راه حل اصولی این حوزه تنظیم‌گری است / گفت‌وگو با رضا مسعودی‌فر، بنیان‌گذار تترلند

رضا مسعودی‌فر مقطع کارشناسی خود را در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد را نیز در رشته مدیریت کارآفرینی، گرایش بین‌الملل در دانشگاه تهران گذرانده است. او در سال ۱۳۹۶ با رمزارزها آشنا شد و در پایان همان سال تصمیم گرفت کسب‌وکاری در حوزه تبادل رمزارز و با نام تترلند راه‌اندازی کند. به همین ترتیب تترلند در اردیبهشت ۱۳۹۷ تأسیس شد و اکنون پنج سال از فعالیت آن می‌گذرد.

در این شماره رمزارز با بنیان‌گذار تترلند به گفت‌وگو نشستیم. او می‌گوید تنها بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار این کسب‌وکار است و هر پیشنهادی را برای سرمایه‌گذاری رد کرده؛ زیرا می‌خواهد تترلند کاملاً خصوصی، به دور از دخالت و متعلق به خودش باشد. تترلند با هدف اعلام نرخ رسمی تتر، تأمین تتر مورد نیاز کاربران و ایجاد معاملاتی با حجم گسترده ایجاد شده است. این گفت‌وگو را می‌توانید در این صفحه بخوانید.

راجع به راه‌اندازی و تأسیس تترلند بگویید. چه شد که به فکر راه‌اندازی این کسب‌وکار افتادید، در این راه چه کسانی شما را همراهی کردند و در تأسیس تترلند نقش داشتند؟

حول‌وحوش سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ که وارد این حوزه شده بودم و می‌خواستم برای خودم خریدوفروش انجام دهم، متوجه شدم چقدر مشکل و معضل در این فضا وجود دارد. معاملات در تلگرام انجام می‌شد و رمزارزهایی مثل بیت‌کوین، اتریوم و تتر به‌صورت مستقیم و با کارمزدهای بالا خریدوفروش می‌شدند. در واقع هیچ بستری برای اعلام نرخ و ایجاد فضای رقابتی وجود نداشت.

در کل، فضا فاقد شفافیت لازم بود و امکان تشخیص نرخ کارمزد به علت عدم آگاهی از نرخ ارز، قابل تشخیص نبود. در نتیجه تترلند راه‌اندازی شد تا بتوانیم نرخ تتر را اعلام کنیم و معاملات به سمت معامله تتر برود و کاربر بتواند در وهله اول تتر مورد نیاز خود را تأمین و سپس بتواند آن را به رمزارز دلخواه دیگرش تبدیل کند. در ضمن این معاملات در حجم‌های گسترده‌تر و با اختلاف خریدوفروش منطقی و معقول انجام می‌شوند. بنیان‌گذار تترلند هم خودم بودم و تترلند بنیان‌گذار دیگری ندارد.

سرمایه‌گذار چطور؟ تترلند تابه‌حال جذب سرمایه داشته یا برنامه‌ای برای آن دارد؟

سرمایه‌گذاری روی تترلند صددرصد به‌صورت شخصی و توسط خودم انجام شد. تابه‌حال جذب سرمایه نداشته‌ام و برنامه‌ای هم برای آن ندارم. البته به‌عنوان مثال، پیشنهادهای زیادی از سمت بانک‌های مختلف مطرح شده، اما نپذیرفته‌ام. ترجیح دادم کسب‌وکارم کاملاً خصوصی باقی بماند و دست دخالت‌ها کوتاه باشد و وحدت رویه شکل‌گرفته در مدیریت مجموعه حفظ شود.

طبق آمارها بیش از ۳۰۰ صرافی ارز دیجیتال در ایران مشغول به فعالیت هستند. تترلند چگونه جایگاه خود را در میان این بازار پیدا کرده و مزیت رقابتی آن چیست؟

ما از ابتدا، فعالیت خود را روی اصل شفافیت و صداقت با کاربران و مخاطبان بنا نهادیم. هیچ‌وقت نمی‌خواستیم مسائل را طور دیگری بیان کنیم؛ حتی اگر منافع‌مان تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

از نظر زیرساخت‌های امنیتی در مورد تمام خدماتی که در سال‌های اخیر به کسب‌وکارمان اضافه کردیم، دقت و وسواس زیادی به خرج دادیم. تمام سرویس‌های جدید را ابتدا آزمایش می‌کردیم و بعد به کاربران ارائه می‌دادیم.

