هنر ان‌اف‌تی / گفت‌وگو با علیرضا عسگرانی، مدیرعامل «رمزی ان‌اف‌تی» که می‌خواهد مارکت‌پلیس خریدوفروش ان‌اف‌تی‌های هنری در ایران باشد

مدت‌هاست که در بازار رمزاز ایران تاکید می‌شود برای رسیدن به یک اکوسیستم پایدار کسب‌وکاری باید از حوزه صرافی فراتر رفت و در کنار کسب‌وکارهای تبادل، امکان بروز و ظهور کسب‌وکارهای بلاکچینی دیگر را هم فراهم کرد.

کسب‌وکارهایی که آنها را در یک کلام بلاکچینی می‌نامند و اگرچه همه زیر سایه سنگین موضوع تبادل و سرمایه‌گذاری رمزارزها قرار می‌گیرند اما در بلندمدت می‌توانند بازارهای مستقل و اکوسیستم‌های مجزا را بسازند.

حوزه ان‌اف‌تی یکی از این بازارها و اکوسیستم‌هاست که در دنیا با اقبال خوبی مواجه شده است. حوزه‌ای که اگرچه در ریزش سال گذشته بازار رمزارزها از افت‌وخیزهای زیادی برخوردار بوده اما حالا کم‌کم در حال بازیابی خود است. در ایران تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته و به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم در کنار موضوعاتی چون تبادل و سرمایه‌گذاری یک بازار دیگر برای رمزارزها قائل باشیم می‌توانیم با کمی اغماض سراغ آن برویم.

در گفت‌وگوی اصلی این شماره «رمزارز» به سراغ علیرضا عسگرانی رفتیم که مدتی است روی مارکت‌پلیس «رمزی ان‌اف‌تی» کار می‌کند. کسب‌وکاری که به گفته عسگرانی می‌خواهد در بازار بکر ان‌اف‌تی در ایران پیشرو باشد و خود را برای یک آینده بزرگ آماده کند.


برای شروع از خودتان بگویید و اینکه چطور وارد فضای کسب‌وکار شدید؟

من متولد ۱۳۷۳ در اصفهان هستم. مقطع کارشناسی‌ام را در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف گذراندم و در حال حاضر هم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی دانشگاه تهران هستم.

بعد از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی، در یکی از شرکت‌های حوزه آی‌تی مشغول به کار شدم. سپس با آشنا شدن با حوزه بلاکچین به آن علاقه‌مند شدم و با آقای رادمنش، از دوستان دانشگاه که در این حوزه فعال بود، صحبت کردم و به پیشنهاد وی تصمیم گرفتیم شتاب‌دهنده بلاکچینی راه‌اندازی کنیم که در حال حاضر یکی از تیم‌های آن رمزی‌ان‌اف‌تی است و هم‌اکنون مدیرعامل رمزی‌ان‌اف‌تی هستم.

دلیل این پیشنهاد و ورود به حوزه ان‌اف‌تی چه بود؟

اواخر سال ۲۰۲۱ بازار رمزارزها و ان‌اف‌تی‌ها خیلی رشد کرد. فروشگاه‌های ان‌اف‌تی مختلفی را دیده بودیم که معروف‌ترین آنها اوپن‌سی بود. در آن زمان بازار ان‌اف‌تی ماهانه به طور میانگین چهار یا پنج میلیارد دلار حجم داشت، اما فروشگاهی در ایران وجود نداشت که در حوزه ان‌اف‌تی کار کرده باشد.

از طرفی پلتفرم‌های خارجی تحریم‌های بسیاری علیه کاربران ایرانی اعمال کرده بودند. در نتیجه فضای ان‌اف‌تی در ایران خیلی بکر بود. همان موقع تصمیم گرفتیم فروشگاهی در همین حوزه بر بستر بلاکچین پلی‌گان راه‌اندازی کنیم. تیم خود را تشکیل دادیم و از اوایل سال ۲۰۲۲ به‌صورت عملیاتی کار را شروع کردیم و تقریباً از همان زمان پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌تی آغاز به کار کرد.

