رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

مدیرعامل بنیاد «سور» در دومین رویداد نهم ژانویه اعلام کرد / امیدها و چالش‌های بلاکچین در آینده

راه پرداخت/ علیرضا زجاجی، مدیرعامل بنیاد «سور» در دومین رویداد نهم ژانویه به ارائه توضیحاتی در مورد امیدها و چالش‌های توسعه بلاکچین در آینده پرداخت. به باور او، پیاده‌سازی قرارداد‌های هوشمند در توسعه صنعت بلاکچین در بخش‌های مختلف می‌تواند بسیار کمک‌‌کننده باشد.

او در ادامه با اشاره به چالش‌های بلاکچین در کشور، مقیاس‌پذیری و سرعت اجرا، قانون‌گذاری و اعمال حاکمیت، حفظ محرمانگی اطلاعات، یادگیری و انطباق افراد، رقابت با سیستم‌های در حال کار و استانداردسازی قرارداد هوشمند را از چالش‌های اصلی بلاکچین برای آینده دانست.

دومین رویداد نهم ژانویه با سخنرانی رضا جمیلی، سردبیر «کارنگ» شروع شد و او در مورد ماهیت برگزاری این رویداد سخن گفت. 

مجموعه راه‌کار دومین رویداد نهم ژانویه با عنوان «آینده کسب‌وکارهای بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران» را امسال نیز با توجه به رشد کسب‌وکارهای رمزارز و بلاکچین در کشور با حضور جمعی از فعالان این حوزه برگزار می‌کند. این رویداد به بهانه ارائه اولین بیت‌کوین به‌صورت عمومی در تاریخ ۹ ژانویه و اینکه اولین بیت‌کوین قابلیت ماینینگ در این تاریخ را پیدا کرد، برگزار می‌شود.


بلاکچین و امید‌ها 


علیرضا زجاجی، مدیرعامل بنیاد سور در سخنرانی خود ابتدا به امیدهایی که استفاده از بلاکچین با خود به همراه می‌آورد اشاره کرد. 

به گفته او، اکثر راهکارهایی که در بلاکچین از آن صحبت می‌شود، راهکارهایی است که تحت قراردادهای هوشمند قابل اجراست.

براساس توضیحات زجاجی، «قرارداد هوشمند» یک برنامه رایانه‌ای مورد توافق طرف‌های درگیر در یک قرارداد است که اجرای آن تضمین‌شده و برگشت‌ناپذیر است و توسط هیچ فردی قابل کنترل نیست. قرارداد‌های هوشمند می‌توانند مشکلات موجود بر سر راه شفافیت، اعتماد، امنیت، در دسترس بودن، تغییرناپذیری، قابلیت بررسی و… را حل کنند.

مدیرعامل بنیاد سور در این باره گفت: «یکی از امیدهایی که به بلاکچین در آینده؛ یعنی حداقل ۱۰ سال دیگر داریم، توسعه فناوری قرارداد‌های هوشمند است. به کمک قراردادهای هوشمند بسیاری از مسائلی که در بخش قراردادها نمی‌توانیم حل کنیم، قابل حل خواهد شد.»

به گفته زجاجی، یکی از امیدهای توسعه بلاکچین، برقراری ارتباطات قابل اعتماد بین‌سازمانی است. او در این زمینه توضیح داد: «یکی از مشکلاتی که همین الان در سیستم‌های بین‌سازمانی وجود دارد، کاربرد بین‌سازمانی است. در اینجا همان مشکل اعتماد مطرح است. هر سازمانی به داده‌های خودش اعتماد دارد، ولی به داده‌های سازمان دیگر که با آن در ارتباط است، اعتماد ندارد و مشکلات عظیمی در این زمینه به وجود می‌آید.» 

به باور او، همین نبود اطمینان بین سازمان‌های دیگر در به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات باعث می‌شود عناوینی مانند بهداشت الکترونیکی در کشور با سایر نقاط دنیا رشد و توسعه پیدا نکند.

زجاجی تأکید کرد: «توسعه کاربردهای بین‌سازمانی در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی با استفاده از فناوری بلاکچین می‌تواند یکی از زمینه‌های امیدبخش بلاکچین برای آینده باشد.» 

حل معضل احراز هویت و اصلاح نظام احراز هویت متمرکز و غیرمتمرکز، استفاده از رمزارزها برای توسعه تجارت جهانی و توسعه بلاکچین در صنایع مختلف از دیگر امیدهایی بود که زجاجی اعلام کرد انتظار می‌رود با استفاده از آن بتوان در آینده مشکلات این بخش‌ها را حل کرد. 


بلاکچین و چالش‌ها


بعد از اشاره مدیرعامل بنیاد سور به امیدهایی که بلاکچین می‌تواند ایجاد کند، او به چالش‌هایی اشاره کرد که حل آنها در نهایت باعث می‌شود این امیدها به واقعیت تبدیل شوند.

زجاجی چالش اول را مشکلات مقیاس‌پذیری و سرعت اجرا اعلام کرد و گفت: «همین حالا خیلی از بلاکچین‌هایی که متولد می‌‌شوند این وعده را می‌دهند که مشکلات در زمینه مقیاس‌پذیری و سرعت را حل می‌کنند، اما در این زمینه مشکلات زیادی هست و وقتی این مشکل حل می‌شود که یک سیستم بلاکچین به‌صورت استاندارد پیاده‌سازی شود و سرعت انجام کارها را بالا ببرد. مثلاً در صورتی یک سیستم بلاکچین می‌تواند چالش سرعت را حل کند که تعداد تراکنش‌هایی که در ثانیه ممکن است بین ۳۰ تا ۵۰ تا باشد را به حدود ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تا در ثانیه برساند و با پشتیبانی از سیستم در حال تراکنش، امکان انجام فعالیت بانکی را به‌راحتی فراهم کند.»

چالش بعدی از نظر او قانون‌گذاری و اعمال حاکمیت است. به گفته زجاجی، این‌که بتوانیم سند یک خانه، زمین، اتومبیل و… را به‌صورت NFT دربیاوریم، یعنی توانسته‌ایم بخشی از مشکلات در این زمینه را به‌راحتی حل کنیم، اما در این مورد حکومت‌ها هستند که باید اسناد به‌صورت NFT را بپذیرند و با پیاده‌سازی قانون، امکان توسعه در این بخش را فراهم آورند و از دست انبار بایگانی‌ها نیز خلاص شوند.

مدیرعامل بنیاد سور چالش بعدی را حفظ محرمانگی اطلاعات، یادگیری و انطباق افراد، انتظارات مردم و استانداردسازی قرارداد هوشمند دانست و با اشاره به چالش رقابت با سیستم‌های در حال کار اعلام کرد: «اگر قرار باشد یک کاربرد بلاکچینی را در جامعه پیاده کنید که سیستم فعلی در آن کار می‌کند و جوابگوی نیازهاست با مشکلات جدی روبه‌رو خواهید شد. چون باید با یک سیستم در حال کار رقابت کنید.»

او ادامه داد: «در این چالش شما باید هم کاربر را راضی به استفاده از زیرساخت بلاکچین کنید و هم سازمانی که تاکنون به شیوع معمول خود مشغول به کار بوده و امتحانش را پس داده است. این خود چالشی جدی است که باید حل شود.»

برای مشاهده آنلاین این رویداد می‌توانید به آپارات راه‌ پرداخت سر بزنید.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/7c3y
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.