متنوع‌سازی درآمد کوین‌بیس از طریق استیکینگ / استیکینگ بیش از هر زمان دیگری بخش بزرگی از درآمدهای کوین‌بیس را تشکیل می‌دهد

با توجه به اینکه SEC در حال کنار آمدن با صرافی ارز دیجیتال کراکن است، احتمالاً رقیب این صرافی یعنی کوین‌بیس باید منتظر تبعاتی باشد. کوین‌بیس به‌سختی تلاش کرده جریان‌های درآمدی خود را به دور از کارمزد معاملات، متنوع کند. خدمات استیکینگ نقشی اساسی در این تلاش ایفا کرده‌اند و بخش عمده‌ای از این متنوع‌سازی هستند.

چنانچه از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا پایان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲، کوین‌بیس در کنار ۹.۴۶ میلیارد دلار درآمدش از کارمزد معاملات موفق شده ۵۰۸ میلیون دلار هم از مؤسسات و سازمان‌ها به دست بیاورد. البته که این ارقام نشان می‌دهد هنوز بیشتر درآمد ۱۱.۷ میلیارد دلاری کوین‌بیس از کارمزدها می‌آید، اما تلاش‌ها برای کم کردن این وزن سنگین کارمزد ادامه دارد.

وزن درآمدهای حاصله از کارمزد معاملاتی کوین‌بیس در حال کاهش است. کارمزدهای معاملاتی به‌طور متوسط ۸۷ درصد از درآمدهای فصلی این شرکت را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دادند، اما در سه فصل اول سال ۲۰۲۲ تنها ۷۷ درصد از درآمدهای فصلی را در برگرفتند و در فصل آخر سال ۲۰۲۲، کارمزد معاملات تنها ۶۲ درصد از درآمد کوین‌بیس را به خود اختصاص می‌داد.

دلیل این تغییرات سه خط کسب‌وکاری بهره، سهام و هزینه اشتراک بوده است. کوین‌بیس وجه نقد و معادله‌های نقدی مشتریان را در بانک‌های شخص ثالث نگه می‌دارد، جایی که می‌تواند سود آنها را دریافت کند. به‌علاوه سود وام‌های صادرشده برای کاربران خرده‌فروش و نهادی را نیز از این طریق ایجاد می‌کند.

بخش دیگری از درآمد صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس هم توسط درآمد بهره تأمین می‌شود. درآمد بهره در واقع ۱.۳۴ درصد از کل درآمدهای کوین‌بیس را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌داد و حدود ۲.۳۶ میلیون دلار بود. اما در هشت فصل بعدی، درآمد بهره کمتر از یک درصد از کل پول نقد ورودی را تشکیل داد.

هنوز بیشتر درآمد ۱۱.۷ میلیارد دلاری کوین‌بیس از کارمزدها می‌آید، اما تلاش‌ها برای کم کردن این وزن سنگین کارمزد ادامه دارد

با این ‌حال درآمد بهره در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲، به ۴.۷۲ درصد از کل درآمد یعنی بیش از ۳۸.۲ میلیون دلار رسید. در سه‌ماهه سوم نیز این رقم به ۱۱۵.۷ میلیون دلار یعنی ۱۹.۶ درصد از کل درآمد رسید.


افزایش سهم استیکینگ


به‌ طور متوسط استیکینگ فقط ۰.۰۸۷ درصد از کل درآمدهای کوین‌بیس را از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا پایان سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ تشکیل داده است. پس از آن سهم استیکینگ از کل درآمدهای کوین‌بیس به ۱.۷۵ درصد در سه‌ماهه دوم و ۶.۲۱ درصد در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رسید. تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲، سهم استیکینگ ۲۰.۶۳ درصد از درآمدهای کوین‌بیس شد؛ یعنی در طول دو سال و نیم ۱۳۰۰ درصد افزایش داشت.


درآمد حاصل از اشتراک محصولات کوین‌بیس


درآمدهای حاصل از اشتراک محصولات نیز رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. محصولات کوین‌بیس شامل کوین‌بیس کلاد (خدمات بلاکچین و نود برای توسعه‌دهندگان)، کوین‌بیس‌وان (که جایگزین کوین‌بیس پرو شد) و لرنینگ (پورتال آموزشی) می‌شود. درآمد حاصل از اشتراک‌ها تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ کمتر از ۰.۵ درصد از درآمد کوین‌بیس را تشکیل می‌داد، اما یک سال بعد به ۵.۳۳ درصد یعنی حدود ۳۱.۴۴ میلیون دلار رسید.

بدون بازگشت بازار صعودی، که بدون شک باعث افزایش درآمدهای حاصل از تراکنش‌ها می‌شود، واضح است کوین‌بیس در صورت در پی گرفتن مسیر کراکن حتماً متحمل ضرر می‌شود زیرا یا SEC شکایتی علیه آن تنظیم خواهد کرد یا برای جلوگیری از این اتفاق مجبور می‌شوند بسیاری از محصولات خود را متوقف کنند.

اما فعلاً به این نتیجه رسیده که با وجود مشکلات رگولاتوری مربوط به استیکینگ، برای متنوع‌سازی درآمدهایش و کاهش وابستگی‌اش به کارمزد که در بازارهای نزولی به شدت ارزش سهام آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد روی استیکینگ و درآمدهایش حساب ویژه‌ای باز کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.