از ایده تا راه‌اندازی، چالش اصلی کارتان چه بود؟

می‌توان گفت به‌خاطر قراردادهای هوشمندی که باید نوشته می‌شد و اهمیت ایمن‌بودن آن قراردادهای هوشمند، نیاز به کار و فرایند تخصصی داشتیم. چون این پلتفرم واسطه بین خریدار و فروشنده است و باید یک ان‌اف‌تی را از فروشنده بگیرد و به خریدار منتقل کند و در ازای آن پول را در همان تراکنش از خریدار به فروشنده برگرداند.

چالش‌هایی در خصوص این قراردادهای هوشمند داشتیم، اما خدا را شکر حل شدند و چند ماهی از لانچ شدن پلتفرم می‌گذرد. الان تعدادی هنرمند در آن مشغول به فعالیت هستند و یکسری معامله هم انجام شده است.

رکودی که درست در همان موقع در بازار رمزارزها شروع شد، کار راه‌اندازی این پلتفرم را تحت تأثیر قرار نداد؟

بله، ما تقریباً زمانی شروع کردیم که بازار رمزارزها با افت بسیاری همراه شد. زمستان کریپتو در سال ۲۰۲۲ ان‌اف‌تی‌ها را هم تحت تأثیر قرار داد و مارکت جهانی ان‌اف‌تی با افت شدیدی مواجه شد. ولی الان فضا بهتر شده و بازار کریپتو رونق پیدا کرده است.

به‌واسطه کریپتو، ان‌اف‌تی‌ها هم رونق پیدا کرده‌اند. به همین دلیل فکر می‌کنم فضا بازتر شده است. در واقع با شناساندن این حوزه به مردم و ایجاد امکان کسب سود برای آنها یا حمایت از هنرمند مورد علاقه‌شان، این بازار رونق بیشتری هم در سال ۲۰۲۳ خواهد گرفت.

گفتید در راه‌اندازی پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌تی چالش‌هایی داشتید. به‌طور کلی پروژه‌های بلاکچینی همیشه در لانچ کردن با گرفتاری‌هایی مواجه هستند. بخشی از این چالش‌ها در حوزه نیروی تخصصی و ماهر است. شما از نیروی کار ایرانی استفاده کردید یا مجبور به برون‌سپاری کارها شدید؟

نیروهای کار ما ایرانی هستند، اما چالش‌هایی وجود داشت. اصل کار، نوشتن قرارداد هوشمند امنی است که خطر ازدست‌رفتن و سرقت دارایی کاربران در آن وجود نداشته باشد، معاملات را به‌درستی انجام دهد و همیشه خدمات و سرویس آن فعال باشد.

ما از مشاورهایی در این حوزه استفاده کردیم. منبع‌باز بودن فضای بلاکچین هم کمک بسیاری به ما کرد؛ یعنی توانستیم از یکسری پروتکل‌ها برای نوشتن قراردادهای هوشمند استفاده کنیم که کار ما را بسیار ساده‌تر کردند.

چرا شبکه بلاکچینی پلی‌گان را انتخاب کردید؟

زمانی که بازار معاملاتی ان‌اف‌تی را راه‌اندازی کردیم، تصمیم گرفتیم که از شبکه‌های بر بستر اتریوم استفاده کنیم. اما به علت زیاد بودن کارمزد شبکه اتریوم، آن را انتخاب نکردیم.

فکر کردیم این کارمزدها ممکن است کاربران را از خرید ان‌اف‌تی منصرف کنند. چون کارمزد شبکه پلی‌گان خیلی کمتر و بلاک‌تایمش هم بسیار پایین بود، تصمیم گرفتیم از آن استفاده کنیم. در آن زمان اوپن‌سی هم فقط روی اتریوم و پلی‌گان سرویس می‌داد. پلی‌گان یک شبکه محبوب و مرسوم در این حوزه است.