از این ‌جهت که چگونه می‌توانیم در این بازار فعالیت خوبی داشته باشیم، باید بگویم که ما برای تحقق این هدف روی رمزارز تتر تمرکز کردیم و به ‌جای اینکه مانند سایر صرافی‌های ارز دیجیتال طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را ارائه دهیم، روی مبادلات تتر به تومان متمرکز شدیم.

هرچند تترلند در تابستان امسال سرویس مبادلات تتر را نیز ارائه داد. کاربران می‌توانند با استفاده از این سرویس بیش از یکصد رمزارز را با تتر خریدوفروش کنند، اما همان‌طور که گفتم تمرکز ما روی معاملات تتر به تومان است و محصول مبدل تترلند صرفاً یک ارزش‌افزوده محسوب می‌شود.

به‌جز سرویس مبدل تترلند چه خدمات دیگری ارائه می‌دهید و چه محصولات دیگری دارید؟

مارکت تترلند هم به‌تازگی راه‌اندازی شده که فضای آن مانند بورس است و کاربران می‌توانند در آن تتر خود را برای فروش سفارش‌گذاری کنند. به‌علاوه می‌توانند در این مارکت تومان را به تتر تبدیل و آن را به نرخ دلخواه خود ثبت سفارش کنند.
سرویس دیگر تترلند سرویس تسویه تومان است که ما ذیل این سرویس تا انتهای سال ۱۴۰۰، هشت بانک و در حال حاضر 10 بانک را برای برداشت تومان و تسویه آنی با کاربران پوشش می‌دهیم.

یکی از عواملی که می‌تواند در صرافی‌ها پیش بیاید و مشکل‌ساز باشد، خالی‌فروشی است. هر صرافی رمزارزی می‌تواند خالی‌فروشی کند؛ بدون اینکه کاربر حتی متوجه این موضوع شود. یکسری احتیاط‌ها را کاربران و یکسری دیگر را مدیران صرافی‌ها باید در پیش بگیرند.

چشم‌انداز شما از آینده تترلند چیست؟ چه برنامه‌هایی برای کسب‌وکارتان دارید؟

یکی از برنامه‌های ما در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۱، ارتقای بخش‌های فعلی تترلند است که طی آن UX و UI تغییر می‌کند. در نتیجه کاربر معاملات خود را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد و تجربه بهتری کسب خواهد کرد.

اهداف و چشم‌انداز ما گسترش تترلند در بازار خاورمیانه است. قصد داریم فراتر از مرزهای ایران توسعه یابیم و در کشورهای خاورمیانه سرویس‌دهی بیشتری داشته باشیم. هرچند تترلند در سال‌های اخیر به ایرانیان خارج از کشور سرویس ارائه می‌داده، اما هدف ما مخاطبان غیرایرانی است.

به‌علاوه، نکته‌ای که همیشه برای ما مهم بوده و سعی کرده‌ایم در راستای آن قدم برداریم، توسعه دانش رمزارزها و حوزه بلاکچین است. این مسئله نیز یکی دیگر از اهداف و چشم‌اندازهای ماست.

بازار رمزارزها بازار پرریسکی است و ورود به آن نیازمند آگاهی از این مسئله است. جدا از ریسک‌های کلی این بازار، به‌طور خاص سرمایه‌گذاری روی رمزارز تتر برای کاربران ایرانی چه خطرات و تهدیداتی در پی دارد؟ کاربران ایرانی چه اقداماتی را باید برای پیشگیری از این خطرات در پیش بگیرند؟

رمزارز تتر یک رمزارز پایدار و یکی از قدیمی‌ترین ارزهای پایدار است و بزرگ‌ترین حجم معاملاتی را میان تمام استیبل‌کوین‌های موجود دارد. در چند سال اخیر همیشه حاشیه‌هایی پیرامون این استیبل‌کوین وجود داشته است. تتر در ابتدا یک سیستم با پشتوانه یکی به یک طراحی کرده بود که بر اساس آن در ازای هر تتر یک دلار در بانک نگهداری می‌شد. اما در سال ۲۰۱۸ سیستم خود را به سیستم بازخرید تغییر داد، یعنی تتر دیگر پشتوانه‌ای ندارد.

