از مارکتینگ زرد پرهیز کنید / گفت‌و‌گو با مینا جعفری، مدیر مارکتینگ کوینینو درباره بایدها و نبایدهای مارکتینگ صرافی‌های رمزارز

رمزارزها به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود و همچنین سودآوری‌ زیادی که برای بسیاری از کاربران حداقل در یک مقطع زمانی داشتند، به یکی از مقاصد سرمایه‌گذاری بدل شده‌اند و صرافی‌های رمزارزی نیز تلاش دارند تا سهم بیشتری از کاربران فعال را به خود اختصاص دهند. اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود.

در شرایطی که هنوز برای فعالیت کسب‌و‌کارهای حوزه رمزارز در ایران تنظیم‌گری مدونی صورت نگرفته، یکی از بخش‌های حساس، مارکتینگ آنهاست. مینا جعفری، مدیر مارکتینگ صرافی ارز دیجیتال کوینینو معتقد است قدم اول برای مارکتینگ اعتمادسازی است و آکادمی‌های آموزشی را یکی از بخش‌های مهم و ضروری صرافی‌ها می‌داند.

او می‌گوید پررنگ‌ترین خط قرمز برای تیم‌های مارکتینگ صرافی‌های ارز دیجیتال، تبلیغات زرد است؛ تبلیغاتی که روی توکن‌های بی‌ارزش اما ترند مانور می‌دهند یا کاربران را تشویق به خرید‌و‌فروش می‌کنند. در ادامه گفت‌و‌گوی «رمزارز» را با جعفری در مورد بایدها و نبایدهای مارکتینگ ارزهای دیجیتال می‌خوانید. ‌


مهم‌ترین الزامات و بایدها در حوزه مارکتینگ رمزارز چیست؟

به نظر من مهم‌ترین موضوع در حوزه مارکتینگ کریپتو، اعتمادسازی صرافی برای مردم است که موارد بسیاری را در بر می‌گیرد.

این اعتمادسازی چطور باید اتفاق بیفتد و به چه شکل در مارکتینگ نمود پیدا می‌کند؟

در قدم اول باید از تبلیغات زرد در هر مدل ارائه محتوای خود بپرهیزند. در مرحله جذب مشتری هم عجله نداشته باشند و فضایی را برای کاربران ایجاد کنند تا آنها بتوانند وقتی وارد سایت شدند، در ابتدا با فضا آشنا شده و به آن اعتماد کنند و بعد وارد مرحله قیف فروش شوند.

چه تبلیغاتی را زرد می‌دانید که اعتماد کاربران را دچار خدشه می‌کند؟

در حوزه رمزارز، ایجاد یک توکن کار سختی نیست. ممکن است حتی یک توکن ترند شود، ولی الزامات و بایدها را نداشته باشد. همه افراد اطلاعی از این الزامات ندارند و از این موضوع آگاه نیستند. این وظیفه مارکتینگ صرافی‌هاست که از تبلیغ این دست توکن‌ها در هر مدلی بپرهیزند. مضاف بر این، معتقدم تشویق به خرید‌و‌فروش به هر قیمتی هم زرد تلقی می‌شود.

صرافی‌های معتبر در برنامه‌های مارکتینگ و کمپین‌های خود چه باید بکنند؟ روی چه مزیت‌هایی تأکید کنند و از گفتن چه نکاتی بپرهیزند؟

موارد پرهیز همان چیزهایی است که پیش‌تر اشاره کردم. استراتژی باید این باشد که برای تبدیل کاربر به مشتری عجله نداشته باشند. به نظرم این مهم‌ترین رکن است و به‌تنهایی می‌تواند استراتژی درستی برای مارکتینگ باشد و روی همه قسمت‌های این بخش اثر بگذارد.