حتی در اوایل سال ۲۰۲۲ اخباری منتشر شده بود که مارکت‌پلیس ان‌اف‌تی اینستاگرام هم روی بستر پلی‌گان خواهد بود. به همین علت تصمیم گرفتیم پلی‌گان را انتخاب کنیم، زیرا محبوب بود و کاربر می‌توانست ان‌اف‌تی‌هایش را در پلتفرم‌های مشهور دیگر ضرب کند و در پلتفرم ما بفروشد یا برعکس.

ما نرخ موفقیت را تعداد کاربر در نظر نگرفته‌ایم. بیشتر روی حجم معاملات تمرکز داریم و فکر می‌کنم اگر به حجم معاملاتی روزانه ۱۰۰ هزار دلار برسیم، خوب است

پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌تی دقیقاً چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا صرفاً روی ان‌اف‌تی آرت‌ تمرکز دارد؟

رمزی‌ان‌اف‌تی در واقع فروشگاهی برای ایجاد ان‌اف‌تی و واسط معامله بین فروشنده و خریدار است. تمرکز ما، کاربران و هنرمندان ایرانی هستند که آثار دیجیتالی خود را در پلتفرم ما ضرب می‌کنند.

در حال حاضر امکان ایجاد ان‌اف‌تی با محتوای موزیک‌ویدئو هم در پلتفرم وجود دارد، یعنی الان هنرمندانی که موزیک تولید می‌کنند هم می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند و به فرض اینکه بازار رونق بگیرد، در آینده ان‌اف‌تی‌های کاربردی را هم می‌توان در این پلتفرم خریدوفروش کرد.

برای مثال خرید بلیت رویدادها با کمک ان‌اف‌تی می‌تواند تسهیل شود، ولی تمرکز اصلی فعلاً روی دیجیتال‌آرت و آثاری است که به‌صورت دیجیتالی توسط هنرمندان تولید می‌شود.

ان‌اف‌تی در سال ۲۰۲۱ هایپ یا صعود زیادی را تجربه کرد، اما اتفاقی که در سال ۲۰۲۲ افتاد، به بازنگری در مارکت ان‌اف‌تی‌ها هم منجر شد. بسیاری معتقد بودند کسب‌وکاری‌های ان‌اف‌تی شاید باید راه طولانی‌تری را طی کنند تا همه‌گیری‌ای که در حوزه کریپتو، پرداخت و سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد، در این حوزه نیز رخ دهد. تحلیل شما چیست؟ فکر می‌کنید بازار ان‌اف‌تی ایران چه زمانی توسعه پیدا می‌کند و مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرد؟

به نظر من بازار ان‌اف‌تی فقط درصدی از بازار کریپتو را شامل می‌شود. بازار کریپتو بزرگ‌تر از ان‌اف‌تی بوده و هست. بنابراین بعید است بازار ان‌اف‌تی به‌اندازه کریپتو ترند شود. ولی من این روند را مشابه سال ۹۷ یا ۹۸ می‌بینم که بازار کریپتو در آن زمان هنوز ظرفیت بسیاری برای بازیگران جدید داشت.

اوج این مسئله تا سال ۲۰۲۲ ادامه یافت و عملاً تمام کشور درگیر کریپتو شد. مشابه این روند بازار رمزارز احتمال می‌دهم در چرخه بعدی ان‌اف‌تی بیشتر ترند شود. نه‌تنها در ایران، بلکه در دنیا هم به همین شیوه است. در چرخه قبلی ان‌اف‌تی‌ها خیلی کاربردی نبودند و بیشتر در فضای هنر بودند.

اما این روزها کاربردهای ان‌اف‌تی در حال رشد است.

برای نمونه اخیراً شنیده‌ام در برخی کشورهای اروپایی اشخاصی که باید در ازای تولید ‌دی‌اکسید کربن خود به دولت مالیات بدهند، ان‌اف‌تی کاشت درخت می‌خرند. بدین صورت که در ازای هر ان‌اف‌تی که می‌خرند، واسطه‌هایی هستند که یک درخت می‌کارند.

