رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

پیش‌بینی‌هایی درباره آینده کریپتو / در ۲۰ سال آینده رمزارز آن‌قدر بدیهی می‌شود که کسی به آن اشاره نمی‌کند و هیچ شرکتی هم خودش را دات‌کام خطاب نخواهد کرد!

وقتی در یک بانک سرمایه‌گذاری یک معامله‌گر یا تریدر باشید، بهترین اتفاقی که می‌تواند برایتان بیفتد، ملاقات با همکاران قبلی‌تان است. برای سال‌ها یا حتی دهه‌ها دور ‌هم جمع می‌شوید، در کنار هم غذا می‌خورید، همان قصه‌ها و روایت‌های قبلی را از نو تکرار می‌کنید و هر بار هم به همان اندازه به آنها می‌خندید.

هیچ‌یک از این قصه‌ها درباره پول نیستند، حتی درباره معامله هم نیستند. موضوع آنها همواره مردم است. در معاملات دعواهای زیادی پیش می‌آید (دست‌کم قبلاً که این‌طور بود) و افراد جالب زیادی هم در این معاملات حضور دارند. همه اینها داستان‌های فوق‌العاده‌ای را می‌سازند.

به همین ترتیب، در دنیای رمزارز ما کنفرانس‌هایی داریم که حال‌و‌هوای مشابه دارند. در این کنفرانس‌ها قرار نیست افراد ده‌ها سال دور هم جمع شوند و درباره تعداد لایک‌های توییتر فلان شخص یا قراردادهای هوشمند صحبت کنند. به جایش آنها درباره افرادی که ملاقات کرده‌اند، صحبت می‌کنند. در کنفرانس‌های رمزارز هم شما اکثراً با مردم ملاقات می‌کنید.


در اجلاس دارایی‌های دیجیتال لندن که اخیرا برگزار شد، سالن طبقه بالا در تمام روز شلوغ بود. چون همه کسانی را ملاقات کردند که از آخرین کنفرانس رمزارز آنها را ندیده بودند. این مثل معروف است که اگر شما کسی را در سه کنفرانس رمزارز متوالی ببینید، تقریباً بهترین دوستان هم هستید. البته این گفت‌وگو‌های دوستان کریپتویی جایی ثبت نمی‌شوند. اما من اینجا می‌خواهم بعضی از چیزهایی را که در روز اول اجلاس دارایی‌های دیجیتال لندن شنیدم، بنویسم.


کنگره بعدی آمریکا و تصویب قانون رمزارزها


این کنفرانس با بحث درباره موضوعات درهم‌تنیده مقررات رمزارز و پذیرش نهادی کریپتو آغاز شد. «دیوید مرسر»، مدیرعامل گروه «ال‌مکس» (LMAX)، در گزارش خود درباره سفر به واشنگتن گفت که به نظر او فقط ۱۰ درصد احتمال دارد که در سال جاری قانون رمزارز در ایالات متحده آمریکا تصویب شود، اما در کنگره بعدی قانون‌گذاری امر اجتناب‌ناپذیری است.

مرسر ابراز امیدواری کرد که این قانون منطقی و فکورانه باشد و گفت: «آ‌نها می‌دانند که ما اینجا هستیم تا بمانیم.» همچنین اشاره کرد که آنها (قانون‌گذاران) از مخاطرات آگاه هستند و گفت: «مخاطرات را رفع کنید، وگرنه رمزارز برای همیشه از بین خواهد رفت.» مرسر همچنین امیدوار است که تابستان رمزارز (اصطلاحی برای بازار صعودی) در راه باشد و فکر می‌کند که مؤسسات این روند را تسریع می‌کنند: «وزن سرمایه نهادی ما را از این رکود نجات خواهد داد.»


پول نقد و آینده بازار رمزارز


در پنل بعدی کارشناسان گوشزدهایی کردند. «بلال حافظ» از مؤسسه «مایکرو هایو» (Macro Hive) در پاسخ به این سؤال که «در حال حاضر کدام دارایی ریسکی کمترین قیمت را دارد؟» پاسخ داد: «همه رمزارزها…» و بعد اشاره کرد که شوخی می‌کند.

پاسخ واقعی او پول نقد بود. به گفته او بحران کنونی بریتانیا تا حدی ناشی از کمبود نقدینگی صندوق‌های بازنشستگی است. وی گفت: «مردم ارزش پول نقد را به اندازه کافی نمی‌دانند.»

البته او پیش‌بینی می‌کند که پول نقد در حال ارزشمندتر شدن است. دیدگاه او قبلاً این بود که سرمایه فدرال‌رزرو هفت درصد و شاید هم بیشتر رشد خواهد کرد. او هنوز به این دیدگاه خود پایبند است.

«پاتریک پرت‌گرین»، مدیرعامل «پی‌پی‌جی ماکرو»، نیز در همین راستا گفت که عرضه پول به‌سرعت در حال کاهش است. او گفت که قیمت دارایی‌ها حدود ۵۰ تریلیون دلار کاهش یافته و اثرات بلندمدت این ماجرا هنوز کاملاً خودش را نشان نداده است. به گمان او دلار آمریکا احتمالاً صعود خواهد کرد و به اوجش نزدیک خواهد شد.

