رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

رمزگشایی از اخبار و اتفاقات اخیر بازار رمزارزها / یادداشتی از حسین منتظر، مدیرفروش هلدینگ نیک‌اندیش

رمزارز و بلاکچین وعده دگرگون‌کردن جهان آینده ما را داده‌اند. اگرچه اتفاقات و شکست‌های سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی سرعت بسیاری از پیش‌بینی‌ها و تحولات و حتی انقلاب‌های وعده ‌داده‌شده را خواهد گرفت، اما به نظر می‌رسد طبیعی‌تر شدن این روند تصویر روشن‌تری از واقعیت پیش ‌روی ما و آینده‌ای که در حال آمدن است، به ما بدهد.


در حالی که وارد دی‌ماه می‌شویم، حدود یک سال است که بازار رمزارزها روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان نداده و روزبه‌روز با شدت بیشتری ریزش می‌کند. در این شرایط معمولاً در حاشیه بازار رمزارزها اتفاقاتی رخ می‌دهد که می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

به طرز مشکوکی دیده‌ و تجربه کرده‌ایم که همزمان با تحولات منفی در زمان ریزش بازار، خروج پول و همزمان با تحولات مثبت در زمان صعود بازار، ورود پول به بازار رخ می‌دهد، ولی آیا این اخبار اتفاقی است؟ چرا تحول منفی در زمان صعود بازار رخ نمی‌دهد؟ یا شاید هم رخ می‌دهد، ولی آنچنان تأثیری در بازار نمی‌گذارد؟

واقعیت این است که تحولات مهم است، ولی در زمانی مهم است که در راستای حرکت بازار باشد. یک مثال از این مورد خبر راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین بود. یادتان هست که این خبر مانند بمب منفجر شد؟ این خبر بسیار مثبت بود، ولی در زمانی منتشر شد که بیت‌کوین در سقف قیمتی خود بود و حجمی برای صعود بیشتر نداشت (به قول تریدرها واگرایی داشت) و ریزش شروع شد.

مثال دیگر را از صرافی غیرمتمرکزی می‌زنیم که بسیار سروصدا کرد؛ خبر تعطیلی صرافی اف‌تی‌ایکس که همین سه ماه پیش و به موازات حرکت بازار منتشر شد و باعث ریزش آن شد. اخبار و تحولات مانند کاتالیزور عمل می‌کنند و در سرعت‌بخشیدن به حرکت بازار بسیار تأثیرگذارند.

از صرافی متمرکز اف‌تی‌ایکس گفتیم. یادتان هست بایننس چقدر آن را پشتیبانی می‌کرد؟ یا اینکه خود اف‌تی‌ایکس چه خدمات خوبی در زمینه فیوچرز و تریدینگ ارائه می‌داد؟ حتی فعالانی که بایننس را یک بی‌رقیب بی‌همتا می‌دانستند، کم‌کم داشتند سایه سنگین اف‌تی‌ایکس را روی بایننس احساس می‌کردند.

سم بنکمن فرید که آن زمان ثروتمندترین فرد ۲۹ساله جهان بود، به‌عنوان مالک این صرافی گاز را پرکرده بود و با توکن جذاب خودش یعنی FTT دنده می‌داد و کاربر جذب می‌کرد! آن‌قدر اوضاع این صرافی خوب به نظر می‌رسید که وقتی اعلام ورشکستگی کرد، همه حیرت‌زده بودند. خبر کوتاه بود؛ صرافی اف‌تی‌ایکس سقوط کرد. جریانی که با سقوط و نابودی توکن لونا شروع شده بود، گویا با صرافی اف‌تی‌ایکس تکمیل شده بود.

البته کم‌لطفی است که در این تنش بزرگ نامی از بایننس نبریم؛ چراکه بزرگ‌ترین بازیگر حال حاضر رمزارزها نقش بسیار پررنگی در این افتضاح داشت! از توافقات اولیه با صرافی اف‌تی‌ایکس و خرید مقدار قابل توجهی FTT و فروش یکباره توکن‌ها در زمان کوتاه و توافق خرید و تأمین نقدینگی برای اف‌تی‌ایکس و خروج ناگهانی از توافق پس از 48 ساعت و توییت CZ و مقایسه لونا وFTT . همه اینها آتشی بود که بایننس آن را شعله‌ور کرد. چرا؟ چون یک بازیگر بزرگ تصمیم گرفته احساسات ناخوشایند بر بازار حاکم باشد؛ به همین سادگی!

همیشه در صحبت با دوستانم از ریسک‌های بزرگ این بازار صحبت کرده‌ام؛ از نگه‌نداشتن مبلغ سرمایه‌گذاری در صرافی بگیر تا کنترل هیجان در خرید و غرق‌نشدن در اخبار و… . بازار رمزارزها بازاری پرریسک نیست، اما در حال حاضر که صحبت می‌کنیم بازاری وحشتناک برای تازه‌واردان است. متأسفم که در سال ۲۰۲۲ به جای اینکه از ظرفیت‌های این بازار و فناوری صحبت کنیم، در حال صحبت از ریسک و خطر هستیم.

یادمان هست که همین چند وقت پیش بود که با ظهور دیفای و ان‌اف‌تی چه افق‌های روشنی را تصور می‌کردیم، ولی امروز گاهی تلاش می‌کنم که برخی افراد را از ورود به بازار منع کنم. چه بخواهیم، چه نخواهیم، حرف آخر بر سر پول است و حقیقت تلخ این است که پول و قدرت بر خلاف ایده ساتوشی بزرگ هنوز متمرکز است.

در آخر و در پس این همه ترس و ریسک و خطر، امیدی هست که شما را در این بازار زنده نگه خواهد داشت؛ من شما را از این بازار منع نمی‌کنم، بلکه به تحقیق و بررسی و ریزبینی و اعتماد نکردن به همراه ترس تشویق می‌کنم؛ چراکه همان‌طور که بزرگان سرمایه‌گذاری می‌گویند، شما در ترس مطلق بازار است که می‌توانید بهترین خریدهای عمرتان را داشته باشید

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/3dv8
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.