حتی ممکن است بازی‌هایی که در چرخه قبلی ترند شدند اما تحت تأثیر زمستان کریپتو قرار گرفتند، در چرخه بعدی خیلی بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرند و رشد کنند.

بسیاری اعتقاد دارند تا زمانی که امکان ان‌اف‌تی کردن اسناد حقوقی و تجاری فراهم نشود، ان‌اف‌تی و کاربردهایش در جامعه‌ به‌خصوص در کشوری چون ایران رشد نخواهد کرد. برای مثال من اگر بتوانم ان‌اف‌تی خانه‌ام را که ارزشی معادل با خود خانه دارد، در یک پلتفرم لندینگ وثیقه کنم و با آن وام بگیرم، احتمالاً زودتر به سمت این فضا خواهم رفت. فکر می‌کنید چالش رگولاتوری و بحث‌های حقوقی در این صنعت در ایران چقدر می‌تواند برای چنین رشدی مشکل‌ساز باشد؟

مثالی که شما زدید هنوز در جهان هم رواج پیدا نکرده و به زمان زیادی نیاز دارد. مردم هم هنوز این فضا را نمی‌شناسند و شاید اعتماد کافی به این فضا نداشته باشند. در وهله اول باید اعتماد مردمی شکل بگیرد و پس از آن این اعتماد به پذیرش ان‌اف‌تی از سوی حاکمیت منجر شود. اما به نظر من هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و چند سالی زمان می‌برد. نمی‌توان در مورد این فضا در ایران پیش‌بینی خاصی داشت.

واقعیت این است که در ایران کریپتو هم هنوز رگوله نشده است. برای شکل‌گرفتن چنین خدماتی، نیاز است که مردم با این فضا آشنا شوند. حتی فکر می‌کنم هنوز نیازی هم در ایران در این حوزه شکل نگرفته است.

کریپتو به‌عنوان ابزار پرداخت تحت تأثیر کاربرد کریپتو به‌عنوان سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. در تمام دنیا در ابتدا نگاه به کریپتو به‌عنوان پولی بود که می‌توان با آن پرداخت انجام داد. در واقع به‌مثابه یک ابزار پرداخت جدید و جذاب به آن نگاه می‌شد. اما این اتفاق نیفتاد یا حداقل می‌توان گفت که هنوز رخ نداده است. در حال حاضر به کریپتو به‌عنوان دارایی‌ای که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، نگاه می‌شود. فکر می‌کنید ان‌اف‌تی به‌عنوان ابزار پرداخت هم چنین مسیری را خواهد رفت؟

در ترند اخیری که در مورد ان‌اف‌تی‌ها اتفاق افتاد، ‌مردم به دنبال کسب سود از آن فضا بودند، نه کاربردهایش و بیشتر موضوع سرمایه‌گذاری و معامله آنها رایج بود. اما فکر می‌کنم ظرفیت کاربردپذیری ان‌اف‌تی بسیار زیاد است. در پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌تی به این موضوع دقت شده، اما برای کاربردپذیر کردن این ابزار، نیازمند رگوله‌کردن این فضا هستیم.
با توجه ‌به نوشته‌شدن قراردادهای هوشمند و آماده‌شدن زیرساخت‌های پلتفرم، امکان استفاده از ان‌اف‌تی‌های کاربردی وجود دارد.

همچنین در حال مذاکره برای لانچ پروژه‌هایی روی رمزی‌ان‌اف‌تی هستیم که به‌واسطه آنها بتوان ان‌اف‌تی‌های کاربردی را خریدوفروش کرد.