کسی که وارد این حوزه می‌شود، باید اطلاعات به‌روز داشته باشد تا بتواند آگاهانه قدم بردارد

مثال می‌آورید؟ برنامه‌ها و استراتژی‌های مارکتینگ کوینینو چه هستند؟ شما چطور سعی می‌کنید اعتمادسازی کنید؟

وقتی من به‌عنوان مدیر مارکتینگ کوینینو وارد این مجموعه شدم، در ابتدا سعی کردم متوجه شوم کوینینو دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و چه ویژگی‌هایی برای ارائه خدمات به مشتریان خود دارد. با توجه به این ویژگی‌ها و کارکرد کوینینو تلاش کردم استراتژی‌ای پیاده کنم که کاربر به این باور برسد که می‌تواند به‌عنوان مشتری این شرکت، این خدمات را داشته باشد. در حین این کار، حواس‌مان بود که چیزی فرای این را به کاربر القا نکنیم و در گفتن خدمات کوینینو اغراق نداشته باشیم.

از ویژگی‌های کوینینو که شما روی آن مانور داده‌اید، مثال می‌زنید؟ چه کاری در این راستا انجام داده‌اید؟

ما تلاش داشتیم ویژگی‌ها را در هر‌کدام از کمپین‌هایمان به مدل‌های مختلفی به نمایش بگذاریم. از پشتیبانی ۲۴ساعته تا تحقیقاتی که پیش از فهرست‌کردن توکن‌ها در مورد آنها انجام می‌دهیم، تحلیلی‌هایی که داریم و… .

خطاهایی که کسب‌و‌کارهای رمزارزی و بلاکچینی در حوزه مارکتینگ در چند سال اخیر مرتکب شده‌اند، چه هستند؟ برای تکرار نکردن این خطاها باید چگونه ساختار تیمی خود را سازمان‌دهی کنند؟

به نظر من در این حوزه ما سه چالش داریم. اولین چالش نوسانات است که ما توان پیش‌بینی آن را نداریم، حتی اگر بسیار حرفه‌ای باشیم. مورد دوم مشخص نبودن یکسری قوانین است. ما برای رمزارزها یکسری قوانین داریم ولی در بخش مارکتینگ به‌صورت جداگانه چیزی وجود ندارد که راهنمای تیم‌های مارکتینگ باشد و حد و مرزشان را مشخص کند. ممکن است منِ نوعی مدیر مارکتینگ یک صرافی باشم و بی‌محابا هر استراتژی‌ای را پیاده کنم. چالش سوم اخبار این حوزه هستند. خیلی مهم است اخبار را به‌موقع و آن‌طور که هست، ارائه دهیم.

بخشی از مارکتینگ رمزارز در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. بعضی از اینفلوئنسرها از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و پروژه‌ها و توکن‌های اسکم را تبلیغ می‌کنند. به نظر شما چطور باید در این زمینه به کاربران هشدار داد که در دام پروژه‌های اسکم نیفتند؟

جهان تحت کنترل ما نیست و هیچ‌وقت به این درجه از توانایی نمی‌رسیم که همه را وادار کنیم کار درست را انجام دهند. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که در جایگاه خودمان و در حد توان اطلاع‌رسانی کنیم تا علاقه‌مندان به این حوزه بدانند برای ورود به این بازار باید اطلاعات بسیاری داشته باشند.

یعنی فکر می‌کنید صرافی‌های رمزارزی در این خصوص وظیفه‌ای دارند؟ این وظیفه را باید به چه شکل انجام دهند؟

قطعاً وظیفه دارند و آموزش موردی است که حتماً همه صرافی‌ها باید به آن توجه کنند. در حال حاضر بعضی از صرافی‌ها تنها به این فکر می‌کنند که کاربر وارد سایت شود، خرید‌و‌فروش خود را انجام دهد و برود و اینها کارمزدشان را دریافت کنند. ولی ما معتقدیم کسی که وارد این حوزه می‌شود، باید اطلاعات به‌روز داشته باشد تا بتواند آگاهانه قدم بردارد و از روی ناآگاهی و نداشتن اطلاعات درست اتفاق ناخوشایندی برایش رقم نخورد.