رمزارز مانند یک انقلاب صنعتی می‌تواند سبک زندگی ما را دگرگون کند

او مثالی زد: «یک ساندویچ خیار آماده در لندن ۳.۵ پوند و در آمریکا ۱۱ دلار است.» او ادامه داد: «این ارقام نیازمند واقعیت‌سنجی است، اما من شخصاً می‌توانم بگویم که رستوران‌رفتن در لندن خیلی ارزان‌تر از رستوران‌رفتن در کارولینای شمالی است و این عجیب است.»

پرت‌گرین می‌گوید که سال آینده تلخ خواهد بود، اما بازار در بلندمدت صعودی است؛ دلیلش هم این است که مردم معمولاً این موضوع را دست‌کم می‌گیرند که جهان به‌سرعت با شرایط سازگار می‌شود. حافظ با این پیش‌بینی موافق است. به نظر او هم این بازار در کوتاه‌مدت نزولی است، اما طی ۵ الی ۱۰ سال آینده جای امیدواری و خوش‌بینی وجود دارد؛ زیرا او انتظار دارد که چرخه جدیدی از دستاوردهای فناورانه به وجود آید که بازدهی خوبی داشته باشد.


هدایت‌کردن عدم قطعیت در مقررات‌گذاری


پنل دیگری درباره مقررات و نظارت در کنفرانس «دس» لندن برگزار شد و در آن این سؤال مطرح شد که آیا عدم قطعیت در مقررات‌گذاری مانعی در برابر پذیرش رمزارز است؟ اعضای میزگرد به روشی دیپلماتیک به این سؤال پاسخ مثبت دادند.
«جونو ایوانز» از مدیران پروژه «ولیر» (Vellir) به این نکته اشاره کرد که سیاست‌گذاری نظارتی در ایالات متحد آمریکا بر اساس اصل تحمیل انجام می‌شود و این مطلوب نیست. در مقابل او رویکرد بریتانیا را بیشتر تأیید می‌کند که ابتدا سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری انجام و سپس برای اجرای آن اقدام می‌شود.

در این پنل یک قانون‌گذار اهل بریتانیا حضور داشت؛ «لیزا کامرون» دیدگاه ایوانز را درباره ضرورت‌داشتن رویکردی عمل‌گرایانه به مقررات رمزارز تأیید کرد. او همچنین گفت که رمزارز مانند یک انقلاب صنعتی دیگر است و می‌تواند سبک زندگی ما را دگرگون کند. در همین راستا، «ایان تیلور» از کریپتو یوکی (CryptoUK) گفت که رمزارز باید یک نمونه پیشرو برای فناوری باشد تا قانون‌گذاران به آن جذب شوند.


بازار گاوی در برابر بازار خرسی؛ ۱۲ ماه آینده


در پنل بعدی شاهد آینده‌نگری‌های بیشتری بودیم. «مکس بونن» از B2C2 این موضوع را مطرح کرد که درآمد ثابت می‌تواند کاتالیزوری برای روند صعودی بعدی باشد. به نظر او وقتی از امور مالی سنتی (TradFi) چیز جدیدی به بازار رمزارز منتقل شود، راه برای خروج از بازار خرسی گشوده می‌شود.

«ژان ماری موگنتی» از «کوین‌شیرز» گفت که ورود دارایی‌های دنیای واقعی به بازار ارز دیجیتال و فراهم‌کردن وثیقه می‌تواند دور بعدی بازار را تسریع کند. او گفت که از بازار نزولی رضایت دارد و کوین‌شیرز هم‌اکنون در حال انجام معاملاتی عالی است. او حتی از نرخ بهره بالاتر در بازار رمزارز نیز رضایت دارد؛ زیرا نرخ‌های بالاتر یعنی سرمایه‌گذاران خواستار نرخ بازده داخلی بیشتری هستند و این خود به تأمین مالی پروژه‌های بلندمدت و پایدار کمک می‌کند که به نفع همه ارزهای دیجیتال است.

«شیمون لازاروف» از «اوکی‌اکس» (OKX) دیدگاه متعارف‌تری ارائه داد. او انتظار دارد که بازار صعودی بعدی با توجه به تصمیمات فدرال‌رزرو آغاز شود؛ صرفاً به این دلیل که نقطه اتکای بازار باید زودتر از دارایی‌های موزون بر حسب ریسک (RWAs) اتفاق بیفتد و پروژه‌های جدید ارز دیجیتال در این زمینه تأثیرگذار هستند.

در مقابل، «ریچارد مویرهد» از شرکت فابریک ونچرز وجود بازار نزولی را اساساً زیر سؤال برد، زیرا به اعتقاد او این روزها توسعه‌دهندگان در شرح مثبت‌بودن این بازار زیاد می‌گویند. او گفت که بقیه ما باید به نقطه‌ای برسیم که دیگر در مورد جایگاه‌مان در این بازار صحبت نکنیم، بلکه درباره امور هیجان‌انگیزتری مثل دارایی‌های موزون بر حسب ریسک، هویت‌ و کاربردهای دیگر این بازار صحبت کنیم

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/c2a0
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.