اشاره کردید که در رمزی‌ان‌اف‌تی روی دیجیتال‌آرت تمرکز دارید. یعنی صرفاً کارها و آثار هنری دیجیتالی و اگر شخصی تابلوی هنری فیزیکی داشته باشد که بخواهد آن را تبدیل به ان‌اف‌تی کند، شما سرویسی به او نمی‌دهید. با توجه به تحقیقاتی که قبل از راه‌اندازی داشتید، بازار دیجیتال‌آرت ایران را چگونه می‌بینید؟

با تلاش یکسری افراد، کامیونیتی‌های خوبی در حوزه دیجیتال‌آرت در ایران شکل‌گرفته‌اند که هنرمندان و هواداران‌شان در این کامیونیتی‌ها حضور دارند. هنرمندان آثارشان را در پلتفرم‌های مختلف ضرب می‌کنند و بعد در این کامیونیتی‌ها به اشتراک می‌گذارند و از این طریق درباره آثار خود اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این اقدام باعث می‌شود هواداران آنها آثارشان را بهتر ببیند و در نتیجه بهتر خریداری کنند. هنرمندان این فضا کمی با هنرمندان دنیای حقیقی تفاوت دارند. هم سن کمتری دارند و هم در فضای مدرن‌تری هستند و از فضای سنتی فاصله گرفته‌اند. هنرمندان دنیای ان‌اف‌تی معمولاً با ابزارهای هوش مصنوعی و گرافیکی تصویرسازی می‌کنند.

بازه سنی آنها بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. برخی از آنها می‌خواهند یک پیام اجتماعی یا فرهنگی را از طریق آثارشان منتقل کنند و برخی دیگر به دنبال کسب سود هم از این فضا هستند و هواداران این هنرمندان مایل‌اند با خرید آثار از هنرمند مورد علاقه‌شان حمایت کنند. افراد دیگر هم مجموعه‌دار یا کالکتور هستند و دوست دارند آثار یک هنرمند را جمع‌آوری کنند؛ البته تعداد افراد این دسته در ایران کم است.

راجع به روال پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌تی بگویید؛ یعنی از ابتدا که یک نفر می‌خواهد اثری را ضرب کند تا مرحله مبادله چه اتفاقاتی می‌افتد؟ چه ابزارها و ویژگی‌هایی برای این کار در پلتفرم دارید؟

ابتدا وارد سایت Ramzinft.com می‌شود، سپس با کلیک روی آیکون پروفایل در سایت و نهایتاً اتصال ولت به پلتفرم متصل می‌شوند. پلتفرم ما قابلیت اتصال به ولت متامسک و ولت‌هایی که از پروتکل ولت‌کانکت پشتیبانی می‌کنند مانند تراست ولت را دارد. برای اتصال نیازی به احراز هویت نیست. کاربران می‌توانند پس از تکمیل پروفایل، ان‌اف‌تی خود را ایجاد کنند. سایت به‌صورت دوزبانه انگلیسی و فارسی است.

ان‌اف‌تی می‌تواند در قالب عکس، ویدئو یا موزیک باشد. کاربران می‌توانند مشخصات ان‌اف‌تی خود را هم درج کنند؛ برای مثال اینکه می‌خواهند در کدام شبکه ضرب شود. در حال حاضر هزینه ضرب ان‌اف‌تی در شبکه را خود پلتفرم تقبل کرده است.

سپس کاربران می‌توانند وارد صفحه قیمت‌گذاری شوند و مشخص ‌کنند قیمت اثرشان بر اساس چه توکنی و چه مقدار باشد. در حال حاضر توکن اتریوم و تتر را بر شبکه پلی‌گان داریم. بر اساس این دو توکن قیمتی را پیشنهاد و در فهرست فروش قرار می‌دهند. خریدار هم می‌تواند با اتصال ولت خودش این اثر را بخرد.

اکنون دو نوع معامله بر پلتفرم داریم؛ خرید آنی و خرید از طریق حراج. در نوع اول خریدار بلافاصله ان‌اف‌تی مورد نظر خود را می‌خرد و از قیمت درج‌شده راضی است. در روش دوم خریدار قیمت پایین‌تری پیشنهاد می‌دهد که این پیشنهاد از طریق اعلانی به فروشنده داده می‌شود و او می‌تواند با تأیید پیشنهاد داده‌شده، اثر خود را معامله کند.

