چشم‌انداز رئیس هیئت مدیره بینوست از بازار رمزارزها / زمستان رمزارزها به پایان رسید و آینده درخشان است

عبارت «زمستان رمزارزها» اصطلاحی است که به طور گسترده برای کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در دوره‌های زمانی خاص استفاده می‌شود.

سال ۲۰۲۲ با سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو فروپاشی چندین صرافی بزرگ و نیز استیبل کوین ترا، برای ارزهای دیجیتال سال بسیار سختی بود؛ به همین علت کارشناسان و تحلیلگران، این بازه زمانی را یکی از زمستان‌های سخت رمزارزی می‌دانند. با این حال قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ رو به افزایش بوده و در ماه آوریل برای اولین‌بار طی ۱۰ ماه گذشته به بالاتر از ۳۰ هزار دلار رسید و این افزایش قیمت را می‌توان نشانه‌ای از پایان زمستان رمزارزها دانست.

در همین راستا رسانه رمزارز آنلاین، طی گفتگویی با مصطفی قمری، رئیس هیئت مدیره شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بینوست به بررسی نشانه‌های احتمالی پایان فصل سرد رمزارزها، تاثیر آن بر کاربران این شرکت پرداخته است. همچنین اثر اخبار کلاهبرداری‌های رمزارزی و نوسانات ارزی بر رفتار فعالان این حوزه از محورهای این گفتگوست.


این فصل هم به پایان رسید


به گفته رئیس هیئت مدیره بینوست نشانه‌های بازار ارزهای دیجیتال، خبر از پایان فصل سخت رمزارزها می‌دهد؛ با این حال او درباره پیش‌بینی وضعیت آینده گفت: «به گفته نسیم طالب، نویسنده کتاب قوی سیاه و فعال دنیای مدیریت دارایی، ما انسان‌ها چیزهایی که می‌دانیم را خیلی خوب می‌دانیم، اما نمی‌دانیم که خیلی چیزها را نمی‌دانیم و این سرلوحه تصمیمات سرمایه‌گذاری در بینوست استو به همین جهت وزنی نزدیک به قطعیت به پیش‌بینی‌های خود نمی‌دهیم».

مصطفی قمری در ادامه گفت: «با این حال ما با دانش محدود خود در حال حاضر، زمستان رمزارزها را خاتمه یافته می‌دانیم».

او درباره تاثیر این دیدگاه بر تصمیمات مرتبط با شرکت گفت: «ما مسیر کسب‌وکار خود را با فرض اتمام این دوره از زمستان رمزارزها به پیش می‌بریم؛ با این حال همچنان در حال کسب آمادگی لازم برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده هستیم. عدم اطمینان همیشه بخشی از تصمیمگیری‌های مجموعه ما خواهد بود».


زمستان رمزارزها، فرصتی برای توسعه


به گفته رئیس هیئت مدیره بینوست، به طور کلی الگویی که درباره ورود و خروج سرمایه به صنعت رمزارز وجود دارد و اغلب نیز تکرار می‌شود به این صورت است که در زمان صعودی بودن بازار، افراد زیادی به این بازار وارد می‌شوند؛ در واقع موتور محرک ورود این افراد به بازار، افزایش قیمت‌هاست. اما سرمایه‌گذاران در هنگام مواجه شدن با بازار نزولی در دوره ریزش بازار رمزارزها، رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

به باور مصطفی قمری: «برخی از این افراد که به دلیل جذابیت رشد قیمت وارد بازار شده‌اند، به محض مواجه شدن با بازار نزولی، از آن خارج می‌شوند. برخی دیگر وزن حضور خود در بازار رمزارز را کاهش می‌دهند و درواقع بخشی از سرمایه خود را به بازارهای دیگر منتقل می‌کنند».

قمری در ادامه مطرح کرد: «گروه دیگری از افراد فعال در صنعت رمزارز نیز به این زیرساخت و تکنولوژی بلاکچین باور دارند و توجه خود را به پیشرفت بلندمدت این فناوری معطوف کرده‌اند؛ این دسته از افراد چه صاحب کسب‌و‌کار باشند و چه سرمایه‌گذار، با ریزش بازار از آن خارج نمی‌شوند».

بنا بر گفته رئیس هیئت مدیره بینوست این دوره از زمستان ارزهای دیجیتال، تاثیر چندانی بر این کسب‌وکار نداشته است اما فرصت مناسبی در اختیار این مجموعه قرار داده است تا به توسعه زیرساخت‌ها و روندهای کسب‌وکار خود بپردازند.

 مصطفی قمری در این مورد اضافه کرد: «زمانی که بازار رمزارز، روندی نزولی دارد و به اصطلاح زمستان رمزارزها است، حاشیه‌ها و هیاهو کمتر است و بیشتر صدای افرادی شنیده می‌شود که منتقد این صنعت هستند. بنابراین ما در این زمان بر روی خودمان سرمایه‌گذاری کردیم و توانستیم پیش برویم؛ آن هم در حالی که در این دوره بسیاری از کسب‌وکارها فعالیت خود را متوقف کردند».


هشدارهای رمزارزی مثبت است اما تاثیری بر کاربران ندارد


نزولی بودن بازار اغلب فرصتی برای کلاه‌برداران رمزارزی ایجاد می‌کند تا با وعده بازدهی‌های سریع و بالا و در نتیجه جبران ضررهای بازار کاهشی، سرمایه‌گذاران را به سمت پروژه‌های جعلی خود بکشند. در واقع عدم آگاهی عموم مردم در این حیطه، می‌تواند منجر به از دست دادن سرمایه‌ها شود.

