رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

جامپ‌کریپتو سر کلاهبردار کلاه گذاشت! / شرکت تجارت رمزارزی واقع در شیکاگو بالغ‌ بر ۱۲۰ هزار اتر سرقتی خود را از کلاهبردار پس گرفت

کمتر از یک سال پیش بود که طی یکی از بزرگ‌ترین حمله‌های سایبری که به حمله‌ «پل کرم‌چاله‌ای» معروف شد، بیش از ۱۲۵ هزار اتریوم به سرقت رفت. مقداری که در آن زمان ارزشی بالغ بر ۳۲۵ میلیون دلار داشت. حالا اما به نظر می‌رسد که در طی یک ضد حمله‌ برنامه‌ریزی‌شده، شرکت «جامپ‌کریپتو» که قربانی اصلی این حمله بود، موفق شده با همکاری شرکت امنیت سایبری و بلاکچینی اوسیس بخش اعظم مبلغ ربوده‌شده را بازپس بگیرد و سر کلاهبردار را کلاه‌ بگذارد.

خبر این حمله در زمان خود موجی منفی از حاشیه‌ها را به همراه داشت و بسیاری از خبرگزاری‌ها با مواضع ضد رمزارزی خود نهایت استفاده را کردند تا غیرقابل برگشت بودن زیان‌های رمزارزی را با استفاده از این خبر تبدیل به محور ضعف صنعت کنند.

بر اساس بیانیه مشترک اوسیس و جامپ‌کریپتو، این عملیات نتیجه نزدیک به یک سال تلاش و برنامه‌ریزی مستمر بود که از لحظه سرقت کلید خورد. در این بیانیه آمده: «هدف ما از این عملیات پیچیده نه‌تنها بازپس‌گیری سرمایه‌های شرکت، بلکه تجدید اطمینانی بود که در اثر این حمله از ما سلب شد. بازپس‌گیری موفقیت‌آمیز سرمایه دزدی روی بلاکچین تقریباً غیرممکن است. اما ما نشان دادیم که برای شرکای خود،‌ تا زمانی که اندک امکانی برای جبران وجود دارد، به سهم خود پا پس نخواهیم کشید.»

بر اساس گزارش‌ها، روند بازپس‌گیری سرمایه با پیچیدگی فراوان و همکاری نهادهای فدرال آمریکا و چندین شرکت امنیت سایبری همراه بوده است. در نهایت والت‌های رمزارزی فرد سارق که حالا مشخص شده ساکن ولز بوده، ردیابی شده و سرمایه‌های سرقتی در چندین وهله و از طرق مختلف بازیابی شدند. با این وجود، رد بیش از پنج هزار اتر کماکان روی بلاکچین عظیم اتریوم گم است.

با وجود اینکه پلیس ولز و شهر کاردیف از اطلاعات مربوطه باخبر شده و درصدد تحقیقات برای بازداشت این مجرم برآمده، کماکان هویت این سارق رمزارزی ناشناس باقی مانده است. گمان می‌شود فرد مجرم به احتمال زیاد مدت طولانی است که دیگر ساکن ولز نیست و هیچ اطلاعاتی، حتی در خصوص ملیت وی وجود ندارد.

شفافیت عمومی بلاکچین برای اولین بار در زمینه عملیاتی موفق شده تا خود را به عنوان عامل ثبات‌بخش در برابر برگشت ناپذیر بودن بلاکچین ثابت کند. با وجود اینکه شفافیت بلاکچین بار دیگر قدرت بالای خود در جلوگیری از فساد و دزدی در فضای رمزارزی را نشان داده، برخی از حالا در حال خاطرنشان کردن شیوه‌ مورد استفاده شرکت اوسیس برای بازپس‌گیری سرمایه سرقتی هستند.

این افراد اشاره به استفاده از یک تبصره قرارداد هوشمند به طور غیراخلاقی دارند و زمینه‌ای را که استفاده این تبصره برای اهداف شوم تثبیت می‌کند، خاطرنشان می‌شوند. با این حال در عمل، اتفاقی که افتاده، صرفاً اثبات قدرت بلاکچین در امنیت این فناوری است. جامپ‌کریپتو با موفقیت سرمایه خود را بازپس گرفته و امروز ۱۲۰ هزار اتری که تا هفته پیش در دستان سارقان بود، حالا در دستان مالک بحق آن است.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/dj5b
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.