استیبل‌کوین تهران – مسکو با پشتوانه طلا / در دیدار رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با آناتولی آکسانوف، رئیس کمیته بازار مالی دومای دولتی روسیه مطرح شد

مجتبی توانگر، رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در دیدار با آناتولی آکسانوف، رئیس کمیته بازار مالی دومای دولتی روسیه از اعلام آمادگی به منظور مذاکره برای شروع همکاری در زمینه رمزارزها از بانک مرکزی روسیه خبر داد. رئیس کمیته بازار‌های مالی مجلس دومای روسیه در مصاحبه‌ با روزنامه پارلمانسکایا گازتا گفت: «این کشور در حال بررسی ایجاد یک استیبل‌کوین با پشتوانه طلاست که می‌تواند برای انجام تسویه‌حساب‌های بین‌المللی از جمله با ایران استفاده شود.»

آکسانوف در ادامه خاطرنشان کرد: «ایران در قبال کالاهای عرضه‌شده توسط روسیه بدهی زیادی دارد. در عین حال، واحد پول ایران، ریال نوسانات قابل توجهی دارد و دو نرخ برابری با دلار آمریکا دارد؛ نرخ رسمی مصوب بانک مرکزی ایران و نرخ بازار که از نظر محاسبات برای صادرات روسیه نامناسب است.»

اخبار مبنی بر اینکه تهران و مسکو در حال گفت‌وگو در مورد راه‌اندازی ارز دیجیتالی با پشتوانه طلا هستند، اوایل ژانویه امسال (دی‌ماه) منتشر شد، زمانی که رئیس انجمن صنعت کریپتو روسیه به روزنامه تجاری ودوموستی اعلام کرد: «بانک مرکزی ایران در حال بررسی روی توسعه یک ارز دیجیتال با مشارکت روسیه است و این توکن برای تسهیل تجارت در ایران استفاده خواهد شد.»


اهمیت استیبل‌کوین‌ها‌


آناتولی آکسانوف، رئیس کمیته بازار مالی دومای دولتی روسیه در ملاقات با مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس داشته بیان کرد: «ما در مجلس روسیه قانونی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال با پشتوانه متصل به آن داریم. در سال جاری هم پیش‌بینی می‌شود تا ۱۶ میلیارد روبل رمزارز را با پشتوانه ارائه دهیم.»

رئیس کمیته بازار مالی دومای روسیه اضافه کرد: «برنامه‌ریزی ما در سال جاری این است که با کشورهای بیشتری رمزارزها را ادامه دهیم. البته همان‌طور که شما گفتید باید بانک‌های مرکزی ارتباطات گسترده‌تری با هم داشته باشند. می‌توانیم درباره پروسه قانون‌گذاری هم با هم تبادل نظر داشته باشیم.»


تمایل نهادهای تصمیم‌گیر ایرانی به تسریع مذاکرات


مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم در این دیدار گفت: «راهکارهای متنوعی جهت انجام تبادلات مالی بین‌المللی از جمله شبکه انتقال پول بین بانکی (سوئیفت)، پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه و اتاق‌های تسویه‌ی پایاپای وجود دارند. در کنار رویکردهای مرسوم یادشده، امروزه فناوری‌های نوینی مانند بلاکچین و رمزارزها شکل گرفته است. در این فناوری‌های نوین مکانیزم‌های کارآمدتری در مقابل رویکردهای مرسوم قبلی توسعه یافته است.»

او اضافه کرد: «در حقیقت کارکرد محوری این فناوری تسهیل انتقال و تسویه دارایی‌ها اعم از مادی و معنوی در سطح جهان و در کسری از ثانیه با کمترین هزینه کارمزد تراکنش است. در این سازوکار پیشنهادی طرفین تجاری در کشورها می‌توانند با این واسط تبادل ارزش که مبتنی بر فناوری بلاکچین توسعه داده شده، با سرعت و امنیت بالاتری و همچنین هزینه کمتری با یکدیگر مبادلات مالی انجام دهند. نهادهای تصمیم‌گیر ایرانی، تمایل دارند این مذاکرات سرعت بیشتری پیدا کرده و نهادهای مسئول روسیه و ایران به توافقات اجرایی دست پیدا کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.