دلیل اینکه سایت را دوزبانه طراحی کرده‌اید، این است که به توسعه بازار خود در ادامه راه فکر کرده‌اید؟

بله، امکان اینکه به بازار بین‌المللی ورود کنیم هست.

چالش ورود شما به بازار بین‌المللی چیست؟ چرا از ابتدا سراغ این بازار نرفتید؟

پلتفرم‌های خارجی وقتی متوجه ایرانی‌بودن کاربران می‌شوند، اکانت آنها را محدود می‌کنند. به همین دلیل ما روی بازار ایران تمرکز کردیم و سعی کردیم زبان پلتفرم را فارسی کنیم. منتها بعد دیدیم امکان ورود به بازارهای خارجی هم وجود دارد. چالش اصلی وجود رقیب‌های بزرگ مثل اوپن‌سی در این بازارهاست.

اما بیشتر تریدر یا کالکتورها خارجی هستند و ممکن است برخی از آنها به آثار هنرمندان ایرانی علاقه‌مند باشند و بخواهند آنها را بخرند. بازار هدف پلتفرم زبان انلگیسی، فعلاً این مخاطبان را مدنظر دارد. ممکن است در آینده تبلیغاتی انجام دهیم و به این افراد امکان خرید آثار مورد علاقه‌شان را بدهیم. البته بعضاً در فروشگاه‌های خارجی هم امکان خرید آثار هنرمندان ایرانی وجود دارد، اما همان‌طور که اشاره کردم با دردسرهای بسیاری همراه است.

در مورد تعداد ایرانی‌های فعال در حوزه ان‌اف‌تی آماری هم دارید؟

خیلی آمار مبهم است، اما فکر می‌کنم در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد فعالان کریپتو در ایران مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه ان‌اف‌تی فعالیت کرده‌اند یا می‌کنند.

شما کامیونیتی‌هایی را که در بازار کریپتو هستند، هدف قرار داده‌اید یا افرادی که ممکن است بازار رمزارز برای آنها جذاب نباشد اما علاقه‌مند به بازار ان‌اف‌تی هستند؟

کسانی که با آنها تعامل داشتیم و از آنها مشورت گرفتیم، از فعالان حوزه ان‌اف‌تی بودند. در بازارهای خارجی فعالیت و آثارشان را عرضه می‌کردند. برخی از آنها صرفاً هنرمند هستند و از کریپتو صرفاً به‌عنوان ابزار پرداخت استفاده می‌کنند.

آیا به ورود سرمایه‌گذاران دیگر هم فکر می‌کنید؟

ما از ورود سرمایه‌گذاران دیگر استقبال می‌کنیم و از نظر ما مشکلی ندارد.

صرافی می‌تواند یک بازی را در بلاکچین لانچ کند که کاراکترهای آن در پلتفرم ما معامله شود یا یک ان‌اف‌تی را در پلتفرم ما ضرب کند و هر کس موفق به خرید آن شد، تخفیف‌هایی در کارمزد او در داخل صرافی تعلق بگیرد

نرخ موفقیت خود را از نظر تعداد کاربران چقدر تعریف کرده‌اید و چالش‌هایتان برای دست‌یافتن به این نرخ چه هستند؟

ما نرخ موفقیت را تعداد کاربر در نظر نگرفته‌ایم. بیشتر روی حجم معاملات تمرکز داریم و فکر می‌کنم اگر به حجم معاملاتی روزانه ۱۰۰ هزار دلار برسیم، خوب است. در حال حاضر حجم معاملاتی کل بازار جهانی ماهانه یک میلیارد دلار است. حجم این بازار در اوایل سال ۲۰۲۲ حدود پنج میلیارد دلار در ماه بود. فکر می‌کنم اگر یک درصد این معاملات در پلتفرم‌های ایرانی‌ باشد و کاربران ایرانی از بازارهای خارجی به سمت پلتفرم‌های داخلی بیایند، بازار ایران رونق پیدا می‌کند و رسیدن به این اعداد کار سختی نخواهد بود.