در همین راستا با هدف آگاهی‌بخشی بیشتر، گزارش‌های متعددی از کلاهبرداری‌های رمزارزی در رسانه‌های رسمی کشور منتشر می‌شود. رئیس هیئت مدیره بینوست در ارتباط با تداخل این گزارش‌ها با برنامه‌های بازاریابی این شرکت به رمزارز گفت: «این تداخل بستگی به مخاطب هدف دارد. مخاطب ما پذیرندگان اولیه(early adopter) در حوزه رمزارز هستند و ما هنوز بازار انبوه(mass market) را به عنوان مخاطب خود در نظر نگرفته ایم».

به گفته قمری: «پذیرندگان اولیه معمولا دانش بیشتری دارند و زودتر وارد این بازار شده‌اند؛ بنابراین این دست گزارش‌ها تاثیری روی رفتار آن‌ها ندارد».

قمری در ادامه اضافه کرد: «اما مخاطب اطلاع‌رسانی‌های عمومی همان کسانی هستند که احتمال بیشتری دارد تا فریب کلاهبرداران را بخورند؛ بنابراین این دست اخبار از رسانه‌های رسمی برای آن‌ها و فضای کلی جامعه ضروری و کار مثبتی است».


نوسانات ارز و رفتار کاربران ایرانی در بازار رمزارزها؛ سرمایه‌گذاران همچنان مشتاقند


تجربه نشان داده است رفتار کاربران ایرانی در بازار رمزارز تفاوت‌هایی با رفتار کاربران در سراسر جهان دارد؛ یکی از علت‌های این تفاوت، نوسانات ارز در کشور است که در مواقعی حتی با نزولی بودن بازار، از اشتیاق سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال نمی‌کاهد.

رئیس هیئت مدیره بینوست در ارتباط با تاثیر بالا رفتن نرخ دلار بر روی رفتار کاربران ایرانی به رمزارز گفت: «اساسا الگوی مشخصی ندارد، اما طبق تجربه ما با افزایش قیمت دلار، رغبت سرمایه‌گذاران نیز برای ورود به حوزه رمزارز بیشتر می‌شود. به عقیده من افزایش نرخ ارز فرضیات پیشین افراد بر نزول بلندمدت ارزش دارایی‌های ریالی آن‌ها را اثبات می کند و به همین جهت سرمایه‌گذاری‌های غیرریالی افزایش پیدا می‌کند».

او ادامه داد: «در میان عموم مردم این دیدگاه در حال تغییر است؛ یعنی در بازه‌هایی که نوسانات ارز کمتر است، مردم شرایط را عادی می‌بینند و امیدوار می‌شوند، اما افزایش قیمت، به لحاظ روانشناختی روی مردم تاثیر می‌گذارد و ممکن است بخش بزرگی از سرمایه خود را از رادار ریال خارج کرده و به حوزه رمزارزها تزریق کنند».


چشم‌اندازی از صنعت رمزارز؛ غیرقابل پیش‌بینی اما درخشان


گمانه‌زنی‌ها درباره آینده صنعت رمزارز یکی از موضوعات همیشگی در میان فعالان این حوزه است. مصطفی قمری در این مورد به رمزارز گفت: «در ایران عدم قطعیت‌ها و موضوعات غیرقابل پیش‌بینی متعددی وجود دارد که ترسیم آینده این صنعت را دشوارتر از سایر نقاط جهان می‌کند».

او ادامه داد: «پیش‌بینی و پیشگویی من از این حوزه، به طرز تفکر من نسبت به این تکنولوژی وابسته است و به این بستگی دارد که من اساسا این بازار را چگونه دیدم و چرا به آن وارد شدم».

رئیس هیئت مدیره بینوست درباره علت ورود خود به این حوزه گفت: «مشخصا مهم‌ترین دلیل من برای ورود به این حوزه، جذابیت بالای فناوری بلاکچین و این زیرساخت بود. از نگاه من بلاک‌چین به لحاظ هزینه بهینه است، سریع و مقیاس‌پذیر است و می‌توان از آن در صنعت مدیریت دارایی استفاده کرد. به گمان من صنعت مدیریت دارایی به واسطه این فناوری، تغییر و تحولات بسیار شدیدی را تجربه خواهد کرد».

قمری معتقد است که بالا و پایین رفتن نمودارهای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، برای آینده صنعت رمزارزها اهمیتی ندارد و او درگیر این هیاهو نمی‌شود. او اضافه کرد: «من به وضوح می‌بینم که صنعت بلاکچین، قراردادهای هوشمند و پروژه‌ها و پروتکل‌هایی که با استفاده از این زیرساخت توسعه داده شده‌اند، آن‌قدر خدمات ارزنده و تسهیل‌کننده‌ای ارائه کرده‌اند که قطعا تداوم پیدا می‌کنند و آینده درخشانی خواهند داشت».

به گفته قمری با داشتن این دیدگاه، نوع تحلیل ما برای داشتن چشم انداز از آینده نیز تغییر می‌کند. او ادامه داد: «من با توجه به جذابیت‌ها و فواید این تکنولوژی، آینده درخسانی را برای می‌بینم و به تبع آن، در طولانی مدت، رشد قیمت زیادی را برای رمزارزها متصور هستم».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.