حفره‌های خالی یک اکوسیستم

چرا نگاه اکوسیستمی مهم است؟

نگاه اکوسیستمی داشتن به پدیده‌ها و بازارها و فناوری‌های نوظهور یک الزام در دنیای جدید کسب‌وکار است. نگاهی که تأکید اصلی آن بر ساختن میدانی است که در آن متغیرهای تأثیرگذار و بازیگران متنوع در کنار یکدیگر در نهایت زمین بازی کسب‌وکار و ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی را برای اقتصاد کشورها فراهم می‌کنند.

در این رویکرد است که حتی خود بازیگران بخشی از توجه، انرژی و حتی منابع‌شان را صرف حضور بازیگران و متغیرهای دیگر می‌کنند. در اکوسیستم‌ها رسیدن به یک مرحله از تکامل نسبی که در آن بازیگران بخش‌های مختلف آن اکوسیستم متولد و تقویت شوند یکی از زیربناهای تثبیت و در نهایت رشد آنهاست.

این موضوع تا آن اندازه مهم و غیرقابل‌اجتناب است که در بسیاری از موارد باید کسب‌وکارهای پیشرو، نقاط خلاء اکوسیستمی را که در آن حضور دارند شناسایی و برای تشویق بازیگران حاشیه‌ای یا غایب آن نقاط تلاش کنند. بازیگرانی که از رگولاتور تا دانشگاه و رسانه و سرمایه‌گذار و … را شامل می‌شود و اگر هریک غیبت داشته باشند، کلیت آن فضا یک اکوسیستم ناقص را شکل خواهد داد که همین نقصان بزرگ، خطرها و آسیب‌های زیادی متوجه آن خواهد کرد.


تلاش‌های ما در راه‌کار


ما در مجموعه راه‌کار تلاش کرده‌ایم بخش‌هایی از اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور که چنین نقصان‌ها و غیبت‌هایی را شاهد است شناسایی کنیم و در حد توان و داشته‌هایمان آنها را برطرف یا پر کنیم. پرداختن به اکوسیستم رمزارز (و نه صرفاً پدیده یا بازار رمزارزها) در رسانه‌های مختلف‌مان ازجمله ماهنامه تخصصی «رمزارز»، هفته‌نامه کارنگ، سایت راه پرداخت، ماهنامه عصر تراکنش و… بخشی از این تلاش‌ها بوده است.

برگزاری رویدادهای تخصصی که هم فرصتی برای گرد هم آمدن و هم‌افزایی و انتقال تجربه فعالان این حوزه باشد و هم بتوان در آنها آموخت، یاد داد و با بازیگران دیگر ازجمله رگولاتورها تعاملی سازنده برقرار کرد، بخش دیگری از تکاپوی راه‌کار در اکوسیستم رمزارز کشور بوده است.

انتشار کتاب‌های تخصصی در انتشارات مجموعه و کمک به فعالیت صنفی کنشگران این فضای کسب‌وکاری و البته مهم‌تر از همه شناسایی و شناساندن چهره‌ها و کسب‌وکارهای جدید، راهبردی است که ما در راه‌کار دنبال می‌کنیم. هدف جز این نیست که مانند سایر اکوسیستم‌های اقتصاد نوآوری کشور بتوان به یک نقطه قابل‌اتکا در زیست‌بوم رمزارز و بلاکچین کشور رسید.


پاشنه آشیل رمزارزها در ایران


اما واقعیت این است که این اکوسیستم هنوز ضعف‌ها و حفره‌های خالی زیادی دارد. تنوع و تعدد کسب‌وکارها و آدم‌ها و فعالیت‌های صنفی آن‌طور که باید رشد نکرده و مهم‌تر اینکه کسب‌وکارهای بزرگ‌تر اهمیت این نگاه اکوسیستمی را هنوز به‌درستی درک نکرده‌اند.

تلاش برای بیرون کشیدن گلیم خود از آب، رویکردی است که این روزها بیشتر از هر نگاه جمع‌گرا و سازنده‌ای در میان کسب‌وکارهای رمزارزی دیده می‌شود. این پاشنه آشیلی خواهد شد برای بازار و صنعتی که همین حالا هم با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از این‌روست که فکر می‌کنم دعوت به هم‌افزایی و تلاش برای تزریق یک رویکرد اکوسیستمی چیزی است که همه بازیگران این حوزه ازجمله کسب‌وکارهای حوزه تبادل که به‌نسبت دیگر بخش‌ها بلوغ و رشد بیشتری داشته‌اند، باید در ماه‌های آینده تمرکز و راهبردهای صنفی و بخشی از منابع خود را معطوف به آن کنند. نگاهی که در آن همراه شدن با تلاش‌ها و حرکت‌هایی که دیگران (حتی رقبا) رقم زده‌اند یک اصل کلیدی برای رشد و بقای یک اکوسیستم قلمداد می‌شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.