در یک دوره دو، سه ساله کاربران ایرانی نسبت به صرافی‌های داخلی گارد بسته‌ای داشتند. البته الان این مقاومت خیلی کمتر شده است. تحریم‌ها و محدودیت‌های صرافی‌های خارجی هم در این میان بی‌تأثیر نبوده است. فکر می‌کنید کاربران ایرانی چنین مقاومتی نسبت به پلتفرم‌های ان‌اف‌تی داخلی هم داشته باشند؟

آن گاردی که اشاره کردید، در فضای کریپتو وجود داشت و شکسته شد. یعنی آن فردی که الان در فضای ان‌اف‌تی فعالیت می‌کند، قبلاً به احتمال زیاد در فضای کریپتو هم فعالیت کرده است. اما نکته‌ای که وجود دارد، در فروشگاه ان‌اف‌تی، دارایی کاربران هیچ‌وقت در دست پلتفرم نیست. یعنی قرارداد هوشمندی که در فضای بلاکچین است، کاملاً در اکسپلورر قابل مشاهده است و افراد می‌توانند از کلاهبردار بودن یا نبودن آن مطمئن شوند. پس این گارد در این فضا چندان وجود ندارد.

دغدغه کاربران در مورد فضای داخلی بیشتر در مورد تعداد خریداران است. در واقع دغدغه کاربر این است که اثرش فروش می‌رود یا خیر. کاربر نگران دارایی خود نیست، چون در قرارداد هوشمند، امنیت دارایی او مشخص است.

بحث آموزش در مورد محصولات بلاکچینی بسیار اهمیت دارد. ممکن برای بسیاری از افراد این بازار جذاب باشد، اما دانش اولیه را در مورد آن نداشته باشند. چه کاری می‌شود در این مورد انجام داد؟

یکی از نکاتی که ما را به سمت این حوزه سوق داد، همین موضوع است. اگر افراد مبتدی از ابتدا بخواهند در مارکت‌پلیس خارجی معامله کنند، با یکسری مشکلات مواجه می‌شوند. خریدوفروش ان‌اف‌تی نسبت به کریپتو پیچیده‌تر است و نیاز است کاربر دانش کریپتویی داشته و با ولت کار کرده باشد و… .

بنابراین کاربر مبتدی به‌راحتی نمی‌تواند در پلتفرم خارجی معامله کند. به همین دلیل ما پلتفرم داخلی ایجاد کردیم. ما در مقالات بلاگ رمزی‌ان‌اف‌تی به‌صورت کامل مسائل را توضیح داده‌ایم و دوره‌های آموزشی هم گذاشته‌ایم. یکسری رویدادها هم برگزار خواهیم کرد تا دغدغه‌های کاربران را بیشتر بشنویم.

این روند را مشابه سال ۹۷ یا ۹۸ می‌بینم که بازار کریپتو هنوز ظرفیت بسیاری برای بازیگران جدید داشت. اوج این مسئله تا سال ۲۰۲۲ ادامه یافت و عملاً تمام کشور درگیر کریپتو شد. مشابه این روند احتمال می‌دهم در چرخه بعدی ان‌اف‌تی بیشتر ترند شود

گفتید سه ماه از راه‌اندازی پلتفرم رمزی‌ان‌اف‌تی می‌گذرد. الان سرویس‌تان کامل شده یا همچنان در حال توسعه هستید؟

بله، تقریباً دو، سه ماهی از لانچ می‌گذرد. در حال حاضر سرویس ما کامل روی شبکه پلی‌گان پیاده شده است. به‌زودی شبکه‌های دیگری هم مثل BSC اضافه می‌کنیم. ولی الان سرویس کامل است و هر کاربری می‌تواند بدون محدودیت، ان‌اف‌تی خود را ضرب و خریدوفروش کند. تعداد کاربران‌مان هنوز خیلی بالا نیست، چون فضا چندان شناخته‌شده نیست، اما در حال اضافه‌کردن کاربر هستیم.

