل پذیرش پرداخت با بیت‌کوین توسط مایکروسافت. تتر هم با نام ریل‌کوین (RealCoin) راه‌اندازی شده است.




اتریوم اولین نسخه خود را با نام فرانتیر: وان اتریوم (Frontier: One ETH) در کل سال ۲۰۱۵ با قیمت زیر یک دلار معامله می‌کند. نیویورک هم اولین پیشنهاد خود را برای نظارت بر شرکت‌های رمزارزی تحت نام بیت لایسنس معرفی می‌کند. کوین‌بیس ۷۵ میلیون دلار در دور سوم جذب سرمایه خود به دست می‌آورد. پیرکوین، میدسیف کوین و بیت شر جزء ۱۰ رمزارز برتر هستند.




اولین اپلیکیشن بزرگ غیرمتمرکز اتریوم، دائو (The DAO) هک شد. چندلر گوئو، ماینر چینی بیت‌کوین معتقد است امکان ندارد قیمت بیت‌کوین به ۱۰ هزار دلار برسد. ۱۱۹ هزار و ۷۵۴ بیت‌کوین از بیت‌فینکس به سرقت رفته است.



مردم در مورد عرضه اولیه سکه‌ها،‌ مکانیسم تأمین مالی جمعی و جمع‌آوری حدود ۳.۸ میلیارد دلار و توزیع آن بین هزاران پروژه هیجان‌زده هستند. پاریس هیلتون، فلوید می‌ودر و دی‌جی خالد در تبلیغات رمزارزها حضور دارند. یک ارز دیجیتال به نام ورج با افزایش ۱.۵۸۱.۹۴۲ درصدی به ۰.۳۰ دلار رسیده است.

در سال ۲۰۲۲، این ارز دیجیتال ۰.۰۰۲ دلار ارزش دارد. هیئت بازرگانی معاملات قراردادهای اختیاری شیکاگو (CBOE) و بازار بورس کالای شیکاگو (CME) معاملات آتی بیت‌کوین را آغاز می‌کنند. بایننس تأسیس می‌شود.




زمستان از راه رسیده است. ارزش دارایی‌های دیجیتال ۸۰ درصد کاهش یافته است.
پایان عصر کریپتو اعلام شده که البته یک پیش‌بینی اشتباه است.
جو لوبین، مدیرعامل کانسنسس از سیویل رونمایی و آن را به‌عنوان آینده روزنامه‌نگاری در بوق و کرنا می‌کند. او شکست می‌خورد، اما کم نمی‌آورد و دوباره با دیکریپت به زمین باز می‌گردد. بلاک‌ورکز و بلاک هم به‌عنوان رقبایش به زمین می‌آیند. یونی‌سواپ در اتریوم مستقر می‌شود.



فیس‌بوک از لیبرا رونمایی و ادعا می‌کند پرداخت‌ها را متحول خواهد کرد. هرچند فقط در حد ادعا باقی می‌ماند. با راه‌اندازی مولاک دائو و ظهور اینستا دپ، دیفای به نور امید کریپتو تبدیل می‌شود. صرافی اف‌تی‌ایکس شروع به تسهیل معاملات می‌کند و مدیرعامل رقیب آن، بایننس توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه تیم اف‌تی‌ایکس قبلاً معامله گران حرفه‌ای بوده‌اند، ما خود را در تیم آنها می‌بینیم و معتقدیم آنها می‌توانند به یکی از بازیگران اصلی بازار کریپتو تبدیل شوند.



پی‌پال وارد دنیای کریپتو می‌شود. باهاما یک ارز دیجیتال ملی معرفی می‌کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده از ریپل شکایت می‌کند. ارزش کل قفل‌شده دیفای از ۶۷۵ میلیون دلار به ۱۶ میلیارد دلار می‌رسد. میکرواستراتژی تقریباً یک میلیارد دلار بر بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کند. ایلان ماسک توییت‌زدن در مورد دوج‌کوین را شروع می‌کند.



چین تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌کند. تسلا تصمیم می‌گیرد بیت‌کوین را بپذیرد (اما بعد نظرش عوض می‌شود). السالوادور بیت‌کوین را ارز قانونی خود معرفی و کانادا هم چند ETF بیت‌کوین راه‌اندازی می‌کند. معاملات ان‌اف‌تی در یک ماه در اوپن‌سی تقریباً به ۲.۶ میلیارد دلار می‌رسد.



یک دهه پیش، صنعت کریپتو صرفاً در حد یک ایده بود و شما هم در مورد دنیای کریپتو نه در ژورنال‌ها چیزی می‌خواندید و نه در تلویزیون برنامه‌های متعدد تماشا می‌کردید. دوستان و همکاران‌تان راجع به دوج‌کوین نمی‌پرسیدند و سم بنکمن فرید هم یک بچه بود.

۱۰ سال زمان زیادی است برای اینکه یک صنعت متحول شود و در آن وقایع بی‌شماری رخ دهد. ما در بیش از یک دهه شاهد اتفاقات بی‌شماری بودیم. مسلماً ده سال آینده هم دنیای کریپتو تغییرات زیادی را به خود خواهد دید و حتی شاید به‌کلی دگرگون شود. درست است که در سال ۲۰۲۲ بارها تا مرز ناامیدی رفتیم، اما ۲۰۲۳ حتماً سال بهتری برای دوستداران کریپتو خواهد بود و یک دهه بهتر را رقم خواهد زد.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/pwxc
3 نظرات
  1. […] ابتدا ظهور رمزارزهایی مانند بیت‌کوین این تصور را ایجاد کرد که آنها انقلابی در پرداخت‌ها […]

  2. […] یکی از بنیان‌گذاران اتریوم اندکی پس از راه‌اندازی اتریوم در سال ۲۰۱۴ مطرح شد. گاوین راه حلی را برای مشکلی که […]

  3. […] یکی از بنیان‌گذاران اتریوم اندکی پس از راه‌اندازی اتریوم در سال ۲۰۱۴ مطرح شد. گاوین راه حلی را برای مشکلی که […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.