رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

توقف فعالیت صرافی کوین‌نیک‌مارکت / از ۲۰ دی تمام معاملات متوقف می‌شود

صرافی ارز دیجیتال داخلی کوین‌نیک‌مارکت ساعتی پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به‌ دلیل نبود قانون‌گذاری مشخص در فضای ارزهای دیجیتال کشور و مشکلات حاصل از آن، فعالیت پلتفرم معاملاتی خود را تا ساعاتی دیگر متوقف خواهد کرد.

کوین‌نیک‌مارکت یک صرافی ایرانی آنلاین ارزهای دیجیتال و زیرمجموعه‌ای از هلدینگ نیک‌اندیش است؛ شرکتی دانش‌بنیان که در زمینه علوم بلاکچین و ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی) فعالیت می‌کند. کوین‌نیک‌مارکت در اصل یک صرافی p2p ارزهای دیجیتال است. خدمات این برند در قالب سایت و اپلیکیشن کوین‌نیک‌مارکت ارائه می‌شود. هدف اصلی کوین‌نیک‌مارکت، ارائه تمامی خدمات خریدوفروش رمزارزها در بستری امن و حرفه‌ای است.

اکنون بعد از گذشت سه سال از فعالیت کوین‌نیک‌مارکت، این صرافی برخلاف میل خود در شرایط فعلی قادر به ادامه مسیر و ارائه سرویس به کاربران نیست.


صحبت‌ کردن درباره قانون‌گذاری حوزه رمزارز بی‌فایده است


کوین‌نیک‌مارکت در بیانیه‌ای اعلام کرده که دیگر مذاکره و صحبت درباره قانون‌گذاری حوزه رمزارز بی‌فایده بوده و فقط بار مسئولیت را به‌واسطه اعتماد مردم، برای آنها سنگین‌تر کرده است. در این بیانیه آمده است: «سال‌هاست از سوی حاکمیت فقط اعلام می‌شود که در حال بررسی قانون‌گذاری این حوزه هستند، اما همچنان هیچ خروجی‌‌ای از این بررسی‌ها مشاهده نشده است.»

کوین‌نیک‌مارکت وجود مشکلات متعدد را دلیل این تصمیم بیان کرده است؛ مشکلاتی که چند وقت اخیر به اوج خود رسیده؛ ازجمله ارائه نکردن درگاه‌های پرداخت جدید، بهانۀ نداشتن اینماد، بهانه نبود قانون‌گذاری و غیره. به‌تازگی هم شاپرک برای پرداخت‌های ریالی درگاه‌ها، محدودیتی ایجاد کرده و کار را از پیش دشوار‌تر کرده است.

درنهایت با توجه به اینکه نگه‌داشتن دارایی مردم در پلتفرم کوین‌نیک‌‌مارکت در شرایطی که قانون مشخصی وجود ندارد و ریسک بسیار بزرگی برای آنها و مشتریان‌شان ایجاد کرده، این صرافی تصمیم به توقف ادامه فعالیت خود گرفت.

نهایتاً در پایان سال ۱۴۰۱ و طبق برنامه‌ای که در پایان بیانیه آمده، کوین‌نیک‌مارکت دیگر فعالیتی نخواهد داشت.

با وجود شرایطی که ذکر شد، امکان ارائه خدمت از طریق پلتفرم تبادل میسر نیست، اما کوین‌نیک‌مارکت به‌صورت صرافی OTC، با توجه به اینکه دارایی کاربران نزد آنها به امانت باقی نمی‌ماند، همچنان تا زمانی که بتواند، به فعالیت ادامه خواهد داد.


عدم ارائه اینماد به صرافی‌های ارز دیجیتال


صرافی‌های رمزارز سال‌هاست در صف انتظار دریافت اینماد هستند و برای اثبات تمایل به فعالیت در چهارچوب قانون، مالیات هم پرداخت می‌کنند، اما برخلاف وعده‌های نهادهای حاکمیتی، همیشه با ازبین‌رفتن کسب‌وکارشان تهدید می‌شوند.

با وجود برخوردهای قهری و سلبی حاکمیت، کسب‌وکارهای حوزه رمزارز همیشه به تعهدات خود عمل کرده‌اند و به‌صورت خودتنظیم‌گر، قوانینی نانوشته را برای افزایش امنیت کاربران رعایت کرده‌ و به‌ ردیف مالیاتی تعیین‌شده توسط اداره مالیات هم پایبند بوده‌اند، اما زمان حمایت و وقت ارائه مجوز، دولت و بانک مرکزی پا پس می‌کشند و هیچ کمکی به این کسب‌وکارها نمی‌کنند.