در واقع بر اساس طرح بازخرید هر زمانی که کاربر بخواهد رمزارز خود را بفروشد، تتر آن را به قیمت یک دلار از او می‌خرد. چندین دادگاه علیه تتر برگزار شده، اما تتر برنده بوده است. یکسری شایعات، رپرتاژ و اخبار هم علیه تتر منتشر می‌شود که در این ‌خصوص از تمام کاربران خواهش می‌کنم حتماً مدارک و مستندات دقیق و معتبر را مطالعه و دنبال کنند و صرفاً به شایعات توجه نکنند.

در خصوص مخاطرات و تهدیدات هم باید بگویم تمامی رمزارزها و تمامی دارایی‌های موجود در دنیا در معرض خطر هستند و اصولاً بازار رمزارز، بازار پرریسکی است؛ بنابراین فردی که می‌خواهد وارد این بازار شود و در آن فعالیت کند، باید این ریسک را بپذیرد.

اخیراً خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر و در آن ادعاهایی در مورد صرافی‌هایی ایرانی و ارتباط آنها با بایننس مطرح کرد. در این گزارش به صرافی شما نیز اشاره شده بود. این اتفاق چه تأثیری بر کسب‌وکار و رفتار کاربران شما داشت؟

با توجه با مستنداتی که ما ارائه دادیم، مشخص شد تمام ادعاهای مطرح‌شده کذب بودند. برای مثال رویترز ادعا کرده که نام تترلند در گزارش چین‌آنالیسیس آمده، در حالی ‌که این موضوع صحت ندارد و در گزارش چین‌آنالیسیس به تترلند اشاره‌ای نشده است.

یا در قسمت دیگری گفته بودند که با تترلند تماس گرفته‌اند و پاسخی دریافت نکرده‌اند، در حالی ‌که این ادعا هم کذب است و ما هیچ درخواستی از سمت رویترز دریافت نکرده‌ایم. به‌علاوه در فایل پیوست این گزارش نیز که در مورد معاملات صرافی‌ها بود، نامی از تترلند برده نشده بود. ما به رویترز ایمیل ارسال کردیم، اما آنها به ایمیل ما پاسخی ندادند.

حقیقتاً این اتفاق برای اعتبار رویترز خیلی بد بود و انتظار نداشتیم شاهد چنین رفتاری را از سوی این خبرگزاری باشیم. رویترز گزارش بی‌پایه و اساسی را منتشر کرد که حتی ممکن است یک رپرتاژ آگهی از سمت برخی افراد یا گروه‌ها باشد. اما در کل این اتفاق تأثیر چندانی روی کسب‌وکار ما نگذاشت؛ چون آن گزارش هیچ مستند و پایه و اساسی نداشت.

در کل این روزها شاهد اتفاقات عجیب و گاه ناخوشایندی در اکوسیستم هستیم. از سیر نزولی بازار برخی کوین‌ها و ورشکستگی شرکت‌های رمزارزی که از ماه‌ها قبل آغاز شده گرفته تا فروپاشی اخیر یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا یعنی اف‌تی‌ایکس. به نظر شما این اتفاقات چه تأثیری بر اکوسیستم، آینده آن و رفتار کاربران دارد؟

طبیعتاً اینها اتفاقات ناگواری هستند که هرچند سال یک بار شاهد آن هستیم؛ مثل هک‌شدن صرافی‌ها، کلاهبرداری صرافی‌ها یا ورشکستگی صرافی‌ها. در پنج یا شش سال گذشته شاهد این اتفاقات و تأثیرات گسترده آنها بر بازار بوده‌ایم. توصیه من به کاربران تمام صرافی‌ها این است که به ‌هیچ‌عنوان دارایی خود را در صرافی نگهداری نکنند. کاربران باید دارایی‌های خود را در کیف پول‌شان نگه دارند و بدانند صرافی جای نگهداری رمزارز نیست و شما در صرافی صرفاً باید دارایی خود را تبدیل و بلافاصله خارج کنید.

یکی از عواملی که می‌تواند در صرافی‌ها پیش بیاید و مشکل‌ساز باشد، خالی‌فروشی است. هر صرافی رمزارزی می‌تواند خالی‌فروشی کند؛ بدون اینکه کاربر حتی متوجه این موضوع شود. یکسری احتیاط‌ها را کاربران و یکسری دیگر را مدیران صرافی‌ها باید در پیش بگیرند. این یک مسئله دوسویه است. تمام این مسائل راه‌حل اصولی‌تری به نام رگوله‌شدن دارند؛ بنابراین قانون‌گذار باید بتواند در این حوزه تصمیم‌گیری کند و قانونی را به اجرا بگذارد تا دارایی‌های صرافی‌ها به روش اصولی کنترل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.