کارمزد رمزی‌ان‌اف‌تی چقدر است؟

در حال حاضر برای افزایش تعداد و استقبال بیشتر کاربران، کارمزد را صفر در نظر گرفته‌ایم. اما قاعدتاً در آینده عدد مشخصی را برای آن در نظر خواهیم گرفت. فکر می‌کنم کارمزد معمول در بازار جهانی ۲.۵ درصد از هر معامله است.

در این بازار آیا رقیبی هم دارید و حضور بازیگران دیگر در این فضا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما تک‌بازیگر نیستیم و فکر می‌کنیم یک یا دو رقیب فعال داریم. البته هنوز هیچ‌یک از ما به دلایلی به هدف مدنظرمان نرسیده‌ایم. اول اینکه در فضای بلاکچین به ارتباطات بین‌المللی نیاز است که به‌خاطر محدودیت‌های اینترنت برقراری این ارتباطات با چالش‌هایی مواجه شده است. دلیل دوم رگوله‌نشدن این فضاست.

فضای ان‌اف‌تی خیلی ناشناخته است و رگولاتور توقع دارد با این فضا مانند کریپتو برخورد و مثلاً در پلتفرم احراز هویت انجام شود. این مسئله در بازار ان‌اف‌تی جا نیفتاده و کاربر نسبت به این دست پروتکل‌ها مقاومت می‌کند. در پلتفرم‌های خارجی احراز هویت وجود ندارد. به همین دلایل در جذب کاربر با مشکل مواجه هستیم و بازار در ایران آن‌طور که بایدوشاید رونق نگرفته است. این چالش برای رقبای ما هم وجود دارد.

در کل کسب‌وکارهایی مثل رمزی‌ان‌اف‌تی در کجای اکوسیستم نوپای بلاکچینی ایران قرار می‌گیرند؟ امکان ارتباط و مراوده آنها با سایر کسب‌وکارهای دیگر اکوسیستم وجود دارد؟

بله، این امکان وجود دارد. برای مثال با صرافی‌ها می‌توان همکاری‌هایی داشت. صرافی می‌تواند یک بازی را در بلاکچین لانچ کند که کاراکترهای آن در پلتفرم ما معامله شود یا یک ان‌اف‌تی را در پلتفرم ما ضرب کند و هر کس موفق به خرید آن ان‌اف‌تی شد، تخفیف‌هایی در کارمزد او در داخل صرافی تعلق بگیرد. اما چون بازار کوچک و رگوله نشده است، شاید الان کسب‌وکارهای دیگر آشنایی زیادی با ظرفیت این فضا نداشته باشند. اما این مسئله قابل حل است و می‌توان طرح‌هایی را برای همکاری با سایر کسب‌وکارهای اکوسیستم پیاده کرد.

الان وضعیت بازار ان‌اف‌تی در دنیا با توجه ‌به شرایطی که در سال ۲۰۲۲ داشتیم، چگونه است؟ پیش‌بینی شما از بازار ان‌اف‌تی چیست؟ آیا این بازار تقویت می‌شود یا روند سابق ادامه پیدا خواهد کرد؟

همان‌طور که گفتم، زمانی که بازار کریپتو خیلی ترند شده بود، حجم بازار معاملاتی ان‌اف‌تی در دنیا ماهانه به پنج میلیارد دلار هم ‌رسید. در زمستان کریپتو این عدد به‌شدت کاهش یافت و تقریباً یک‌دهم شد. ولی به دنبال رونق‌گرفتن بازار کریپتو، وضعیت بازار ان‌اف‌تی هم بهتر شده و به حدود ماهانه یک میلیارد دلار رسیده است. ان‌اف‌تی‌ها در ترند قبلی خود خیلی شناخته‌شده نبودند و فکر می‌کنم در ترند بعدی حجم معاملات خیلی بیشتر از قبل شود.

تحلیل‌تان در مورد زمان‌بندی ترند یا رونق بعدی بازار چیست؟

بر اساس تحلیل‌ها سال ۲۰۲۳ بهار کریپتو است. من فکر می‌کنم اواخر ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ بازار رونق خوبی خواهد گرفت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.