توقف پایانه‌های اینترنتی فاقد اینماد


اواسط آبان‌ماه امسال بود که شاپرک در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرد از ۲۴ آبان، پایانه‌های اینترنتی فاقد اینماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد.

این نامه هم در راستای بخشنامه چند ماه پیش دولت برای مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی به پرداخت‌یارها زده شد، اما در بخشنامه یادشده اشاره‌ای به شرکت‌های فین‌تکی مانند لندتک‌ها یا رمزارزها که برای فعالیت‌شان هنوز مقررات‌گذاری صورت نگرفته، نشده بود. در نهایت این نامه موجی از اعتراض فعالان فین‌تکی؛ بخصوص صرافی‌های رمزارز و مجموعه پرداخت‌یاری‌ها را به دنبال داشت.

برخی فعالان حوزه رمزارز در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت اعلام کردند این دستور شاپرک راهی برای زمین‌زدن صنعت رمزارز است و گروهی دیگر اعلام کردند در شرایط قطعی و محدودیت اینترنت، این نامه تیر خلاصی است به فعالان این حوزه تا برای همیشه تعطیل شوند.

سرانجام بعد از کشمکش‌های زیاد فعالان این حوزه، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد نامه اخیر شاپرک به مدیران پرداخت‌یارها و مهلت فعالیت پایانه‌های اینترنتی فاقد اینماد، در مرحله فعلی شامل فعالان رمزارز نمی‌شود.


کاهش سقف تراکنش‌های صرافی‌های رمزارز به ۲۵ میلیون تومان


شرکت شاپرک در راستای رفع چالش اینماد صرافی‌های رمزارز، بعد از پذیرش موقت کد «۷۸۰۰۰» به‌ جای نماد اعتماد الکترونیکی، سقف تراکنش صرافی‌های رمزارز را از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان در روز کاهش داد.

در همین راستا بانک مرکزی و شاپرک تصمیم گرفتند تا زمان رگوله‌ شدن این حوزه به گمان خودشان تدابیری بیندیشند تا فعالیت ترمینال‌ها متوقف نشود و در دوران رکود اقتصادی و محدودیت‌های اینترنت به صرافی‌های رمزارز و مردم بیش از این آسیب وارد نشود. در پایان این محدودیت ضربه دیگری بود به کسب‌و‌کارها و فعالان حوزه رمزارز که قصد افزایش عمق این بازار را داشتند.


زمان‌بندی توقف فعالیت پلتفرم تبادل کوین‌نیک‌مارکت


شایان ذکر است که واریزهای ریالی و ارز دیجیتال به صرافی کوین‌نیک‌مارکت طی ۲۴ ساعت آینده و معاملات آنها از ۲۰ دی متوقف خواهد شد.

زمان‌بندی توقف فعالیت پلتفرم تبادل کوین‌نیک‌مارکت به شرح زیر است:

  • واریز تومانی و رمزارز طی ۲۴ ساعت آینده متوقف خواهد شد و آدرس‌های رمزارز در کیف پول کاربران جهت واریز اعتبار ندارد. پس از این تاریخ، کوین‌نیک‌مارکت هیچ‌گونه مسئولیتی در خصوص واریز به این آدرس‌ها ندارد.
  • امکان معامله بعد از تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۱ امکان‌پذیر نیست و کلیه سفارش‌های باز کاربران لغو می‌شود.
  • امکان برداشت دارایی‌ها تا تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۱ از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت کوین‌نیک‌مارکت به‌صورت اتوماتیک امکان‌پذیر است و بعد از این تاریخ، فرآیند جدید جهت دارایی‌های برداشت‌نشده متعاقباً اعلام می‌شود.
  • از تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ کوین‌نیک‌مارکت کلیه فعالیت‌های خود را متوقف خواهد کرد و هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال دارایی‌های برداشت‌نشده یا پشتیبانی کاربران و… نخواهد داشت.
  • کلیه قوانین وب‌سایت کوین‌نیک‌مارکت تا تاریخ اعلام‌شده لازم‌الاجراست. بدیهی‌ است در صورت نقض قوانین، کلیه عواقب آن به‌عهده کاربر است.

تیم فنی و پشتیبانی کوین‌نیک‌مارکت تا تاریخ اعلام‌شده به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی مشکلات کاربران خواهد بود.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/hknd
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.