رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

در پنل «نقش آموزش، شبکه‌سازی و فرهنگ‌سازی در توسعه اکوسیستم‌های رمزارزی» مطرح شد / آموزش به نهادهای ناظر مغفول مانده است

راه پرداخت/ اولین پنل از دومین رویداد نهم ژانویه با محوریت «نقش آموزش، شبکه‌سازی و فرهنگ‌سازی در توسعه اکوسیستم‌های رمزارزی» با حضور یزدان عباسی مدیر کارگروه آموزش و پژوهش انجمن بلاکچین، مهدی فاطمیان مدیرعامل زیبال، ضیاء صدر مدرس و ترویج‌گر بیت‌کوین و بلاکچین، بابک مقدم مدیرعامل اکسکوینو، محمدحسین امیری مدیرعامل وینداد و جمشید عباس‌پور رئیس هیئت‌مدیره کوینینو با مدیریت میثم سلیمانی، دبیر تحریریه «راه پرداخت» برگزار شد.

محمدحسین امیری، مدیرعامل وینداد به‌عنوان سخنران این پنل درباره ضرورت آموزش در این حوزه و وظایف فعالان صنعت بلاکچین اظهار داشت: «یکی از موارد مهمی که در حوزه بلاکچین و رمزارز نادیده گرفته شده، آگاهی مشتریان و فعالان این حوزه است؛ در حالی‌ که مصرف‌کننده نهایی و کسب‌وکارهای این حوزه از حقوق خود آگاهی ندارند که این موضوع چالش‌هایی ازجمله کلاهبرداری، فیشینگ و… ایجاد کرده است.»

او در ادامه تأکید کرد: «علاوه بر آشنایی با اصول سرمایه‌گذاری در صنعت بلاکچین و رمزارز، لازم است به مباحث حقوقی و قانونی این حوزه نیز توجه شود. همچنین لازم است قانون‌گذار به این حوزه ورود کند و اقدامات پیشگیرانه‌ای در رابطه‌ با حفظ حقوق کسب‌وکارها و مشتریان انجام دهد.»

یزدان عباسی، مدیر کارگروه آموزش و پژوهش انجمن بلاکچین نیز از خلأ آموزش در صنعت کریپتو صحبت کرد. به اعتقاد او، آموزش فضای کریپتو نیازمند یک متولی خنثی است که حتی می‌تواند از بخش دولتی هم باشد. خنثی از این بابت که صرافی‌ها ممکن است بنا بر منافعی که دارند، افراد را به سمت بازار یا یک استراتژی مشخص سوق دهند. به گفته او، منظور نهادی است که به‌واسطه آموزش به افراد، نفعی کسب نکند و هدفش جلوگیری از آسیب‌های آینده باشد.

او ادامه داد: «در شرایط کنونی بار آموزش بر دوش صرافی‌های رمزارزی است و باید نقش مهمی در این باره ایفا کنند. در سراسر دنیا هم شرایط به همین صورت است. آکادمی باینسس ۷.۳ میلیون دلار صرف آموزش کرده و هشت‌و‌نیم‌ سال برای جذب افراد، محتوا آماده کرده است.»

عباسی ابراز امیدواری کرد در این شرایط صرافی‌ها به این موضوع وارد شوند و از هرآنچه در آینده به فضای کسب‌وکار آسیب می‌زند، جلوگیری کنند.

او درباره محتواهای آموزشی هم گفت: «امیدوارم در آینده رویدادهایی با راهبری صرافی‌‌ها برای سیاست‌گذاران داشته باشیم. تأکید من بر جنس این محتواهاست؛ نه‌اینکه بیت‌کوین چگونه کار می‌کند.» او همچنین بر اهمیت پایدار بودن آموزش تأکید کرد.

ضیاء صدر، مدرس و ترویج‌گر بیت‌کوین و بلاکچین نیز معتقد است طبقات آموزش برای کاربران متفاوت است و برای همین وجود متولی آموزش ضروری نیست. او می‌گوید: «از روز اولی که به حوزه آموزش قدم گذاشتم، تعداد سرمایه‌گذاران بیشتر شده و این موضوع نشان می‌دهد آموزش تأثیر خود را داشته است.»