ستراتژی باید این باشد که صرافی‌ها برای تبدیل کاربر به مشتری عجله نداشته باشند. به نظرم این مهم‌ترین رکن است و به‌تنهایی می‌تواند استراتژی درستی برای مارکتینگ باشد و روی همه قسمت‌های این بخش اثر بگذارد

فرم این آموزش‌ها باید به چه شکل باشد تا از حجم سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های اسکم کم شود؟ چون هنوز کلاهبرداری در این بخش رواج دارد.

این اتفاق به این دلیل است که هنوز آن‌طور که باید رمزارها دیده نشده‌اند. وقتی فرد کلاهبرداری می‌بیند فضایش را دارد و هنوز قانون خاصی همه‌گیر نشده، این اجازه را به خود می‌دهد و این محیط را مساعد می‌بیند که پروژه اسکمی را تبلیغ کند و با دیگران به اشتراک بگذارد.

به نظرم لازم است یکسری قوانین در همه حوزه‌ها و در همه زیرشاخه‌های رمزارز داشته باشیم. همچنین باید همه صرافی‌ها بخش آکادمی را برای آموزش‌‌ در این حوزه فعال کنند تا حداقل وظیفه خود را انجام داده باشند. این وظیفه ممکن است آن‌قدر خوب انجام شود که افراد بسیاری را از خطر کلاهبرداری نجات دهد یا نه؛ هیچ اهمیتی برای این موضوع قائل نباشند.

ارتباط بین بخش آکادمی این شرکت‌ها و رسانه‌های تخصصی باید به چه شکل باشد تا هم‌افزایی در خصوص آگاه‌سازی کاربران رخ دهد؟

می‌توان محتواهای گوناگون را به اشتراک گذاشت. ممکن است شرکتی فقط یک بلاگ داشته باشد و می‌تواند این را با صرافی‌ها به اشتراک بگذارد و با آنها در تعامل باشد. در این همکاری‌ها اتفاقات مختلفی می‌تواند روی دهد مثل برگزاری رویدادهای آموزشی و… . به این شکل می‌توان بخش آموزش و آگاه‌سازی را در هم‌افزایی با یکدیگر تقویت کرد.

کوینینو در این زمینه برنامه خاصی دارد؟

کوینینو در مجموع برای آموزش‌هایش یکسری برنامه‌ها دارد. اولین برنامه و پایه‌ای‌ترین آن این است که کاربران در ابتدا بدانند که چطور با کوینینو کار کنند و از خدمات آن بهره ببرند. در گام‌های بعدی قرار است یکسری آموزش‌ها در زمینه رمزارزها داشته باشیم که هر‌کسی خواست وارد این فضا شود، با استفاده از این آموزش‌ها بداند که یک توکن برای آنکه معتبر باشد، چه الزاماتی باید داشته باشد و چه مواردی را لازم است در زمان خرید‌و‌فروش رعایت و به آنها توجه کنند. فعلاً با شخص یا جای خاصی برنامه‌ای برای همکاری و هم‌افزایی در زمینه آموزش نداریم، اما قطعاً برنامه آموزش در دستور کار ما هست.

پیشنهاد شما برای آنکه مارکتینگ درستی در حوزه رمزارزها اتفاق بیفتد، چیست؟

ما در حال حاضر هیچ نهاد یا سازمانی برای بخش ارز دیجیتال نداریم که بتواند چنین ماموریت‌ها و اولویت‌هایی که به آنها اشاره کردم را برعهده بگیرد و انجام دهد. آن‌طور که متخصصان معماری یا پزشکی سازمان و نهاد خود را دارند، نهادی هم باید برای ارز دیجیتال ایجاد شود که می‌تواند یکی از زیربخش‌هایش مرتبط با مارکتینگ باشد.

در چنین جایی مدیران و کارشناسان مارکتینگ این حوزه می‌توانند با هم در تعامل باشند، زیرا معتقدم تعامل تأثیر مثبتی بر این بخش خواهد داشت. به نظرم اگر چنین اتفاقی بیفتد، تحول خوبی حداقل در حوزه مارکتینگ رمزارز رخ خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.