رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

چشم ناکاموتو روشن! / تنش در انجمن بیت‌کوین بر سر یک پروژه ان‌اف‌تی

یک پروژه ان‌اف‌تی که روی بلاکچین بیت‌کوین تنش به‌وجود آورده و دوباره یک بحث قدیمی را زنده کرده است

برخی از دوست‌داران بیت‌کوین، پروتکل جدیدی را که باعث می‌شود بتوان ان‌اف‌تی‌ها ‌را روی بیت‌کوین ذخیره کرد، حمله‌ای به مأموریت اصلی بلاکچین برای انجام تراکنش‌های مالی می‌دانند. برخی دیگر نیز می‌گویند این پروتکل جدید نیز باید در کنار سایر خدمات در فضای بلاکچین مورد استقبال قرار گیرد.

نام این پروتکل پرحاشیه این روزها «اردینالز» (Ordinals) است که به موجب آن می‌توان «توکن‌های غیرقابل تعویض» (ان‌اف‌تی) را در بلاکچین بیت‌کوین ذخیره کرد. این موضوع باعث اختلافات شدیدی بین دو گروه از دوست‌داران بیت‌کوین شده است.

بعضی از آنها بر این باورند که بلاکچین بیت‌کوین باید محدود به تراکنش‌های مالی باشد؛ بعضی دیگر نیز فکر می‌کنند شبکه بیت‌کوین بزرگ و همه‌کاره و برای میزبانی طیف وسیعی از کاربردهای جدید مناسب است، حتی اگر این به معنای پیاده شدن برخی پروژه‌های هنری با مضمون میم‌ها باشد.

«کیسی رودرمور» خالق اردینالز می‌گوید که این پروتکل از «نوشته‌ها» یا محتوای دلخواه مانند متن یا تصاویری استفاده می‌کند که می‌توان آنها را به ساتوشی‌ها یا «سات‌ها» با شماره‌گذاری متوالی اضافه کرد؛ یعنی همان کوچک‌ترین واحدهای بیت‌کوین که قرار است در اردینالز برای ایجاد «مصنوعات دیجیتالی» منحصربه‌فرد که می‌توانند نگه داشته شده و از طریق شبکه بیت‌کوین منتقل شوند، به کار گرفته شوند.

پیاده‌سازی پروتکل اردینالز به شکل فعلی‌اش، بدون استفاده از ارتقای سگویت ((SegWit) بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ و همچنین ارتقای تپروت (Taproot) جدیدتر در سال ۲۰۲۱ امکان‌پذیر نخواهد بود. سگویت در واقع وظیفه کمک‌رساندن به مقیاس‌پذیری بیت‌کوین با یک فیلد بلاکی برای نگهداری شواهد امضاها و کلیدهای عمومی تراکنش‌ها را به عهده دارد.

آسیب‌پذیری‌های بالقوه، توسعه‌دهندگان را مجبور به اعمال محدودیت در اندازه داده‌ها می‌کند. هنگامی که تپروت گسترش پیدا کرد، نگرانی‌های امنیتی را برطرف کرد و باعث شد محدودیت‌های قدیمی سگویت حذف شده و راه برای ذخیره‌سازی تکه‌های بزرگ داده ان‌اف‌تی در زنجیره بیت‌کوین هموار شود. پایه‌های تمامی این اتفاقات را اردینالز مستحکم کرد.

پروتکل جدید یک بحث قدیمی را در مورد اینکه آیا بیت‌کوین باید برای مقاصد غیر‌مالی استفاده شود یا خیر، دوباره برانگیخته است. در سال ۲۰۱۰، ساتوشی ناکاموتو، کسی که می‌گویند مخترع بیت‌کوین است، با یک «نه» قاطع، به این سؤال پاسخ داده بود اما به نظر می‌رسد این روزها دیگر کسی به آرمان‌ها و اظهارات ساتوشی چندان توجهی نمی‌کند!


انهدام تجربه قبلی توسط ساتوشی ناکاموتو


مدت‌ها قبل از به روی کار آمدن اردینالز هم، تعدادی از بیت‌کوینرهای قدیمی ایده ادغام یک سیستم نام دامنه (DNS) را در بیت‌کوین مطرح کرده‌ بودند. اما این پروژه با نام BitDNS به‌سرعت توسط ساتوشی منهدم شد. در آن زمان ساتوشی ناکاموتو اعلام کرده بود «انباشته‌کردن هر سیستم اثبات کار در یک مجموعه داده، مقیاس‌پذیر نخواهد بود.» و با همین استدلال کوتاه به حیات BitDNS پایان داد. در نهایت این موضوع به پیدایش یک زنجیره جداگانه به نام «نِیم‌کوین» منجر شد.

به همین دلایل، برخی از اعضای جامعه بیت‌کوین پیاده‌سازی یک پروژه ان‌اف‌تی روی این بلاکچین را به‌عنوان یک «حمله» توصیف می‌کنند، در صورتی که بعضی از طرفداران بیت‌کوین از این پروتکل به‌شدت استقبال کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/j6gu
1 نظر
  1. ارز هشت می گوید

    عالی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.