به اعتقاد صدر، این‌طور نیست که موضوع آموزش در ایران ضعیف باشد، اما همراه با پیشرفت جامعه، کلاهبرداران و سارقان هم راهکارهای جدیدی پیدا می‌کنند.

مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال نیز در پاسخ به سؤالی درباره نقش پرداخت‌یار در آموزش کریپتو توضیح داد: «پرداخت‌یارها به‌واسطه نوع تعامل‌شان با کسب‌وکارهای رمزاری، نمی‌توانند خودشان را جدا از رمزارزها بدانند. پرداخت‌یارها بین نهادهای ناظر و کسب‌وکارهای رمزارزی قرار گرفته‌اند و می‌توانند در آموزش به نهادهای ناظر و سیاست‌گذار مؤثر باشند تا شاهد تصمیماتی مانند محدودیت واریز صدمیلیونی و کاهش سقف برداشت و واریز نباشیم.»

فاطمیان تصریح کرد: «آموزش در این لایه مغفول مانده و ما به‌عنوان پرداخت‌یار سعی کرده‌ایم به نهادهای ناظر آموزش‌هایی بدهیم. انجمن‌ها ازجمله انجمن فین‌‎تک هم می‌توانند به این حوزه ورود کنند و جلوی کوچک‌تر شدن بازار را بگیرند.»

او همچنین پیشنهاد کرد صرافی‌ها به‌صورت مشترک مجموعه‌ای را با مأموریت آگاه‌سازی جامعه تأسیس کنند.

بابک مقدم، مدیرعامل اکسکوینو نیز در ادامه پنل درباره ضرورت آموزش در صنعت بلاکچین و رمزارز گفت: «نکته مهم در آموزش این است که یک طبقه‌بندی از مخاطبان این صنعت شکل بگیرد، زیرا از سیستم‌ها و نهادهای نظارتی گرفته تا مشتریان به‌عنوان مخاطبان این صنعت به آموزش نیاز دارند. لازم است در متاورس فضای امنی ایجاد کنیم که در این زمینه، ایجاد فضای آموزشی خاص کمک‌کننده است و صرافی‌ها در راستای گسترش آموزش در این حوزه نقش اول را بازی می‌کنند.»

مقدم معتقد است مردم آگاه‌تر شده‌اند، ولی این به‌معنای بلوغ نبوده و کافی نیست. او اعلام کرد در این صرافی استودیویی آموزشی ایجاد کرده‌اند تا هم خودشان مشتری بیشتری داشته باشند و هم مشتری با آگاهی از پرریسک بودن بازار وارد این فضا شود.

جمشید عباس‌پور، رئیس هیئت‌مدیره کوینینو نیز با اشاره به نقش صرافی‌ها در آموزش به مشتریان و فعالان حوزه رمزارز و بلاکچین اظهار کرد: «با این موضوع که صرافی‌ها باید نقش آموزش در این حوزه را برعهده بگیرند، مخالف هستم. در بحث آموزش با طیف‌های متفاوتی مواجه هستیم و آموزش به برنامه‌نویس، صرافی و مشتری این حوزه با یکدیگر متفاوت است و هر یک از این گروه‌ها باید آموزش متناسب با فعالیت خود را دریافت کنند. وظیفه همه نهادهاست که به موضوع آموزش در حوزه بلاکچین و رمزارز ورود کنند. صرافی در نهایت یک بنگاه اقتصادی است و باید بین میزان ورودی خود و حفظ کاربر تعادل برقرار کند.»

او همچنین تأکید کرد: «باید به موضوع تفکیک آموزش متناسب با نوع مخاطب توجه شود؛ طوری که همه نهادهای این حوزه به وظیفه آموزشی خود عمل کنند. در کوینینو نیز به موضوع آموزش توجه شده و برنامه‌های متنوعی در این زمینه اجرا کرده‌ایم و این روال را ادامه خواهیم داد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/oebd
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.